Singladura del Delta de l'Ebre

16 i 17 de juliol de 2019Després de la muntanya, la mar és una altra  de les meves passions. I entre les moltes coses que es poden fer a la mar la navegació a vela és la perfecta simbiosi entre la natura i el vaixell, sense aditius. El vent i la teva destresa per  saber gestionar-lo és tot el que cal per navegar, en silenci, relaxadament, sense interferències, interpretant l’estat del mar, de vegades gaudint de la calma, d’altres pura energia i estratègia, lluitant contra l’embat de l’onada per l’aleta, forçant la cenyida… Com deia el poeta: qui no té un vaixell, té un amic que en té un! I així és com sempre he navegat. Convidat per algun amic o conegut que necessita un mariner per sortir a una regata, o senzillament per gaudir de la mar amb bona companyia.Aquest  estiu ens vam plantejar el repte, amb l’amic Xarli de fer la circumval·lació del delta, en un perfecte cocktail de navegació a vela i d’un entorn que ens estimem especialment.A bord del Seawolf, el seu petit veler, salpem de la Ràpita el passat 16 de juliol, rumb a la Marina de Sant Jordi, donant la volta a tot el perímetre del delta de l’Ebre, passant pel Cap de Tortosa, on un far flotant marca el punt on estava situat el vell Far de Buda, i que ens dóna una idea de com el delta està patint una forta regressió.Durada: Unes 9h. de navegació cada dia. 75mnSortim amb l’impuls del petit però valent Toshiva, deixant el port de la Ràpita per la popa, en mig d’una calma absoluta, amb el teló de fons del Montsià, i l’alba ens troba doblant la Punta de la Banya, a l’alçada del Xip-Xap. El vol de mil ocells precedeix el moment màgic de la sortida del sol que tenyeix les aigües de tons rogencs amb mil matisos lilosos. Una suau brisa de migjorn ens dóna la benvinguda a mar obert. Amunt la major, despleguem el gènova i comencem a remuntar la Corballera a uns cinc nusos… el matí promet.Deixem a babor el Far de la Banya i remuntem amb vent portant fins a les Salines… i fins aquí. Novament l’encalmada ens atrapa i ens deixa clavats davant del Trabucador, a les Salines. No n’hi ha d’altra, hem de tirar ma del foraborda. I en mig d’una mar de plom i bressolats per una potent mar de fons anem guanyant milles cap al Cap de Tortosa. Entre rialles, converses, silencis i alguna cervesa, la mirada es paseja per ponent resseguint els Eucaliptus, el Serrallo, La gola de Migjorn, l’Illa de Buda… Ens animem a seguir rumb nord-est, per visitar l’actual far del Cap de Tortosa. Un gran far flotant situat al mateix punt on es trobaba l’antic Far de Buda. Construït l’any 1864 a l’illa de Buda, a la seva época va ser una de les construccions metàl·liques més altes del món, amb més de 50 m. Incendiat durant la guerra civil i finalment vençut per la regressió del delta, el 1961. A la vora de l’estructura flotant de l’actualitat, que vist de lluny ens recorda a una petita torre Eiffel, ens sorprén veure la quantitat de delta que la regressió i la manca de sediment ha fet desaparèixer, més de 4 Km ens separen de l’actual linia de costa. En tant sols 80 anys…Canviem el rumb i entrem al que ens sembla enorme golf de Sant Jordi, enfilant les muntanyes de Vandellós. Anem deixant per l’aleta de babor la Marquesa, la Punta i la Farola del Fangar, i comencem a entreveure l’Ampolla, l’Ametlla, la serra del Boix amb la incofusible senya del Morral de Cabrafeixet…Aviat solquem les aigües de les tonyineres de l’Ametlla de Mar. Una gran extensió de gàbies flotants dedicades a l’estabulació de tonyines. Milers de gavians esperen pacients, vora les gàvies, el moment d’alimentar-les per mirar de prendre’ls el mos.La costa ja es comença a dibuixar clarament davant nostre: Calafat, la nuclear… i el Castell de Sant Jordi, que ens marca l’entrada al port de la Marina de Sant Jordi. La transparència de l’aigua ens sorprén a la mateixa bocana. Veiem clarament les roques del fons tot i haver prou calat per permetre l’entrada de...

Masies del delta del Llobregat

Itinerari molt fàcil, sense desnivell i circular. Durada: 2 hores - Distància: 7,8 kmWIKILOC: ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/masies-del-delta-del-llobregatEn el Parc...

Bassa de les olles al delta de l'ebre

Aquesta setmana toca platja amb la família. El nostre destí és el poble de l'Ampolla. Pel matí, malgrat la calor, decidim el meu gendre, el meu net (3 anyets) i jo anar...

Parc natural del delta de l'ebre.

Descripció de la ruta; El Delta de l'Ebre és la zona humida més gran de Catalunya i una de les més importants de l'Europa Occidental, amb una extensió de 7.736 hectàrees....

Llibre recomanat : Els ocells del Delta del Llobregat

Fitxa Técnica : Autors : Ricard Gutiérrez, Pau Esteban, F. Xavier Santaeufemia Dibuixos : Francesc Jutglar Editorial:  Lynx Data de l’edició: 1995 Lloc de l’edició: ...

El Remolar-Filipines, zones humides del Delta del Llobregat

Avui us presento dos articles L’estany del Remolar i les maresmes de les Filipines constitueixen una de les principals zones humides del Delta del Llobregat, situades en...

En piragua pel delta de l'ebre

A vegades els bons moments apareixent quan menys t'ho esperes, de sobte allo que no t'esperaves pero que ben segur desitjaries, es fa realitat, i això és el que ens ha...

De Lleida al delta de l'Ebre en BTT

Crec que pocs qualificatius podríem afegir al delta de l'Ebre. Per sí sol és un dels llocs més atractius del país, ja que la combinació de conreus, vistes, l'amplada de...

Tot passejant pel delta del riu Llobregat

Anem al delta del Llobregat per conèixer l’espai natural format pel riu Llobregat i els estanys de Cal Tet i Ca l’Arana. Són gairebé 90 hectàrees situades...

Per la Ruta de l'Ebre amb bicicleta (V)

15.08.13 - 14a etapa: Mequinensa - Móra d’Ebre (60 Km / + 880 m)Avui també sortim poc després de les 6 per tal d’aprofitar al màxim la fresca del matí ja que ens toca...

Per la Ruta de l'Ebre amb bicicleta (IV)

11.08.13 - 10a etapa: Luceni - Burgo de Ebro (75 Km / + 218 m)Són les 7 i ja estem preparades per la nova jornada que ens espera. Anem a buscar les bicicletes i… la meva té...

Per la Ruta de l'Ebre amb bicicleta (III)

7.08.13 - 6a etapa: San Vicente de la Sonsierra - Logronyo (52 Km / + 428 m)L’etapa d’avui és un xic més llarga que la d’ahir però sense dificultats aparents, per això...

Per la Ruta de l'Ebre amb bicicleta (II)

4.08.13 - 3a etapa: Pesquera de Ebro - Trespaderne (55 Km / + 861 m)Avui ens toca recòrrer un dels trams més espectaculars de la ruta, per això sortim a rodar quan encara...

Per la Ruta de l'Ebre amb bicicleta (I)

D’ençà que fa un any, durant el transcurs del Camí de Sant Jaume, les Isabels vam creuar l’Ebre pel Puente de Piedra de Logronyo, que hem estat barrinant la idea de...