Viaje por el muro de la cascada = paradís de panticosa

El grup Sendero limite  estan fent una feina increïble obrint vies d'escalada "populars" pel Pirineu aragonès. Un dels racons on han equipat més vies és a Panticosa. He fet: L'Aresta Mogli, la via del Nano i Rebollon, l'Espolon del pino (en la mateixa paret de la cascada que la via d'avui). Val la pena fer un estatge a aquesta contrada per fruir d'uns dies d'escalada love climbing.La via Viaje por el muro no us decebrà pas doncs es tracta d'una escalada en una gran paret però sense problemes especials d'orientació. Potser, si hem de fer un retret que hi ha molts llargs fàcils (IV o menys) mentre que tota la dificultat es concentra en el cinquè llarg on hem de suar de valent (V/V+). Falten IV+ .. però això és la paret...Per cert, a la vora hi havia dos membres del grup Sendero limite que estan obrint una nova via. Això es fer-nos dentetes.Descripció de la via:Comencem la via al costat mateix de la cascada. El primer llarg està una mica moll de l'aigua del torrent així que decidim no posar-nos els peus de gats perquè estiguin secs i pugem amb el calcer normal. El Josep Lluís pren una decisió més valenta: Ha decidit que sempre que vagi de segon anirà descalç. Està força acostumat a caminar descalç .Avui puja de pantalla i escala. Olé, olé.1a tirada (III+ - 2 parabolts i 4 ponts de roca - 25 metres): En el primer parabolt trobem les restes d'un cercle vermell que indicava l'inici de la via. Pugem per una mena de xorreres fetes per l'aigua amb uns forats increïbles i de molt bon fer. Alguns forats estan molls.Ara anem caminant uns 40 metres. Trobem un altre pont de roca i un parabolt fins a trobar-nos la R1 bis.2a tirada (IV- - 15 metres - 3 parabolts i un pont de roca) i 3a tirada (IV - 30 metres - 6 parabolts): Hem encadenat aquests dos llargs que comencen en un mur poc inclinat fins arribar a una feixa herbosa on hi ha la reunió del següent llarg. És una escalada divertida, fruint del tacte del granit.Si enllacem el llarg cal tenir present que hem de dur 11 cintes exprés. També la vaig fer amb les botes.En arribar a la reunió fem una trentena de metres caminant ara a la dreta. Cal tenir present que hem de baixar una mica. Hi ha un parabolt que ens indica la direcció correcta.Muntem la reunió en un gran pont de roca llaçat però té el problema que no es veu al company quan escala. Potser hagués estat millor muntar la reunió més encarada cap a la continuació.4a tirada (IV - 7 parabolts i un pont de roca - 30 metres): Girem a la dreta i pugem una mena d'esperó molt visual. També hi ha foradets a la roca.5a tirada (V/V+ (A0) - 26 metres - 6 parabolts): És el llarg clau de tota la via. El nivell puja considerablement comparat amb tot l'anterior. Menys mal que està equipat per fer A0. Pugem per un muret tombat i ens encarem cap a un diedre on hi ha en un costat (esquerra) la roca negra que fa una mica de mala pinta per fer adherència i la roca granítica de to blanc. Tram vertical - fins hi tot arriba a tirar en fora- cal obrir les cames per agafar preses de peu de fora.Un cop superat el primer pas ens posem de peus com podem i hem de fer un flanqueig a la dreta que impressiona. Per acabar pujar uns metres i anar flanquejant, ara a l'esquerra, no és tan exigent com els passos de sota però potser ja esteu una mica tocat.6a tirada (IV - 30 metres - 5 parabolts i un pont de roca): Sortim per la dreta i agafem una fissura molt agradable. Bon ambient.Fem la reunió en un arbre.Ara cal tenir present que davant nostre surt una tirada de parabolts però no és la nostra via sinó la via El Dorado i encara més a l'esquerra hi ha la via del Diedre. Ja veieu hem d'anar caminant a la dreta. Estem de nou prop de la cascada.Hem caminat uns 15 metres.7a tirada (IV - 20 metres - 4 parabolts i un pont de roca):  Sortim per l'esquerra entre blocs que pugem primer en diagonal però finalment tira recta amunt. És bastant vertical però hi ha preses per un tubo.8a tirada (III+ - 30 metres - 4 parabolts): De la reunió hi ha un parabolt que ens obliga a pujar a un bloc tonto i...

