Pic de Racó Gros (2779 m). Una muntanya que te l'has de guanyar.

IntroduccióSeguint amb la llista dels 100 Cims de la FEEC, ens plantegem l'ascens al Pic de Racó Gros. D'entrada, ja sabíem que no seria una muntanya fàcil. I així ha estat. Un cim incòmode, sobretot en la seva part final, que requereix un mínim de condició física.El Pic de Racó Gros té dues vies. La primera, des de Núria. L'inconvenient és que una vegada has assolit el Coll de Noucreus, has de perdre alçada fins a la Fossa del Gegant, per després tornar a pujar fins al Pas del Porc i assolir el cim, amb la conseqüent sifonada de tornada. La segona via és des de la Cabana d'Aixeques, al Conflent, a la qual s'arriba seguint una pista que surt des de Prats de Balaguer i apta per 4x4. La dificultat d'aquesta ruta és el Pas del Porc. Una canal que presenta grimpades contínues amb algun pas delicat, sobretot de baixada.L'opció escollida ha estat la segona i val a dir que és un encert per fugir de les masses de la Vall de Núria i poder contemplar el Torrent de la Valleta i la Coma de Racons. Un indret espectacular del Pirineu Oriental que no coneixia.  Fitxa tècnicaPunt de sortida: Cabana d'Aixeques (1630 metres)Punt d’arribada: Cabana d'Aixeques (1630 metres)Horari: 10 hores Cim: Pic de Racó Gros, 2779 metresDistància: 16 kmDesnivell acumulat: +1136 metresMaterial: En condicions hivernals seran necessaris els crampons i piolet. Dificultat: Difícil. És una ruta d'alta muntanya que requereix un mínim de forma física. El Pas del Porc presenta grimpades de grau II amb una llosa inclinada exposada, sobretot de baixada. En el tram final es flanquegen diversos avantcims. Compte si el terreny està moll.Perfil de la ruta *Només pujada per problemes amb la bateria del GPS Track de la ruta AccésVeure com arribar al punt d'inici a través de Google Maps.ItinerariSortim de la Cabana d'Aixeques. L'accés amb turismes pot ser complicat, millor pujar amb 4x4.Des del punt de sortida ja veiem que el dia serà radiant, es presenta un gran dia de muntanya.El primer tram de camí segueix el traçat de la pista que puja al refugi de l'Orri. Comencem amb una llarga aproximació i suau desnivell.Arribem al refugi de l'Orri. Enclavat en un indret de postal.Refugi de l'Orri (1805 m). Lliure.Continuem encarats cap al Pic Rodó.A partir d'aquí la pista més ampla es converteix en un corriol fitat que segueix el curs de la Riberola.Torrent que haurem de creuar posant els peus en les seves aigües fresques.Passem el Forcat de les Aigües i seguim el Torrent de la Valleta.En aquest tram de camí, es comencen a pujar diverses terrasses i el bosc va desapareixent progressivament.És una vall feréstega i solitària com poques. On convé aturar-se contínuament per contemplar. Res més.Poc a poc va apareixent el fons de la vall, la Coma de Racons.Aparentment, sembla que la vall no tingui sortida, però s'identifica el Pas del Porc.Una mirada al Pic de Racó Gros des de la seva base. Encara falta molt per assolir el cim.Seguint les fites, comencem l'ascens cap al Pas del Porc. El primer tram és una tartera que es remonta amb paciència.I quan s'acaba la tartera, comencem la grimpada. Els passos no superen el grau II però convé extremar les precaucions.Pas del Porc (2567 m). Arribem a la carena i s'obra una panoràmica nova. A la dreta el Pic del Pas del Porc i a l'esquerra, el Pic de la Fossa del Gegant.Seguim la carena fins al Pic de Racó Gros seguint les fites que busquen sempre el millor traçat.Cal dir que es passen un munt d'avantcims i que no cal desmoralitzar-se. Ja hi arribarem.Pic de Racó Gros (2779 m). Ara sí que podem dir que tenim un altre centenari a la motxilla.Les vistes des d'aquest punt són molt extenses.La foto de cim amb en Llorenç.I el que escriu.La baixada serà pel mateix camí. Així que cal tornar a extremar les precaucions a l'hora de desgrimpar el Pas del Porc.Un cop superat aquest tram, s'acaben les dificulats. Una mirada enrera per mostrar el pas amb una mica més de perspectiva.Una vegada superat aquest...

I Festa de Muntanya de Collbató

4000peus organitza la Primera Festa de Muntanya de Collbató, el proper dia 1 de juny. Hi esteu tots convidats!!!

