Nou grup de natura del cel: cami de ribera de les franqueses

Avui ens hem reunit una colla d'amics i hem fet la primera sortida del que vol ser el GRUP DE NATURA DEL CENTRE EXCURSIONISTA DE LLEIDA La veritat és que avui no érem gaires però la quantitat ha quedat superada per la qualitat.La nostra primera fita ha estat el camí de ribera que va des del Monestir de les Franqueses fina a l'entrada de Balaguer. Ha estat una descoberta excepcional. M'ha sorprès que em pogués sorprendre un camí de ribera, però era bellament bell.En acabar la passejada hem decidit que la propera setmana tornem a fer el camí de Ribera de Balaguer i descobrirem els racons amagats de la capital de la Noguera amb un guia local. Bestial.Característiques:Recorregut que ens permet descobrir una bella raconada que va pel marge del riu. Molt interessant encara que la tornada la fem per asfalt.Dificultat: Baixa.Desnivell:  Inapreciable.Distància: 8,2  km.Temps: 3 hItinerari circularDESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:Hem començat el recorregut al convent de les Franqueses. La forma més fàcil d'arribar-hi des de Lleida és agafar la C-12. Agafar l'entrada a Balaguer en el km 164,5. En la primera rotonda ja trobareu un cartell que us informa que a la dreta hi ha un trencall cap al convent de les Franqueses.Als 300 metres fareu cap a una carretera local. Aneu a la dreta.Al 1 km des de la rotonda agafem un trencall a l'esquerra.1,6 km Aparcament de Les Franqueses on comencem l'excursió. Coordenades UTM: 31T  x=316308  y=4625033El convent de les Franceses és un edifici molt modificat del segle XII que funcionà seguint l'ordre del Cister que procedien de l'establiment de Vallbona de les monges.Però nosaltres no ens vam recrear tant les belleses de l'edifici sinó que vam buscar indicis de la Guerra Civil que guarden oblidats els seus murs.En la façana principal vam veure impactes, alguns tapats, que podrien correspondre als impactes d'una metralladora, encara que algú va suggerir un possible afusellament. Vosaltres mateixos.Si esteu atents podeu trobar un bala incrustada en la paret i en l'absis l'impacte d'un obús. Els impactes no som capaços de datar-los encara que estem molt a la vora del front del Segre i podrien correspondre a una ofensiva republicana (hi ha trets a les tres parets properes al riu) o una ocupació franquista del monument a l'abril del 38. Ja teniu camp obert a noves suposicions...Cap al riu comença un parc amb un fotimer de cartells informatius. Hi ha una mica de tot. Penso que hi ha bona voluntat però crec que sobra informació: Els millors poemes catalans, informació sobre la sardana, explicació dels rodolins catalans (no us els acabareu...).0,3 km Font.Aquí comença un itinerari botànic amb informació de plantes que ja ens va prou bé per la feina que anem a fer.0,6 km Bifurcació de camins. Agafem el sender de la dreta que ens duu arran del riu Segre. No sempre es pot fer aquest sender ja que hi ha moments que l'aigua anega aquest contorn. No fa gaires dies que el riu va abandonar aquest tram de la seva llera.Hi ha un tram amb pedres polides per l'aigua veritablement impressionant, bonic. En Pau ens explica infinitat de detalls que ens ajuden a comprendre l'entorn natural.0,8 km El nostre corriol es va complicant. Mirem d'anar una mica arran de la llera però el pas queda tallat. Per l'esquerra surt un corriol.1 km Ens afegim al camí que hem deixat a l'esquerra.1,3 km Sortim a una clariana abandonant l'esponerós camí de ribera momentàniament.Observo que davant hi ha una ma`quina que està obrint un nou sender en un nivell inferior, arran de l'aigua que enllaçarà al corriol que prendrem després però ara hem d'agafar un camí més elevat que ens duu a la carretera que ve de Balaguer per on passen vehicles.Seguim la carretera amb cura.1,7 km A la dreta surt un corriol que en retorna a tocar del riu Segre.El bosc de ribera aquí és més obert i no tan impressionant com en el tram anterior.3,2 km Passem arran d'una casa prou gran amb una tanca.4,5 km Davant tenim un mur que era un antic embarcador on lligaven els rais dels raiers. Ara...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

La Ribera del Catllar

El torrent del Catllar es troba situat abans d'arribar al km 10 de la carretera GIV-5264 que va de Vilallonga de Ter a Setcases. Un pont sobre el Ter permet accedir a la...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Arbres – Grup de Plataners de Bellvís

Aquest grup de Plataners esta al costat de la tercera Sèquia de la Canal d’Urgell dins del municipi de Bellvís, paral·lel a la pista rural que porta a El Poal, Els Arcs,...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...

Cardedeu ... bon día, de cami a la feina !!!!

El HASHTAG #CAMIALAFEINA és un recull d´imatge i videos en el entorn de CArdedeu qualsevol día entre setmana de casa a la feina realitzat amb una BMW F650 GS ... camins,...

Font de l’inici del camí vell a Collbató en El Bruc

Aquesta Font es situada al costat del carrer de l’Església on hi ha un aparcament, que des d’allí s’inicia el camí vell del Bruc a Collbató. Es d’obra molt senzilla,...

La Serra de Tramuntana: Camí de S'Arxiduc

El Camí de S'Arxiduc es correspon amb una obra de pedra seca extraordinàriament ben treballada que l'arxiduc Lluís Salvador d'Àustria-Toscana (1847-1915) va manar...

MONT-REBEI (Camí nou + Camí vell)

Fa molt de temps que estem arrossegant una sequera persistent i els seus afectes es comencen a mostrar de forma angoixant a les nostres reserves d'aigua, els embassaments estan...

Congost de Montebei: camí nou, camí vell

L'excursió d'avui és una mica més singular del que sembla. El Congost de Montrebi és tot un clàssic, una de les excursions més populars de Catalunya i ha...

Pic de l'Àguila. Ribera d'Ebre. 100 cims.

22 de gener de 2023El repte dels 100 cims em torna a portar a la Ribera d'Ebre, concretament a l'extensió de la Serra de Cavalls cap al nord-est, a l'estrep que va a...