Refugi de calor: cascada de merea

Hi ha una amenaça d'onada de calor. Decideixo sortir a un barranc amb aigua. Tinc pendent el barranc de Merea que es troba sota del coll de Comiols. Resulta una...

Excursió a la Cascada del Cubo

Després de tres dies recorrent els camins del Río Martín, avui toca tornar a casa. És un llarg trajecte en cotxe però hem pensat que encara podríem...

Avui destaquem : La Font del Paradís de Santa Eugènia de Berga

La Font del Paradís es troba a escassos metres de l’aqüeducte de Sala-d’Heures que salva la riera de Vilalleons i ben a prop també del gran casal o Castell de...

El Berguedà, paradís català de l'orientació

Dos dies del Berguedà a Guardiola Mitja H45 3 km. 16 fites 5.5 km. 1-34-15 220 metres de desnivell positiu 19è i últim Llarga 3,8 km. 15 fites 5.1 km. 1-11-38 206...

Per les passeres de la cascada de sisquer

Si algú vol tenir problemes amb mi que em digui que els meus nets no són una monadaAl riu de la Bona han fet unes passeres per superar l'Estret i anar a la cascada...

Parc de can Mercader, un paradís per les aus a Cornella de Llobregat

El Parc de can Mercader, te dos elements importants per la diversitat d’aus que hi viuen : L’estany i la vegetació. Fan que siguin un verdader paradís dintre de la...

Via ferrada de la Cascada de Fanes

Una nova jornada de transició, després de l'ascensió ahir del Sorapis. Avui havíem de baixar del refugi San Marco i pujar al refugi Son Forca, des d'on demà farem una nova...

La cascada de la vall

Edat recomanada: A partir de 3 anys El dia 25 de març vam anar a veure un bonic salt d’aigua, la Cascada de la Vall. És una ruta curta, fàcil i sense gaire desnivell...

PICS DE LOS INFIERNOS PER PANTICOSA i PONDIELLOS

Alçada mínima: 1639mAlçada màxima: 3083mDistància: 16,7 kmTemps empleat: 9h35m (parades incloses)Desnivell + :  1619mDesnivell - :  1619mRefugi Casa de Piedra –...

Ferrata de la cascada de sorrosal

Avui he tornat a fer una ferrata. Aquest cop ha estat la ferrata de la Cascada de Sorrosal a Broto.. El seu principal encant és que va a la vora de la cascada homònima i hi ha...

Sector Muro de las Lamentaciones.

Penjo aquestes ressenyes de Elevarte.com que són les que vàrem utilitzar i ens vàren anar molt bé. L'accés el fem des de Xulilla mateix, hi ha un aparcament just sortir del...

CORCEGA (4): CASCADA DE PISCIA DI GHJADDU o GALLU

Aquesta proposta la faig a la tarda per complementar la sortida matinal a les Agulles de Bavella. La veritat no és una sortida 10 però ja que estava per la zona crec que calia...

Via ferrata de la cascada de la Fare, Vaujany

Pera venir a passar una setmana a l'Oisans, després de buscar força, vaig anar a parar a Vaujany (a sobre), un llogarret situat a uns 10 minuts de cotxe al nord-oest de Bourg...

Ferrata cascada del sorrosal (broto, ordesa)

Dins de les activitats de les ferrates sempre, quan fas una, et sorpren ... no ni ha cap d´igual. Totes tenen punts diferents, que les fans diferents ... que fa que...

Descoberta d'un petit paradís a Montgrony

Aquest dissabte vam arriscar-nos amb les prevision de la meteo que deien que fins la tarda no plouria.... i la vam encertar tot i que no ho vàrem tenir clar fins que ja...

SAN FAUSTO, UN PARADÍS DEL 6è GRAU A NAVARRA

Sovint es parla de San Fausto com la millor escola d’Espanya en graus mitjos-baixos. No seré jo qui ho afirmi o negui, entre d’altres coses perquè per fer-ho em...

La cascada del riu de bona

Per banyar-se en solitari i en un indret fantàstic no hi ha com anar des del llogarret de Sisquer a cercar el riu de Bona i la espectacular cascada. Emoció assegurada amb...