De la Clua a Santa Maria de Meià (838 m)

Dissabte 19 de setembre de 2020Hora de sortida: 2/4 de set del matí. Ubicació: Comarca de la Noguera. Temps aproximat: 4 h (12,3 km) Desnivell: 440 m (acumulat)  Dificultat (1): Normal.Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 517, on anirem, per la C-26, en direcció a Agramunt i Artesa de Segre on ens aturarem a fer el tallat al Forn de la Rosa Serra.  Després seguirem, i des de Artesa de Segre mateix, agafarem un trencall a l’esquerra (venint d’Agramunt), ja indicat, en direcció a Baldomar. Un cop a Baldomar, farem un giravolt pronunciat cap a la dreta, en direcció a la Clua de Meià, on aparcarem.  Entre la Vall d'Ariet i Baldomar, a la Noguera, apareix incrustada sota el rocam i al capdamunt d'un barranc la Clua de Meià, un poblet de llarga història – se'n dona fe des de l'any 1059 – que durant segles havia produït sègol, civada, patates, vi i oli i s'hi criaven vaques i ovelles. S’hi pot arribar còmodament des de Baldomar per una carretera de poc més de cinc quilòmetres. Els potents penya-segats, els boscos que conviuen amb feixes de blat i d'ordi, els voltors guardians de la vall i la dotzena de cases arrecerades a la solana configuren un indret encisador.  Als anys seixanta, Clua s'havia despoblat del tot, però en la dècada dels setanta s'hi va instal·lar un grup de gent jove, alternativa i decidida. Van aixecar murs caiguts, van refer teulats malmesos i van injectar nova vida a un espai condemnat a ser enterrat sota les bardisses. No era una vida fàcil: havien de posar el peu al coll a la pròpia inexperiència agropecuària, a la manca d'infraestructures i a l'aïllament territorial. I ho van fer. Qui més els va ajudar a fer-ho van ser, justament, les cabres, unes bestioles simpàtiques i resistents com aquella gent. No va ser estrany que la indústria més destacada de la Clua actual fos – i continuï essent ara – el formatge fet de llet crua de cabra.  D'entre els vilatans de la Clua nova van sorgir emprenedors que van fer formatge des de l'any 1979 ajudats amb la lectura de llibres que en parlaven i acomboiats amablement per molts pagesos i pageses, gent experta a fer-ne de casolans. Era i és la Formatgeria de Clua, que amb temps, esforç i encert ha aconseguit fites de prestigi importants i obtingut diversos guardons, entre els quals les medalles d'or a Alimentària 86 de Barcelona i a la Fira del formatge artesà de Lladó, a l'Empordà. Actualment, una nova generació vinculada a la primera ha entomat amb ferma embranzida el testimoni d'aquesta cursa artesanal amb voluntat de mantenir ben alt el llistó de la qualitat i el bon gust.  Després de la caminada, si ens queda temps, podem anar-hi a fer un cop d’ull i comprar alguns dels seus exquisits formatges. Telèfon: 687 22 44 98 per concretar la visita.  Itinerari: Sortirem de la Clua i ens arribarem fins a la zona de la Coscollera.  Desfarem el camí i baixarem fins a la cruïlla que porta a la Vall d’Ariet.Arribarem a una altra cruïlla de camins. A l’esquerra queda Sant Bartomeu, a la dreta segueix la pista que ens portarà a Santa Maria. Primer anirem a l’ermita de Sant Bartomeu, església romànica del segle XIII, una de les tres esglésies triabsidals de la comarca de la Noguera. A uns 300 metres més enllà, ens podem arribar al castell d’Ariet.  Enfilarem cap a Santa Maria, a la dreta podrem contemplar la serra Pelada. El camí és fàcil i ample per caminar.  Seguirem en suau ascens, travessarem el barranc de la Clua, que queda a l’esquerra. A la dreta, hi ha Cal Sagal.  Anirem pujant fins a creuar altre cop el barranc de la Clua i enfilarem el tram més alt de la ruta fins arribar als 838 m, a la zona de la Creueta. Allà també podrem veure les restes del Castelló de Meià.  Superat el Castelló de Meià, anirem baixant per la pista cap a Santa Maria.  La zona de Ca l’Avellaneda és la més fonda des de el començament de la caminada, a menys de 600 metres...

