El Pont Foradat i Cova Roja

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Arial} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Arial; min-height: 14.0px} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Arial; color: #323333} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Arial; color: #323333; min-height: 14.0px} 14 d’agost de 2017L’atzar m’ha tornat a portar al barranc de la Fou, al límit entre la Tinença de Benifassà i els Ports. El passat gener vaig tornar a visitar la Cova dels Àngels, i tot apropant-me, la vista es va perdre per l’altra vessant del barranc de la Fou: Mola Aixada, la Moleta de l’Àliga… les ganes d’anar a redescobrir aquella zona es van quedar al tinter, i ara passats uns mesos, i tot i la calor que ajuda poc a prendre aquest tipus de desicions, em marco una ruta per tornar a visitar, després de molts anys, el Pont Foradat, i per un sender per la base de la Malladeta, el contrafort de llevant de Mola Aixada, anar a vore la Cova Roja, que tenia pendent des de fa molt temps. Som-hi!Aproximació: Des del pantà d’Ulldecona, un cop passat el pont girem a la dreta i pugem per la pista de la Fou fins a la bifurcació a la Tenalla, a l’esquerra. Passem el pont i deixem el cotxe a una esplanada a la mateixa cova dels Ferrins.Dificultat: moderada. Tot i que el sender és molt bo en general, el tram des del Pont a la Portella de la Malladeta, està força brut i trencat.Desnivell: Uns 1500m. acumulats.Durada: Unes 4 hores. 12,5 km.Itinerari: De la Cova dels Ferrins surt una pista que puja fins a la casa forestal de la Tenalla, que a l’estiu sol estar tancada a la circulació. Abans de la cadena a la dreta hi ha un cartell informatiu i darrera d’aquest veiem un indicador que ens marca un sender cap al Pont Foradat. Després de creurar el llit del barranc del Salt, comencem a pujar en suau però mantinguda pujada, guanyant metres de cara al Pont. Pel camí ens esperen nombroses formacions de roca molt interessants: imponents agulles i gendarmes de pedra que vigilen la nostra progressió aigües amunt, seguint el traçat de barranquets que des de les alçades de Mola Aixada, s’avoquen decidits cap al fons del barranc de la Fou, als nostres peus.Trobem una bifurcació, perfectamente senyalitzada, que per l’esquerra ens puja decididament cap a la inmensa mole del Pont Foradat. Un cop als seus peus, els més agosarats poden pujar al mateix forat per una estreta canal. Compte! pujar implica un mal negoci per als que patiu vertígen i una petita dosi d’adrenalina per a tothom. Al final de la canal, cal trencar a la dreta fins a la soca d’una vella sabina, i fer una petita grimpada i un flanqueig a la dreta per arribar al mateix forat.Una petita repisa a la base del forat ens permet fer una parada per gaudir de la immensitat del paratge. Estem al mig de dos cingles impressionants, a banda i banda, les escarpades parets de roca rogenca configuren la gran muralla que ens separa de la Mola. Els voltors planegen indiferents a la meva presència, mentre que els corbs i gralles, malden per fer-me fora de casa seva en crits estridents, i allà baix entre els pins, un gaig de preciós plomatge es fa fonedis dins la boscúria.En molt de compte baixem de la gran trona de roca i desfem el camí fins a l’encreuament que haviem trobat. Ara anem en direcció a la Cova Roja.El sender dona una àmplia volta per la base del immens bloc de roca del Pont i enfila cap a la base d’una àmplia faixa de roca rogenca, on per la seva base transcorre el sender. Aquí el sender està força perdut i trencat, i resulta molt incomode de seguir. Un cop a la base del cingle i enganxats a la paret que ens queda a l’esquerra anem seguint el camí. Trobem un gran bloc de pedra que ens barra el pas, però que podem sortejar fàcilment, i uns metres més endavant una curiosa construcció de pedra en sec, que devia ser l’aixopluc d’algun pastor. Deixem la base del cingle i el sender s’obre una mica per anar a buscar la capçalera d’un barranquet tancat per alteroses parets de roca. Una...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Cova del Gall i Cova del Pi. Montsià

26 de novembre de 2023El dia de Nadal de 2022 vaig encetar un projecte que em rondava pel cap des de feia molt temps: netejar l'antiga sendera que passa per la Cova del...

