Un senyor vioté: l'esperó dels elfos

Primers metres de la viaHi ha dies que vas a escalar i tot surt bé. Avui ha estat un d'aquests dies. Tinc la sensació d'haver escalat una via fantàstica. Es tracta de l'Esperó dels Elfos a la presa d'Escales. La majoria dels llargs són de placa, una placa prou vertical però farcida de bones preses. El tercer llarg segueix una fissura que li dona un to diferent a tanta placa. Tots els llargs tenen el seu encant. Ambient i bona escalada.FITXA TÈCNICA:Dificultat: MD +Desnivell: 175 metres. Temps d'aproximació: 10  minuts Temps de descens: 20 min. Grau d'exposició: Mig -baix, Material:  10 cintes exprés, friends, tascons i reunions.En la ressenya posem el material que hi ha la paret però cal autoprotegir-nos.Roca: Calcària. Excel·lent.Orientació: Sud.-oest, a l'hivern fins una mica abans del migdia no toca el sol. A l'estiu a primera hora ombra i a la tarda ombra.Via oberta per Manel Solís i E. Ferrer l'octubre de 1982Descripció de la via:1r tirada (V+/A0 - IV+ - 35 metres - 5 parabolts i un tascó empotrat): El primer llarg és el més exigent de la via. Té un toc extrany que el fa complicat. Un cop hem passat els dos primers parabolts la dificultat disminueix i passa a IV+. La reunió no és gaire còmoda.Segon llarg2na tirada (IV+ - V- - 50 metres - 5 parabolts): És un dels llargs més impressionants. Una placa meravellosa amb tota mena d'arrugues que ens permeten pujar amb relativa comoditat. Cal reforçar les assegurances encara que hi ha prou escletxes per protegir-nos amb relativa comoditat.3ra tirada (IV+ - 30 metres - 2 parabolts): Anem a l'esquerra. Una parabolt ens ho indica. El nostre objectiu és un diedre. Hi ha una altra via que puja recte amunt a buscar un petit sostre. Del parabolt al diedre cal fer un flanqueig en diagonal. Arribem a l'inici del diedre i trobem un altre parabolt però a partir d'aquí ja no trobarem res més doncs haurem de fer servir els "trastets" per protegir-nos. L'escalada per la fissura és molt agradable. En algun lloc li han posat IV però encara que si que és de bon fer crec que es pot posar molt bé IV+.4rta tirada (IV+ - V- - 35 metres - 2 claus i 4 parabolts):Fissura del tercer llargAquesta tirada s'assembla prou a la segona doncs anem pujant per una placa arrugada. Sortim per l'esquerra per després retornar a la dreta on trobem dos claus que des de sota no es veuen. Tram de placa molt "xula". En la part superior és més dreta i sembla que les nombroses preses aquí dalt han decidit amagar-se.5na tirada (IV+ - IV - IV+ - 25 metres - 5 parabolts): Anem a fer el llarg menys bonic de la via, encara que té el seu encant. La sortida de la reunió exigeix posar atenció (IV+). Després la dificultat disminuix (IV). Hi ha alguna pedra que no dona gaire seguretat però aquí l'equipament és més abundant. Anem a l'esquerra. Al final trobem un petit mur que ens exigeix fer el darrer esforç (IV+) abans d'arribar a la cornisa on acaba la via.Baixant les escales de la presa amb una cordada a la via Saca MollaDescens:En acabar l'escalada no s'ha acabat l'aventura. Anem a l'esquerra i ens entaforem en un túnel que es prou dret amb unes estaques de ferro per ajudar-nos en la progressió. Anem uns metres per la foscor (llanterna del mòbil, si voleu encara que no és necessari).Arriben a una bifurcació dins del túnel. A la dreta, doncs per l'esquerra sortiríeu a un rapel.Ara el sender esdevé estret i ens agafem a un passamà fins sortir a un camí. Anem a l'esquerra per arribar a la central. Ara ens cal saltar una tanca i baixar per una escala. Agafar un passamà que ens durà a unes escales que baixen fins al peu de la presa. Són escales velles i algunes trencades. Hi ha en molts trams agafadors. És una baixada curiosa que exigeix posar-hi cura.Passem per sota de la via i anem cap a la central on hem deixar el cotxe (22 min.).Escalant la Saca Molla, es pot veure la fissura de la tercera tiradaAccés:En la carretera de Lleida a la Vall d'Aran (km 109,6  de la N-230) entrem al poble de Sopeira per la segona entrada (per la...

