De Sant Miquel del Fai a Sant Pere de Bertí

Anem a Sant Miquel del Fai amb la intenció de fer una circular tot arribant a Sant Pere de Bertí que forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Situat damunt i al nord dels Cingles de Bertí, al límit amb els termes de Bigues i Riells i el Figueró.    Seguim les marques del GR 5 que porta cap a Centelles, és un camí asfaltat que voreja el caire de la cinglera de la Vall de Riells   Trenquem a la dreta i traspassem el torrent del Rossinyol per sobre de la Balma de la Roca Gironella.   Arribem a un edifici en estat ruïnós anomenat  Casa dels Frares, com molts de la contrada. Vista panoràmica sobre la vall del Tenes   El camí va planejant per les planes de Soler de Bertí i per sobre de la cinglera de la casa de l’Ullà    Deixem a ma esquerra la pista que mena a la casa de Barnils i seguim a ma dreta per una pista que baixa fort vers al sot de Barnils  Al costat d'una alzina veiem els senyals de GR5    Arribem a Sant Pere de Bertí, A la banda de migdia hi ha el cementiri i adossada a l'església hi ha la sagristia i un comunidor que presideix l’entrada del clos del pati de l’esglesiola, on hi passem una bona estona tot descansant sota l’ombra i reposant energia tot fent un mos i prenent alguns apunt d’aquest indret tan bonic    L'accés al nou campanar és interior mitjançant una escala de cargol. La nova campana hi és des del juliol del 1998, de nom Clara.     La porta d'accés també és amb arcada adovellada. Un nou element a la façana de la rectoria, un rellotge de sol.    El lloc apareix documentat en les fronteres més antigues de la diòcesi de Vic, l'any 978, com a castrum Bertini o Bertlli. L'indret eclesiàstic apareix a la documentació de Sant Miquel del Fai de l'any 1031, que l'anomenen Bertino.    Va ser el centre d'una sèrie de masies força disperses que s'han anat abandonant. L'any 1718 només es comptabilitzaven 55 habitants.     A les seves proximitats s'ubica la capçalera del torrent de Bertí, afluent per l'esquerra del riu Tenes.   Deixem sant Pere de Bertí i baixem suaument pel sot de Carós, traspassant el torrent del mateix nom    El camí va planejant i s’enlaira per sobre de la cinglera que es forma sobre el torrent de Puigfred, tot obrint-se sobre la vall del Tenes   Per damunt nostre, ens domina la casa de l’Ullà   La recuperació vegetal després de les cremades és molt esponerosa    El camí que continua planer va dibuixant-se per sobre de la cinglera, cada cop més obert.   A sota nostre tenim Riells del Fai, més enllà Sant Feliu de Codines, a ma esquerra Bigues i Santa Eulàlia de Ronçana   L’alzinar que es va salvar del foc, ombreja el camí en aquest indret   Traspassem el torrent de l’Unyó   El camí va retallant-se tot revoltant la cinglera i mostrant tota la bellesa de les roques il·luminades pel sol de mitja tarda   Anem en direcció tramuntana, per sobre la vall del Tenes, prop de Sant Miquel del Fai    Pel camí trobem molts cireres d'arboç  curulls de cireretes boníssimes!  Al nostre costat esquerra, mirant a ponent, a l’altra banda del riu, veiem la petita ermita romànica dedicada a Sant Marti   A ma dreta destaca la cascada de Sant Miquel del Fai, despenjant-se per la falla del riu Tenes  Ressalten sobre la cinglera els edificis de Sant Miquel del Fa, ja som a prop del punt de sortida, cal baixar de la cinglera per un camí fresat i estret   Pont d’entrada al recinte de Sant Miquel del Fai que vam trobar tancat per obres i on acabem el recorregut Aquesta excursió la vam fer l'octubre del 2017    Itinerari extret de la XXIII Ronda Vallesana - Sant Quirze de Safaja de la UES ( unió excursionista Sabadell

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Aresta del Violí a la Miranda de Sant Benet.

Molt guapa via en el seu grau, amb una pedra de primera divisió i un traçat súper xulo. Fins l'any 2013 es trobava equipada amb parabolts i és considerava una escalada de...

GR3: Àger - Sant Esteve de la Sarga

Avui hem fet la que podríem considerar l'etapa reina d'aquesta temporada del GR. L'etapa d'avui ens ha portat a saltar el Montsec per un dels passos més alts,...

Gavà- La Carrerada- Sant Climent- Gavà.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Vertical.Altimetria del dia d'avui.La idea inicial d'avui era agafar la bicicleta (ja ho teníem tot preparat), però veient el vent fort...

Camí Ral de Sant Boi de Llobregat (289 m)

Dimarts 30 de gener de 2024MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 3 h 15 min (6,5 km)  Desnivell:...

Pump track a sant pere de vilamajor

Ja tenim una nova instal.lació de Pumt track al Valles Oriental i molt aprop de casa meva ... a SANT PERE DE VILAMAJOR i més concretament a la urbanització de CAN...

Off road sant celoni a cardedeu

MOTOS: BMW F 650 GS / HONDA HRF 450 /YAMAHA T700 TENERÉCurt tram de conexió entre CArdedeu amb Sant Celoni amb dos trams interesant, un curt però tènic i un segón, la pista...

Off road vallgorguina a coll de sant benet

MOTOS: BMW F 650 GS /HOND HRF 450 /YAMAHA T700 TENEREPreciosa ruta circular fàcil sortint de Vallgoruina i trepitjant del MONTNEGRE !!!Sortim de Vallgorguina, i més...

Pui de lleràs per la carena de sant salvador

Ara fa uns mesos vàrem venir a pujar el Pui de Lleràs, en aquella ocasió ho fèiem des de La Terreta, vessant Noguera Ribagorçana i concretament des del poble...

Vies " Campions" i "El clau de Sant Felix"

Aquest divendres ens tornem a trobar en Rafa i jo per fer una matinal a la Codolosa, i hem escalat la via Campions i El Clau de Sant Félix.Les vies estan equipades i si...

Gavà- Sitges- Sant Pere de Ribes- Gavà.

Itinerari marcat amb el ciclocomputador Hammerhead Karo II.Altimetria del dia d'avui.Després de l'entrenament d'ahir, avui busquem una ruta suau i per cara sud, que aquest...

Santuari de Bellmunt desde Sant Pere de Torelló

Santuari de Bellmunt, Turó de les Alades o Sa Reganyada Excursión sencilla de senderismo con ascensión al Santuari de Bellmunt desde Sant Pere de Torelló y la cima de Sa...

Cresta X-Strats, Sant Llorenç de Montgai

Dissabte 9 de desembre de 2023L'altre dia vaig veure una "pilulada" en el blog de http://escaladaperatontos.blogspot.com/, una ressenya d'una aresta que no tenia nom ni...