Cim lliure de fites: pui de la bonaigua

Ara que el nostre Pirineu comença a estar tan massificat fa una certa il·lusió pujar a un cim on no he trobat cap fita per indicar-me el camí. Pujava per pura intuïció muntanyenca. No crec que sigui un cimal que es faci gaire encara que he de reconèixer que la panoràmica des de dalt és superba. Sembla ideal per veure una etapa ciclista que pugui al Port de la Bonaigua doncs es veu perfectament tot el recorregut pel vessant pallarès.Cal remarcar que he pujat en plena onada de calor. Deien que no s'havia de sortir de casa però crec que he sabut jugar bé les meves cartes. La solució matinar però quan he sortit encara queien les darreres gotes de la tempesta de la nit. Entre la pluja i la calor havia una finestra que he sabut aprofitar per coronar el Pui de la Bonaigua.Característiques:Valoració: Excursió força interessant, exigent físicament.Dificultat: Mitja. La principal dificultat és que vas molta estona sense sender, pel mig d'una tartera amb blogs de grans dimensions i un començament de la carena on has de fer alguna grimpada.Desnivell: + 1200 m.Distància: 12,5 km. Temps de pujada 3 hores 50 minuts.Temps de descens: 3 hores 24 minutsTemps total: 7 hores 14 minuts.Descripció de l'excursió:Agafem un sender que surt recte amunt, cartell, vers els estanys de Cabanes. Pugem en mig d'una meravellosa avetosa amb exemplars molt interessants. Es tracta del primer gran encant de la sortida.Finalment arribem a uns prats de muntanya i poc després els avets aniran minvant per deixar lloc a pi negre que esdevindrà el senyor de la vall. Pujada ferma. Segurament es tracta d'un antic camí de rossec de troncs. Als pocs metres hi ha una bifurcació. Per l'esquerra marxa el camí al refugi de la Plana de la Font travessant el Tessó de Son. Nosaltres anem a la dreta.1 h 26 min. Nova cruïlla amb cartell. Recte amunt aniríem a l'estany Llong de Cabanes. Anem a la dreta.1 h 33 min. Arribem a l'Estanyola (2179 m.) que es tracta d'un petit estany que voregem.1 h 38 min. Estany Negre de Cabanes (2189 m.) de grans dimensions. Impressiona les agulles de les Agudes que resten una mica amagades.1 h 51 min. Ens trobem a l'altre extrem de l'estany. Seguim un sender ben fitat que s'enfila amunt.Estrictament parlant agafaríem en aquest punt una vall secundària que surt a la dreta però com està formada per una gran tartera continuem el sender fitat amunt.2 h. En aquest punt vaig baixar quan descendia del Pui de la Bonaigua doncs anava confiat seguint les fites que em pensava que em durien al coll de Xemeneies. Crec que és el punt ideal per abandonar el camí bo. Encara trobarem una estona amb senderó però aviat ens haurem d'enfrontar amb una gran tartera. En un primer moment són blogs grans però hem de cercar els trams més herbats i anant pujant pels trams més herbats.Com us deia vaig seguir el camí fitat cap amunt (error).2 h 13 min. Arribo a una carena i veig el cim del Pui de la Bonaigua molt més a la dreta. El sender m'ha enganyat. Així que he de travessar una tartera molt incòmoda de blocs grans. M'encara cap a un collet que veig davant. Tram desagradable.2 h 45 min. Collet (2438 m.) que em duu a la vallada que passa pel peu del Pui de la Bonaigua. Vaig per un tram planer i amb herba però davant tinc la pala herbosa que mena al coll de Xemeneies que pujo amb calma cercant el millor pas. De fet en lloc de dirigir-me cap al coll traço una diagonal a la dreta que m'estalvia el darrer tram de forta pujada.3 h 09 min Surto a la carena (2563 m.). La continuació no sembla pas fàcil doncs hi ha uns blogs immensos. Destaca un de quadrat que forma una mena d'agulla. Hi vaig passar per una canal herbosa per sota d'ell. Llavors vaig anar a buscar un contrafort per tornar a la carena principal. Vaig haver de fer algun pas d'adherència puntual. Ara tota l'estona vaig fent gimnàstica. Ara m'aplano, ara volta per la dreta, ara per l'esquerra, amunt i avall. Més tard la carena s'humanitza i puc caminar més ràpidament.3 h 50 min Arribo al cim del Pui de la Bonaigua (2778 m.). Impressionant visió del...

Terra Lliure a la Magdalena Superior.

Jo he escalat molt poc per la zona de Gorros a Montserrat i encara no puc dir que m'he l'ha conegui, per això, avui hem anat a fer la Terra Lliure a la Magdalena Superior (el...

Vies ucraïna lliure + l'amadeu fa 61 anys

DIMECRES, 01 DE FEBRER DE 2023Avui hem quedat per sortir amb el Lluis i el Gines, sense tenir gaire clar on anar.Com que encara es aviat i tenim hores per davant abans no...

Esperit Lliure a la Punta de la Vinyola.

Una via molt ben trobada, amb les tirades 4 i 6 especialment boniques. S'endevina una bona feinada dels obridors alhora de netejar l'itinerari però hem vist uns grans...

La Buffet Lliure a la Serra de St. Joan.

Feia gairebé tres anys que no pujava a Montanisell i la veritat és que ja trobava a faltar la pau i tranquilitat de la Serra de Sant Joan. Avui hem repetit la Buffet Lliure on...

Barra Lliure a la Paret de l’Aeri

La Barra lliure és, malgrat que algun dels seus equipadors s’entesti a dir el contrari, una proposta prou interessant per escalar a la Paret de l’Aeri. De caire...

Via Terra Lliure a la Magdalena Superior.

Guapa via de plaques farçides de bons códols. Segons la recent guia de Gorros i el que comenta el col.lega, la via te menys xapes del que és habitual a Gorros.La roca és...