Del Senyor López

17-11-2023SolsonèsSant Llorenç de MorunysPuig de la ManúbiaVia: Del Senyor LópezÉs una via que feia temps tènia al calaix, un cop vaig anar i estava ben xopa...

15 anys de... l'Esperó NAN a Busa.

La llarga cinglera sud de Busa acaba, en la seva part oriental, en un esmolat esperó que demanava (a crits) ser obert. Durant l'hivern del 2008 aquests crits van derivar en...

Avui visitem : La Font del senyor Mariano de Les Fonts de Terrassa

La Font del senyor Mariano està situada en el carrer de l’església número 12, on hi ha una petita plaça de Les Fonts de Terrassa. Es una font molt senzilla, de forma...

Esperó dels Elfos a la Paret d'Escales.

Si no m'equivoco es tracta de la via que va encetar l'historia escaladora d'aquesta curiosa paret. Potser per això m'ha semblat la més lògica i bonica de totes les que...

Arnau Mir de Tost, senyor de la Guerra.

SerradelMontsec.cat - Amb el topònim Serra del Montsec anomenem una única serralada, d'uns 50 quilòmetres de llarg, que en realitat es divideix en tres...

Gra de Fajol (2.714 m) per l'Esperó NE

L'espero NE del Gra de Fajol és una cresta de grimpada relativament fàcil que ens ofereix una manera alternativa de pujar a un cim tan popular con és el Gra de Fajol. Tot i...

Via " L'esperó de l'Ana"

Aquest mes passat, amb en Pany, hem obert una via que comença uns metres abans de la passarel·la i que, en 4 tirades, acaba a la cresta per on passa la via minyons de...

15 anys de... l'Esperó Badalona al Cap del Ras.

L'Esperó Badalona va ser la tercera via que vam fer en aquest vessant assoleiat del Montsec, i la veritat és que els records es confonen amb les altres vies que hi he anat...

L'avi florenci + l'esperó de la deixa

DIMECRES, 03 DE MAIGAquest cap de setmana llarg he sortit amb la família i tot ha funcionat be, però he quedat fins el cap de munt de cues i aglomeracions, per això vaig...

Esteim amb Vostè, senyor Batle de Llucmajor

Molts esteim amb vostè, senyor Batle, i mos agrada de poder llegir sa vostra carta oberta a n’Ada Colau, Batlessa de Barcelona, al web de Llucmajor.Esteim amb vostè i amb sa...

Sobrepuny (1656 m). El senyor de la Baells.

IntroduccióHi ha una muntanya que domina el Pantà de la Baells. Entre la Serra de Picancel i la Serra de Catllaràs, hi ha un conjunt de cingleres i desplomats. Són la Serra...

15 anys de... l'Esperó del Ganxo al Triangle.

Moltes vies del raconet de Font Ferrera són d'escola, o dit d'una altra manera són per aprendre i practicar noves tècniques. L'Esperó del Ganxo també ho és i com el seu...

A l'Esperó de la Martina (Busa sud)

**A Busa entre les fissures i diedres que dibuixen els espadats apareixen murs compactes a voltes amb roca realment bona. Rarament la bona roca té continuïtat i sempre ens...

L'Anna Rubió a l'Esperó de les Orenetes.

Primer dia de calor (caloret faller) i això ens ha amargat una mica l'escalada a l'Esperó de les Orenetes d'Oliana però tot i així la via era tant bona que he sortit super...

Tibada a l'esperó remacha: via n0rmal

Primera tiradaRessenya del Col·leccionista de viesLa placa de la mort del jove Joan Manel Remacha fa una mica de yuyu en començar la via. Va morir quan només tenia 15 anys...

15 anys de... l'Esperó del Vent a La Proa.

Recordo que unes setmanes abans vaig intentar escalar aquesta via: l'Esperó del Vent a La Proa, però, justament, el vent de ponent era tant fort que se m'enduia de la paret....

La Martinetti i la Normal a l'Esperó Ramatxa

La foto de la ressenya la trobareu al bloc de l'EduardAquest dissabte teniem la intenció de coneixer la zona del zocol del Montroig però al baixar del cotxe fem un...

A l'Esperó de les colobres (Ager)

**Molt bon escalada d'aquesta clàssica d'Àger oberta l'any 1993 per F. Albesa, J. Rigol i T. Casas. Amb l'equipament just i als passos més díficils i la resta d'equipar-se...