Bòfia dels Prats (4)

...segueix de l'apunt d'ahir...La sala d'enfonsament És prou clar que la sala d’entrada a la Bòfia dels Plans constitueix un tret morfològic prou espectacular, i com ja haveu vist en les imatges precedents i especialment en les dues primeres d'aquesta pàgina, el marcat capbussament de l'estratificació potser afavoreix l'enfonsament, però és necessari perquè és produeixi el despreniment que hi hagi un buit preexistent. I cal que aquest buit sigui prou gran, de fet major que el actual, ja que és de sentit comú que els materials quan es desprenen i s’apilen més o menys desordenadament ocupen un volum superior al que tenien quan formaven part de l'estructura rocosa compacta original.En la situació actual els materials clàstics procedents dels ensorrament no els veiem al terra ja que han estat recoberts dels esbaldregalls que procedents de l'exerior van rodolant pendent avall i s'engoleixen per la gran boca de la cavitat. I encara més tapats per la vegetació, guano i altres detritus que s'hi van acumulant.Un tret característic d'aquests sostres d'ensorrament és que produeixen unes boques fortament circulars, probablement és una forma natural que tendeix a cercar el major equilibri possible.Una seqüència possible és la que tot el conjunt evoluciona alhora per processos de disgregació mecànica i dissolució química. La superfície exterior del relleu va “desgastant-se” alhora que a l’interior de la massa rocosa s’engrandeix una cavitat. La progressió d’ambdues morfologies aboca a una conjunció on els desmantellament del relleu s’apropa al sostre de la cavitat, i la feblesa d’un buit en creixent evolució provoca l’enfonsament, l’obertura i la conseqüent entrada de materials exteriors. Les grallesLa permanència en la cavitat s'anava allargant i en el moment que en absència de la llum solar, baixava la temperatura i feia avançar la foscor a l’exterior, un estol de gralles penetraren a la cavitat per a refugiar-se i passar la nit. Malauradament la nostra presencia feu endarrerir el seu ingrés.Els senyals que en mostren com utilitzen aquest refugi subterrani son diverses, els múltiples nius localitzats, les quantitats d’excrement i l’acció d’aquests tenyint i degradant els conjunts estalagmítics propers al seu lloc de niuada.Permeteu-me una carallotada parafrasejant una dita barroera no puc evitar de dir-vos:Quan la gralla tira avallfa un fred de caralli si vola a trompiconsse't glacen el collons...la temperatura exterior 2º !TrencamentsCom sovint trobem en d’altres entorns subterranis de llarga evolució en aquesta bòfia és localitzen exemples de fracturació originada per les tensions i solifluxió dels diversos materials en superposar-se capes estalagmítiques sobre sediments tous que es mobilitzen a favor del pendent. Basculament, trencament, superposició d’etapes, etc. aquí us mostrem unes imatges. NivellsPrecisament és en la saleta final de la via remuntant on localitzem la major abundor de concrecions on veiem senyals d’un règim de negament, concrecions embarrades, recreixement en diversos nivells horitzontals, etc. Caldria analitzar amb més detall la repercussió d'aquestes seqüències d'inundació sobre la cristal·lització subaquàtica.Topografia de la Via RemuntantVeient les topografies publicades fins ara, consideràvem que la que denominem via remuntant fora bo de topografiarla de nou, tant per afegir-la a la d’en Jordi Lloret com per destacar la importància que té aquest tram en el conjunt de la cavitat.Fou el Pere Castells el que assumí aquesta tasca, i que la desenvolupa amb la metodologia “sense papers”, amb un DistoX i una tauleta on automàticament es transferien les dades mostrant al moment el dibuix de la poligonal. És clar que després caldrà fer el dibuix final però és prou evident que el guany en autonomia, precisió i rapidesa, significa un avanç força interessant. Esperem que en breu puguem dedicar-hi un apunt per detallar els materials i procediments utilitzables.

Pic dels bacivers dels prats (2.745 metres).

Descripció de la ruta: Bonica i fàcil ascensió al Pic dels Bacivers dels Prats, amb unes bones vistes durant quasi tot el recorregut. Excursió circular sense cap dificultat...

La bòfia dels prats

La Bòfia dels Prats es troba situada a dalt de la Serra de Sant Joan, en el seu extrem occidental i molt a prop de les antenes que coronen el cingle. Es tracta d'una cavitat...

Bòfia dels Prats i cova de l'Ormini

Avui hem fet una sessió doble d'espeleologia entre el Pallars i l'Alt Urgell. Hem visitat dues coves, una primera més tècnica, amb ràpels, gateres i remuntades, i una...

453 Ermites de Prats de Lluçanès 20022019

453 Ermites de Prats de Lluçanès 20022019La sortida d’avui ha sigut a Prats de Lluçanès hem donat un tomb per les ermites que envolten la població.Aproximació des del...

GR1: Prats de Lluçanès - Alpens

Tercera etapa d'aquesta temporada del GR1. Hem iniciat la caminada en el punt on vam deixar el GR en l'etapa anterior. Avui l'autocar ha recorregut un petit tram de pista des de...

GR1: Gironella - Prats de Lluçanès

Segona etapa de la temporada de GR1 des de Gironella fins a les proximitats de Prats de Lluçanès. Una etapa no gaire difícil però sí bastant llarga, tota entre camps de...

Avenc " La bofia de les Llosanques"

Amb la Neus ens vàrem apropar als Rasos de Peguera per fer un avenc que havia vist ressenyat a la revista "Natura" i que semblava força interessant. La veritat és que, si be...

La Bòfia de Sant Jaume (3)

...segueix de l'apunt d'ahir...La Plaça de les BruixesEls canals de voltaGaleria de la "Gerontocracia"El bany de les Ninfes - Les CampanesNotes anteriors a...

La Bòfia de Sant Jaume (2)

Tot i que ja és la tercera vegada que li dediquem uns apunts a aquesta cavitat... i potser no serà la darrera ja que presenta una gran quantitat de punts d'interés i...

La Bòfia de Sant Jaume (1)

Havíem previst una visita a un altre cavitat bergadana pel dijous 2.07.2015  però a petició de companys que a darrera hora no ens havien pogut acompanyar,  vam...

Bòfia dels Prats (3)

...continua de l'apunt d'ahir...El concrecionamentTot i reconeixent que hi ha restes de concrecionament antic disseminats per tota la cavitat, la concentració d'espeleotemes en...

Bòfia dels Prats (2)

...segueix de l'apunt d'ahir...Descripció de la cavitatDes de la boca de 15x10, pel llavi inferior s’accedeix a una vertical de 13m, els primers quatre metres prop de la...

Bòfia dels Prats (1)

AntecedentsLa notable boca de 15x10m era ben coneguda per la gent de la contrada i el 1965 en un article que vam publicar sobre el Boumort a la Revista Muntanya ja la citàvem....

Jorba - Els Prats de Rei - Copons - Jorba

Sortim de Jorba per una pista bona que va pujant lleugerament al costat de la riera de Rubió, arribem a la resclosa de Jorba i el camí s’estreny, travessem a gual un parell...