El cordal de la tossa plana de lles - la muga

Alçada mínima: 2045mAlçada màxima: 2905mDistància: 14 kmTemps empleat: 7h56m (parades incloses)Desnivell + : 1083mDesnivell - : 1078mJa feia cinc anys de la darrera vegada que vaig fer aquesta sensacional circular per completar la carena de cims que marxa en sentit nord est, del cordal de la Tossa Plana de Lles (2905m).Després de la nova presa de mesures de l’ICC, el Puigpedrós (2915m) ha destronat la Tossa Plana de Lles (2905m) com a cim més elevat de la Cerdanya Catalana, però aquesta inapreciable diferència no es fa notar el més mínim damunt del terreny.Aquesta vegada m’acompanyen la Rosa i la Maria, que amb els seus 65 anys, no para de trescar muntanyes amb una forma física i força de voluntat admirables.Estem advertits que serà un dia amb visibilitat sensacional, gens de vent, però dels més calorosos del que portem d’estiu i decideixo sortir des d’una mica més amunt del refugi de Cap del Rec a Lles de Cerdanya per evitar una mica de desnivell i distància vers la ruta habitual que surt des del mateix refugi.Una vegada al refugi de Cap del Rec, al qual s’arriba per carretera asfaltada, agafem una pista forestal durant un curt tram d’uns dos quilòmetres, que passa ben bé per darrera el refugi (transitable per turismes), i que va guanyant alçada. Estacionem el vehicle en una corba tancada d’esquerres. En aquest punt iniciem la volta, primer caminem seguint la pista fins que trobem els indicadors que ens portaran a l’Estany de l’Orri que queda amagat dins del bosc. A partir d’aquí, sense camí evident, sobrepassem l’estany i anem a guanyar un llom que ens situa al Pla de les Someres on enllacem amb el recorregut habitual per pujar a la Tossa Plana de Lles (2905m). Pujada llarga i constant fins aquest cim, situat al cordal fronterer entre Catalunya i Andorra.A partir d’aquí ens dirigim en sentit nord i anem fent tot el cordal que ja divisem i que ens portarà fins el cim de la Muga (2860m) passant per la Tosseta de Vallcivera (2848m) i la Mugueta (2772m). El cordal es senzill, potser el tram que baixa de la Tosseta de Vallcivera fins la Mugueta és una mica més accidentat, però en qualsevol cas, els trams més aeris es poden esquivar circulant pel vessant nord d’Andorra pràcticament sense utilitzar les mans.Pel descens, baixem fort del Pic de la Muga (2860m) fins el seu coll i d’aquí al seu estany (aquesta vegada m’ha fet mandra banyar-m’hi), a partir d’aquí, anirem a la desembocadura de l’estany de la Muga i anirem seguint el curs del riu de la Muga fins trobar un sender ben fresat que circula en sentit sud i que va tancant la circular. A partir d’aquí el sender esdevé incert, molts arbres caiguts, es perd la traça del camí i les constants fites que hi anàvem trobant van minvant. A la zona de Prat Castilló és on trobem més problemes per seguir el camí i el gps es fa imprescindible, en aquest punt baixem la Serra dels Galls, sense camí fresat, marcat ni fitat. Superem un desnivell de baixada de poc més de cent metres per arribar al bonic prat del Clot de Sassá on una pista poc transitada ens portarà a la pista on tenim estacionat el vehicle per tancar la circular.El recorregut, circula durant més de tres quilòmetres pel cordal en alçades superiors als 2700m, amb bones vistes cap als cims i valls frontereres entre Catalunya, Andorra i França. Visibilitat excel·lent, cap al massís de l’Aneto i de la Pica d’Estats a banda de multitud de cims d’Andorra. És la tercera vegada que pujo a la Muga (2860m), aquest cim poc freqüentat, eclipsat per la Tossa Plana de Lles (2905m), ofereix vistes espectaculars del cordal recorregut, sens dubte un dels millors atractius del recorregut. Recorregut en alçada, poc complicat que satisfarà a tothom que s’hi aventuri!Mapa del recorregutMapa de relleuSobrepassem el refugi de Cap del Rec i després d'uns dos quilòmetres escassos de pista forestal, deixem en vehicle en una corba tancada d'esquerres. Inici de la rutaCaminem seguint la pista forestal i en pocs metres ja trobem indicadors cap a...

Tuixent: a la plana per camins forestals

La (Jaça) de la PlanaLa Jaça de la Plana és un dels paratges més captivadors del terme de Tuixent. Sempre la seva cabana entre boscos amb la font i la cinglera entretallada...

Volta a la Tossa del Pas dels Lladres

Ens trobem una bona colla al bar del Brezo de la Molina per esmorzar i decidir cap a on anem a fer traces, si la setmana passada la cosa estava a petar de neu, els últims...

