177 - Passos de s'Ullastre, des Pi i des Racó d'en Baró 23-5-2017
Després d'una sortida que férem dia 13 de maig per conèixer un pas antic, poc conegut, el pas de s'Ullastre, vaig tenir la idea d'enllaçar aquest amb el proper pas des Pi, un pas prou freqüentat però amb problemes de pas a la sortida de baix. Després de travessar per s'Hort des Pouets, seguirem la ruta cap al racó d'en Baró, on arribarem a través del pas homònim. Pel pujol d'en Banya i el camí vell de Palma tornarem al punt d'inici.L'autor d'aquest bloc no es fa responsable del mal ús d'aquesta informació ni de les imprudències de cada un. És recomanable demanar permís a la propietat abans d'emprendre aquesta ruta. Per iniciar l'excursió deixarem el cotxe vora el Fielato que hi ha a la sortida del túnel (una espècie de duana), a la banda de Sóller, damunt el pont d'en Valls (⇨WP-01) (162 m). Ens posam en marxa a les 9:12 h, travessant la carretera anant amb cura al trànsit, ja que la ruta s'inicia ben davant aquesta casa.Caminam uns metres per la vorera de la carretera en direcció al túnel. Un poc abans d'arribar al torrent des Coll, també conegut per sa Torrentera, el qual, aquí va soterrat, hem de pujar pel coster. Aviat veurem una estreta i rosta canal, bastant neta de passar senderistes, per la qual pujarem a les vies del tren. Hi ha l'opció d'agafar un sender fet amb travesses, pel qual també es pot sortir a les vies del tren.Les dues opcions ens menen a les vies del tren de Sóller (209 m), a l'indret on aixecaren el monument commemoratiu del 75è aniversari de la inauguració del tren. Es tracta de sis panells de 2 per 1'60 m, en forma de llibre, cada un d'ells amb una al·legoria de la història de Sóller.Un bust del polític Jeroni Estades Llabrés, presideix el monument. Estades va presentar l'any 1892 el primer projecte d'un ferrocarril per unir Palma i Sóller per Valldemossa i Deià, el qual va sol·licitar i obtenir la concessió d'aquest ferrocarril. L'autor d'aquell primer projecte fou Salvador Medir. L'any 1903 es va proposar la construcció d'un ferrocarril directe, a través de Bunyola i Son Sardina, amb una longitud de 27 km. Fou el mateix Estades qui presentà el nou projecte, realitzat per l'enginyer Pere Garau.Les obres començaren el 3 de juny de 1907, amb la perforació del túnel Major, d'una longitud de 2.857 metres. Es va acabar de perforar el 23 d'agost de 1910. Es varen haver de perforar 12 túnels més i aixecar el viaducte de Monreals de 52 metres. El dimarts 16 d'abril de 1912, es va inaugurar el tren de Sóller. (El Tren a Mallorca, 125 Aniversari, 2000).Prosseguim. Travessam les vies del tren i pujam pel coster. Copsam la boca nord del túnel Major, el qual es va perforar amb menys de la meitat de temps que el de la carretera, 80 anys més tard.A un centenar de metres de la boca del túnel abandonam les vies per la dreta. Aquí es tracta d'agafar el camí del Metro que puja pel coster. Es pot fer a les baves o anar fins al final, resseguint el torrent, i agafar-ho més còmodament. Passam per una vella construcció en ruïna.Camí del MetroD'una manera o l'altra arribam a un ampla camí protegit amb unes grans pedres, a modo d'escopidors (WP-02) (236 m). Es tracta del camí del Metro. Aquest nom prové de la mesura que empraven per tallar els troncs dels pins, deu pams i mig, uns 2,10 m, la qual s'ajustava a la mida dels carros, per tant aquest camí fou construït per aquesta destinació. Segons alguns informants dels investigadors Plàcid Pérez i Antoni Reynés, aquesta xarxa de camins es va construir a partir de 1927, durant l'usdefruit de na Dolors Cotoner i de Verí. (Es Teix: Formació i explotació d'una possessió de muntanya a la Serra de Tramuntana de Mallorca (S. XIII-XX), 2014).Dues corbes més amunt deixam un brancall a l'esquerra (WP-03) (305 m). Molts d'altres camins de la serra de Tramuntana també foren creats amb una finalitat específica, com per comunicar pobles, possessions, baixar la gel dels pous de neu, arribar a una torre de vigilància o a una ermita o...