Cova de santa anna vella

Sí Baixem des del pla de les Taràntules pel camí de la drecera de l'ermita de santa Anna,a peus de Gorros,una mica abans d'arribar al torrent de Santa Maria, podem...

Font-romeu i santa maria de bell-lloc

Seguim amb un febrer sec, amb poca pluja i poques nevades. Un gran misteri, més enllà dels canons de neu, és com s'ho fa Font-Romeu per tenir neu a pistes orientades a...

La Salut - Santa Magdalena (532 m)

Dimecres 6 de desembre de 2023 (26 anys de maifemcim)Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.  Temps aproximat: 4 h (10,2 km) ...

Rambla Santa Mònica

11-11-2023MontserratCollbatóTorrent de Santa CaterinaLa Cova GranVia: Rambla Santa MònicaRessenya del Joan Asín (amb el seu permís)Dissabte de bona temperatura, pronòstic...

Avui coneixerem : La Font del Portal de Santa Magdalena de Berga

La Font del Portal de Santa Magdalena, esta situada en un dels costats del Portal del mateix nom de Berga. Actualment es una font relativament moderna, esta feta d’obra,...

Avui coneixerem : La Font de Santa Eulalia de Berga

Santa Eulàlia de Berga és una església situada en la  Plaça de Sant Pere de Berga. En un dels costats i adossada a una paret, hi ha la font. Font molt senzilla, feta...

Mina – Font de les Hortes de Santa Maria d’Oló

La Font de les Hortes és situada al costat de la carretera local d’Oló a Sant Joan d’Oló, a la zona anomenada de les Hortes perquè antigament hi havia un bon...

Avui coneixerem : La Font  del Barri Vell de Santa Maria d’Oló

La Font d’avui esta adossada en la paret d’un edifici del Barri vell (o de dalt) a prop de l’església vella de Santa Maria d’Oló. Construïda d’obra amb similitud a...

Agulles de Santa Àgueda. La Plana Alta.

11 de març de 2023.Deu ser cosa del Karma. Alguna llei còsmica m'ha portat a descobrir en un parell de mesos fins a tres itineraris diferents amb un factor comú: un...

Avui visitem: La Bassa gran de can Vidal de Santa Eulalia de Ronçana

La Bassa gran de can Vidal cal situar-se al carrer Rossinyol on fa una corba el carrer, D’allí surt un caminoi a l’esquerra que baixa al torrent on es situada aquesta...

Arbres – Roure Masponç de Santa Eulalia de Ronçana

El Roure Masponç està situat en un costat del camí que porta a can Maspons de la Vall de Santa Eulalia de Ronçana. El roure de Can Maspons forma un túnel de vegetació amb...

Avui destaquem : La Font de can Lluc de Santa Eulalia de Ronçana

Setmana dedicada a les Fonts naturals de Santa Eulalia de Ronçana El paratge de La Font de can Lluc, esta format pel conjunt de la Mina, el Safareig i la Font, està situat...

Avui destaquem : La Font de can Penedes de Santa Eulalia de Ronçana

Setmana dedicada a les Fonts naturals de Santa Eulalia de Ronçana La Font de can Penedes és al nord-oest del poble en el Barri de la Vall de Santa Eulalia de Ronçana. Per...

Avui destaquem : La Fonteta de can Vidal de Santa Eulalia de Ronçana

Setmana dedicada a les Fonts naturals de Santa Eulalia de Ronçana La Fonteta de can Vidal esta situada al Torrent de les Tres Pedres, prop de la masia El Mas en el Barri del...

Avui destaquem : La Font de can Vidal de Santa Eulalia de Ronçana

Setmana dedicada a les Fonts naturals de Santa Eulalia de Ronçana La Font de Can Vidal està situada en un dels marges del torrent de Can Vidal en el Barri del Serrat de Santa...