Pels bunkers de cubells (i)

Hi ha dies especials on en principi no esperes gaire cosa i tot surt redó. Avui la colla hem quedat amb la Núria Grau i el Josep Maria per ensenyar-nos uns nius de metralladores que han localitzat. S’estan patejant els turons de la contrada buscant i trobant vestigis de la Guerra Civil. Diuen que en tots els tossals hi ha restes prou rellevants. Hem visitat dos indrets però ens han demanat que no fem públics els paratges doncs es troben dins de finques particulars i els hi pot molestar que vagi excursionistes encuriosits. Respectarem aquest criteri i no farem una descripció detallada de l’accés.El primer tossal és poc rellevant. És curiós com un emplaçament tant fortificat i en canvi destaca poc destacat. Aparquem al costat del turo. No hi ha un camí definit. Arribem al niu de metralladores núm. 1 (Coordenades UTM:                                              ). Es troba totalment destruït només podem veure l’entrada que forma un angle amb totxana. Al voltant hi ha un munt de formigó escampat segurament volat per aconseguir ferro de l’estructura. En algun moment em plantejo si es tracta d’un niu o d’un refugi principalment perquè no es veuen les espitlleres. Primerament dubtava que fos un niu de metralladores doncs no estava encarat al front, si no que protegeix la part del darrera.Anem girant a l’esquerra i trobem una línia de trinxeres que aviat es diversifica. Trobem el niu de metralladores núm.2 (Coordenades UTM:                                                   ). Està en part amagat sota una roca.Pugem al cap del turó i ens trobem amb una construcció republicana malmesa núm. 3 (Coordenades UTM:                                                                        ). Està encarada vers el cap de pont de Balaguer (Merengue). Dubtem si es tracta d’un punt d’observació o sols un niu de metralladores. Al costat podem veure un petit refugi que presenta una doble entrada. Al costat hi ha un altre forat.Baixem a un nivell inferior i trobem el darrer niu de metralladora núm. (Coordenades UTM:                                                          ). Es tracta d’un vestigi també volat però encara ens queda un passadís per on sortir a una trinxera fonda que va resseguint la muntanya. Al costat hi ha un refugi antiaeri amb l’estructura de V encara que és molt estret i no podem entrar-hi.Ens desplacem cap un altre turó. Allí trobem l’ermita de Sant Bartomeu de P...., encara que popularment se l’anomena Ermita Rònica, que està en part malmès doncs hi falta la meitat de la construcció. Diuen que les seves pedres foren sostretes per refer les esglésies de Cubells però no podem detallar el moment en que fos malmès. És conserva la part que correspondria a l’altar i l’absis. Curiosament la volta és d’arc apuntat. Al costat havia hagut el castell de Bensa. A l’esquerra hi ha un refugi amb un forat que feia funció de xemeneia (Coordenades UTM: ). Pugem al cimal del tossal. Hi ha algun mur que em fa sospitar que es tracta de restes de l’antic castell.A l’extrem del tossal podem trobar una nova construcció que ens recorda la que hem visitat en el turó anterior (núm. 3) doncs es troba en un emplaçament elevat com si es tractés d’un punt d’observació o un niu de metralladores o d’artilleria (Coordenades UTM:                                         ).I...

Off-road pels volts de corró d´amunt

MOTO: BMW F 650 GSRUTA MOLT DIFICIL PER UN CURT TRAM PER TERRENY FANGOS "SURCOS" I RODERAS MOLT PROFUNDA ... VEURE VIDEO PER SI TENIU DUBTE. TRAM QUE ES POT EVITARELS WAYPOINTS...

Caminant pels boscos obacs del Catllaràs

Distància: 17 km.Desnivell: 900 m.Dificultat tècnica: fàcil.Durada total: 5 h.Punt de sortida: Santa Maria de Lillet.TRAÇA GPS Bonica i senzilla volta per...

En BTT pels dominis del Castell de Mur

Distància: 42 km.Desnivell: 1400 m.Dificultat tècnica: mitjana, puntualment alta. Durada total: 6 h.Punt de sortida: Cellers (Hotel del Llac). Bonica pedalada al...

Tuixent tours: volta pels camps del cabanil

Arran de la descoberta de la cova del Cabanil vaig trobar un camí que marxava cap a l'est. Vaig decidir ressegur-lo i m'ha sortir una petita volta prou interessant....

Les Roques de Benet, circular pels ràpels

Un itinerari circular per les Roques de Benet passant pel seu punt culminant, el Castell, recorrent part de la cresta cimera i baixant per una línia de ràpels....

Diumenge 26, volta pels plans del Bruc amb joelette

Per aquest diumenge preparem una volta molt tranquil·la pels plans del Bruc. Gaudirem d’una vista privilegiada de Montserrat, amb les Agulles, el Torrent del Lloro i la...

Acampada social: pels bunquers de benasc

Aquest cap de setmana hem celebrat la 6a Acampada Social. En guany el lloc escollit ha estat Benasc. Prenen l'alberg com centre d'operacions. He fer dues excursions...

Circular pels Mallos de Riglos

11.04.22  Els Mallos de Riglos són un espectacular conjunt de formacions verticals de conglomerat que s’aixequen sobre el poble de Riglos, al Prepirineu aragonès...

Sobrepuny pels planells de la Clusa

Un dia de principis d’hivern vam anar a fer el Sobrepuny. Es pot anar en cotxe fins sota el cim i es pot anar des d’Espades. Posats a caminar, es pot anar des de...

Raquetes pels rasos de peguera

Els Rasos de Peguera són un dels 100 cims que em faltava. El vaig fer fa molts anys però no el puc incloure en la meva llista personal.  Val a dir que des de Berga...

Escalada i bici pels alps marítims

Deixem Itàlia per tornar cap casa, però ens vam guardar uns dies per parar a la Costa Blava. De fet, cada vegada que hi passem ens diem el mateix,  que...

D'empresonats pels destins de Busa..

**Repetim aquesta directa via resseguint un sistema de fissures només tallades per algun tram de placa. Per la resta, primer (xemenia ben estreta!) i tercer llarg més...

Ruta Pels Aspres del Montsec (Oest)

SerradelMontsec.cat - Reserva Starlight del Montsec, Espai d'Interès Natural de la Serra del Montsec, Espais d'Interès Geològic, Espai de Xarxa Natura 2000 Serres...

Ruta Pels Aspres del Montsec (I)