Btt-el pont del diable i la torre fossada.

Descripció de la ruta; el track descriu l'itinerari sortint des del Prat de Llobregat, però es pot fer des de qualsevol dels pobles que hi ha vora el riu. En el nostre cas...

Via Ponent a la Paret del Pont de Roca.

Te una segona tirada de placa i fissura molt guapa, la resta no ens ha acabat de fer el pes. Si la tornéssim a fer o ho haguéssim sabut hauríem escalat només el primer llarg...

Pel cap de pont de seros (tossal de ventafarines)

Dins dels actes commemoratius del 2N (Dos de novembre de 1937, data del funests bombardeig de la ciutat de Lleida) el Grup de Memòria Històrica del Centre Excursionista de...

La cova del soldat: tan aprop i tan desconeguda

La cova del Soldat és una balma que està a tocar del poble de Fórnols i a tocar de la carretera, per tant d'accés relativament còmode. Malgrat això, no està inclosa en...

El pont tibeta de canalda

Al peu del poble de Canalda hi ha una bella série de barrancs (el Salt de la Perdiu o d'Urdell i de Canalda) on es va amagar un emboscat (un jove que no volia anar a la...

Cau de maquis: cova dels gegants

El Cadí és una contrada farcida de localitzacions del pas dels maquis. Aquí he recollit algun indret però hi ha molta feina a fer. Es un tema...

Cova Fonda de Tragó i cova Joan d'Os

El Prepirineu de Lleida té una gran quantitat de coves i avencs. Les característiques gològiques del Montsec i les muntanyes veïnes fan que hi hagi una...

Cova de Son Montserrat - Sa Valleta

Powered by Wikiloc Caminada primaveral pel paisatge rural de Petra. L'objectiu principal és conèixer la cova de Son Montserrat, també anomenada cova dels Voltors i el...

Avui destaquem : La Font del Pont de Periques de Puig–reig

Per anar a La Font del Pont de Periques, cal seguir un sender que baixa directament aquesta Font des del costat del pont. Font arrecerada sota unes imponents codines al peu del...

Surgència en el paratge de la cova del Toll de Moià

Si es continua el recorregut que hi ha a l’entorn de les Coves del Toll s’arriba a la Surgència. Historia: És una balma natural de pedra calcària per on surt a...

Mina Zaragoza i Cova de Rialb

Una nova jornada subterrània, aquesta vegada per terres del Ripollès. L'objectiu principal era la cova de Rialb, una cavitat coneguda de molt antic i...

Circular integral pel cap de pont de sant oisme

Avui he recorregut el que seria el cap de pont de Sant Oisme. He fet un itinerari circular fent un recorregut integral del cap de pont.Perdoneu però em cal fer una introducció...

Forat del Gel i Cova Negra de Mata-solana

Avui hem vingut a la Serra del Montsec per visitar dues de les coves més conegudes d'aquesta serra. Son dues cavitats, el Forat del Gel i la Cova Negra de...

Torre de l’aigua del Pont de Cal Sogues de Sant Martí Sarroca

La Torre de l’aigua del Pont de Cal Sogues esta situada a cal Sogues, al Barri cal Miret, cal agafar la pista tot deixat la carretera BV-2122 al Km. 8,900, i a la dreta...

Avui coneixerem : La Font del pont vell de la Bisbal de l’Empordà

La Font del pont vell està situada a tocar del pont vell al costat de les escales i sota de l’accés que ve del passatge Daró de la Bisbal de l’Empordà. Es una...