Puigllançada i tossa d'alp

Finalment ha caigut una bona nevada al Pirineu Oriental i des de casa cada dia veig des de Vallter fins a la Molina, passant pel Puigmal una gran catifa blanca com feia temps...

A la Tossa Pelada des de Tuixent

Distància: 18 km.Desnivell: 1350 m.Dificultat tècnica: fàcil (però compte, perquè hi ha molts trams de sender poc transitats).Durada total: 6 h. Punt de sortida:...

TOSSA PLANA DE LLES 2916m.

8/08/23. La Tossa Plana de LLes, és una bona excurció sortint del Refugi de Cap de Rec, trobarem l'itinerari senyalitzat, que és pot seguir sense problemes.Desnivell:...

Sant Guim de la Plana al pou de Madern

Distància: 7,42 km - Desnivell: 72 m - Durada: 1h45 Anada i tornada pel mateix camí.WIKILOC: ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-guim-de-la-planaDes de l'església...

Agulles de Santa Àgueda. La Plana Alta.

11 de març de 2023.Deu ser cosa del Karma. Alguna llei còsmica m'ha portat a descobrir en un parell de mesos fins a tres itineraris diferents amb un factor comú: un...

Colònies penitenciàries a la plana de lleida

En el suplement Lectures del diari Segre del 17 de març de 2002 trobo un article dedicat als ESCLAUS DEL FRANQUISME on recull el testimoniatge de presos que van haver de...

BTT-LA TOSSA DE MONTBUI (620 metres).

Descripció de la ruta; sortida amb BTT per assolir el cim de la Tossa de Montbui, una muntanya de 620 metres que es troba al municipi de Santa Margarida de Montbui, a la...

15/01/23 a Camí de Ronda de Tossa de Mar

Per poder assistir a la excursió és obligatori estar federat.LLOC DE TROBADA: a les 6h45' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes /  Muntaner...

Btt plana novella.

Descripció de la ruta; excursió circular entre les localitats de Begues i Olesa de Bonesvalls, dins del parc natural del Garraf. El punt més interessant el trobem al Palau...

Avui destaquem : La Font de la Plana de la Vall de Bianya

Situeu-vos a la carretera N – 260 amb direcció al Ripollès des de la Vall de Bianya, passat el restaurant La Mercè, a la dreta surt un camí cimentat amb el cartell de...

Llibre Recomanat : Fonts de la Plana alta. Visites i excursions

Fitxa tècnica Un llibre de Jordi Monfort Galmés Colecció: Deportes ISBN: 978-84-9160-174-6 Format: Tapa blanda Tomanys: 15×21 Pagines: 108 Preu: 14€ Sinopsi “Fonts...

GR92: Sant Feliu de Guíxols - Tossa de Mar

El GR92, el camí del Mediterrani, va ser el primer GR que vam fer amb el grup de caminadors. Es va iniciar el 2008 i va durar tres anys. Justament el dia que es va fer...

Avui destaquem : La Font can Plana d’Olot

Avui com cada diumenge  us presento dos articles Per arribar a la Font de can Plana,  cal que us desplaceu fins el carrer del Rosselló de la Canya d’Olot, allí passareu...

Clàssica Tossa Plana de Lles

Distància: 12 km.Desnivell: 950 m.Dificultat: S2, fàcil.Durada total: 4:30.Punt de sortida: estació esquí de fons Lles/Cap de Rec.Matinal sense més pretensions que fer una...

Tossa de la Muga (2860 mts.)

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Traverse.Mapa Alpina 1:25.000Avui, aprofitant que li han donat l'alta a la Teresa (el trauma ja li ha dit, fes alguna cosa tranquil·la,...

Les Roques del Masmut (1.035 m) y La Tossa (1.194 m)

Sobre el municipio de Pena-roja de Tastavins (Peñarroya de Tastavins en castellano) se alza una impresionante e imponente mole conglomerada de color rojizo, símbolo y orgullo...

Puig de la Tossa (2.034 m.)

var Latitud_sortida = 42.511216; var Longitud_sortida = 2.114694; var Mapa_defecte = 'IGN'; var doc_track =...

Circuit per la Tossa de Montbui (636 m)

Dissabte 27 de gener de 2018Dinar del 20é aniversariHora de sortida: 2/4 de 10 del matí.Ubicació: Comarca de l’Anoia.Temps aproximat: 1 h 30 m (4,5 km)Desnivell: 110 m...

La Muga (2861 m). L'últim centenari cerdà.

IntroduccióEl Pic de la Muga estava a la carpeta de cims pendents des de feia molt de temps. Potser des de l'última vegada que vam pujar a la Tossa Plana de Lles i d'això ja...