Esquí de muntanya al nord-est d'Andorra

Cap del Port (13 km / 1000 m / S2-S3, ME):Des del Port d'Envalira s'ascendeix suaument fins al Pic de Maià punt on es comença a descendir cap al Collet d'Ortafà. A...

Esquí de muntanya al Coll de Pimorent

Encetem temporada de foques a l'entorn del Coll de Pimorent. Dissabte, a la Mina (11 km, 800+, S2) i diumenge, al Pedrons (8 km, 820+, S2) . Prou tolerable aquest últim,...

Tossal Gros d'Almatret. Segrià. 100 cims.

24 de setembre de 2023 Nova proposta de descoberta del territori. Aquest cop torno al Segrià, a la Terra Ferma! Prop d'Almatret s'aixequen petits turons que...

Abeurador per animals de muntanya en Castellgalí

Avui us presento un curiós abeurador que esta situat en el municipi de Castellgalí, en una camí a prop de la pista que porta a Marganell. Esta destinat per poder disposar...

Terreny d’alta muntanya força mal parit

Rogaine de Boí-Taüll Campionat de Catalunya 2023 19.6 km. 5-51-52  17-59 x km. 1140 metres de desnivell positiu, 100 punts, 20 fites 1r. Ultraveterants i 41è de...

La muntanya de sal de cardona i el seu castell

... marxem cap Cardona a visitar la Muntanya de Sal i com no, el Castell de CArdona, dues visites que estan molt lligades al llarg de la història de CArdona.Les mines de Sal...

Arbres : El Pi Gros de Begues

Aquesta setmana dedicada a Arbres destacats El Pi gros era un pi majestuós, però va morir fa uns anys, sols queda el tronc sec. Per anar- hi cal situar-se al final del carrer...

Avenc Gros des Puig de s'Avenc

Seguint amb el treball d'exploració de les cavitats d'Eivissa i després d'un parell de jornades de recerca infructuosa de cavitats per diversos racons de...

Puig Gros de Bendinat

Powered by Wikiloc Aquest itinerari puja dalt del puig Gros de Bendinat, el tercer més alt de la serralada que confronta Palma amb els municipis de Calvià i Puigpunyent. És...

Espai de Muntanya de Sant Jaume de Vilafranca del Penedès

La muntanya de Sant Jaume és un espai d’oci i lleure per a famílies i grups, situat a menys de dos quilòmetres de Vilafranca. Està situat en una àrea natural propera...

Avui coneixerem : La Font de la Muntanya de Les Fonts de Terrassa

La Font de la Muntanya està situada a l’esquerra al final del carrer Fornot de Les Fonts de Terrassa. Es molt similar a la Font del Fornot, que esta molt propera i ja la...

Arbres – El Roure Gros de Caldes de Montbui

El Roure Gros estava en la cruïlla de camins a prop de les ruïnes de Sant Miquel de l’Arn i el camí de Torre roja, en una zona d’oliveres. Es pot arribar per varis...

Àrea d’estada de ca n’Amat de la Muntanya de Terrassa

Tenim de situar-vos en la carretera B -122 direcció a Rellinars, tot sortim de Terrassa i a mà dreta està el restaurant l’Hípica, al costat del restaurant trobareu una...

Begur - Sa Riera - Platja del Racó - Begur

Comarca del Baix Empordà.Ruta Circular, parcialment senyalitzada - Durada: 3 h - Distància: 12 km - Desnivell: 274 m positiuRuta fàcilWIKILOC: bit.ly/3PFQq2WSerà un passeig...

Descobrint la muntanya màgica

Molts de nosaltres hem pujat a Sant Jeroni. És aquella fita que tots ens hem posat algun dia: “algun dia pujaré a Sant Jeroni”. Alguns heu pujat moltes vegades,...

Arbres – El Roure Gros de la Sèquia de Sallent

El Roure Gros esta en l’encreuament de la Sèquia amb el camí del Mas Martorell, i a prop de l’església de Santa Magdalena de (Nova) de Sallent. Actualment és mort,...

Pou de Sant Cugat del Racó de Navàs

L’església de Sant Cugat del Racó esta al costat dret de la carretera de Navàs a Castelladral. Trobem un vell Pou al costat d’una de les cases i front l’església. Una...

Avui coneixerem : La Font a Sant Cugat del Racó de Navàs

En un dels costats de L’Església de Sant Cugat del Racó de Navès, trobareu una petita Font, es d’obra, feta d’una roca plana, on l’aigua surt d’una aixeta de...