A l'entorn de Savassona

14.06.15  El pla de Savassona, situat prop de Tavèrnoles, entre la plana de Vic i les Guilleries, és un indret singular on es combinen prat, bosc de pi roig i un conjunt d’espectaculars roques de gres, despreses del cingle on s’enlaira l’església de Sant Feliuet, com El Dau i la Pedra del Sacrifici, al costat d’altres com la Pedra de les Bruixes i la Pedra de l’Home, amb gravats que van del Neolític a l’època medieval. Aquest antic assentament humà ha estat objecte de diverses campanyes arqueològiques. La tradició parla de tribus neolítiques que oferien sacrificis i de bruixes medievals que es reunien per fer aquelarres. Ara, la “tribu” dels escaladors ocupa sovint aquest indret per practicar l'escalada en bloc a les roques dels sectors del Bosc, del Dau, de Sant Feliuet, de la Via Làctia i dels Ogres.La roca de El Dau, al pla de SavassonaDes de l’Eix Transversal (sortida de Roda de Ter) seguim per la BV-5213 fins a Tavérnoles, petit poble tanquil i acollidor, on aparquem a la vora del restaurant Colomer, una bona opció per dinar a la tornada. La carretera porta directament al pla de Savassona i continua després cap al Parador de Sau, però sortint a caminar del mateix poble podrem realitzar una curta i agradable ruta circular, de poc més de 6 Km i 240 m de desnivell, que no ens decebrà pas.Sortim de Tavèrnoles (537 m) seguint les marques del PR C-40 travessant la carretera per on hem arribat, en direcció a una urbanització. Just a l’entrada, als 200 m, girem a la dreta (pal indicador) per seguir un sender planer que s’endinsa en un bosc de roures, alzines i aurons, i on podem veure, a les clarianes, alguns exemplars de la flor caputxina (Anacamptis pyramidalis), una orquídia d’inflorescència cònica molt comuna de la muntanya mitjana.Flor caputxinaPassem pel costat de la granja de Can Benerigues, on el camí es troba un xic enfangat pel pas dels ramats, i poc després el sender comença a pujar fort en llaçades fins que sortim al costat de la carretera esmentada. Deixem a la dreta el camí que tot seguit la creua (hi continuarem després) i seguim recte per arribar al pla de Savassona (625 m).La primera gran roca que veiem, al límit del prat i el bosc de pi roig, és El Dau (vegeu la primera foto), una de les més concorregudes pels escaladors, i on s’han trobat restes arqueològiques, principalment ceràmiques, que van del període calcolític a l’època ibèrica. Abans de seguir voltant per tot aquest conjunt de pedres i gravats, pujem per un corriol que surt a l’esquerra d’aquesta roca cap al turó de Sant Feliuet.Guanyem el cingle pujant per unes escales de pedra, sembla que d’origen visigótic, i arribem tot seguit al cim on es troba l’església preromànica de Sant Feliuet de Savassona (s. X-XI) (704 m), nom popular que ha desplaçat a l’antic de Sant Feliu de la Roca, d’una nau amb campanar d’espadanya de dos ulls i absis quadrat. A l’interior hi trobem plafons informatius sobres les diferents intervencions arqueològiques portades a terme, així com una còpia del pantocràtor original, que ara es conserva al Museu Episcopal de Vic.Sant Feliuet de SavassonaFaçana sud, amb la porta originalL'absis de planta quadradaCòpia del pantocràtor original, dins l'absisAl voltant de l’església hi ha tot un seguit de basses excavades a la roca i tombes antropomorfes d’origen medieval. El cim gaudeix de bones vistes sobre la plana de Vic, el riu Ter i muntanyes del voltant, així com del proper castell de Savassona, al sud, que vorejarem després.Vistes al sud, amb el castell de SavassonaCisterna excavada a la rocaVistes al nord, amb una altra cisterna; a sota, el riu TerRetornem al bosc de Savassona per veure altres roques singulars. En primer lloc, a la dreta del camí, un gran bloc de gres que presenta a la seva part inferior una petita cavitat amb una obertura ran de terra que permet fer curioses fotos.De nou al camí principal, arribem tot seguit a la gran Pedra dels Sacrificis, amb un conjunt de solcs horitzontals i casoletes esculpits a...

El bosc màgic de Savassona (712 m)

Dissabte 20 de novembre de 2021Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca d’Osona.  Temps aproximat: 5 h (11,5 km)  Desnivell: 326 m (acumulat) ...

448 Sant Feliuet Savassona Fussimanya 191218

448 Sant Feliuet Savassona Fussimanya 191218Si us voleu baixar la traça del Avifont: cliqueuLa fitxa tècnica des de Wikiloc, per Avifont:Si voleu més detall des de Wikiloc...

BTTsenderisme a l'entorn del Mont Blanc (II)

Etapa 2: Ref. La Peula - Col Grand Ferret - Courmayeur - Ref. Elisabetta Soldini - Col de la Seigne - Ref. Les Mottets.Distància: 48 km.Desnivell: 1800 m+/2000m-.Dificultat:...

BTTsenderisme a l'entorn del Mont Blanc (I)

Primer lliurament de la nostra particular "volta" al Mont Blanc en BTT. Hi ha moltes versions al respecte: unes en sentit horari -la més habitual en BTT- i d'altres en sentit...

Sobirà catarra (IV): a l'entorn d'Aixerto

Últim dia al Sobirà, que no significa última ruta de la 'catarrada 17' ja que encara ens queda la cloenda a l'Aran. Per aquesta penúltima jornada visitem dues valls...

A l'entorn del Puig de Meià

15.05.16  Curta però interessant excursió per la primera graonada del Montsec de Rúbies o de Meià, des de la població de Vilanova de Meià, per on ens atansarem al...