El Frare Gros, via Bernat i Amàlia

29.06.21  Per tancar el mes de juny, i abans que comencin les vacances de debò, tornem a Montserrat a fer una altra via dels germans Oscar i Albert Masó: la Bernat i Amàlia que, com diu una ressenya, és una bona opció per a coronar el Frare Gros, punt culminant de la regió dels Frares Encantats i un cim de categoria. La regió de Frares des dels camí al refugi d’AgullesAquesta via, oberta l’any 2005, té uns 140 m de recorregut repartits en cinc tirades que van remuntant una aresta d’orientació oest que enllaça els cims del Bastó del Frare, el Mànec del Bastó i, finalment, el propi Frare Gros. Aquest darrer cim aprofita, en part, el traçat d’una antiga via, i com que puja per ponent, l’ombra està garantida, cosa molt convenient en aquests dies de calor intensa. Ressenya de la viaAixí que, de bon matí, sortim de Can Maçana en direcció al refugi d’Agulles tot creuant el pas de les Portelles. Passat el refugi, remuntem per la Canal Ampla fins que, a mà dreta, trobem el camí marcat en blau de la travessa de Frares, el qual s’enfila decidit cap a un collet entre el Bisbe i la Monja, tot oferint-nos espectaculars passos estrets, esfereïdors balcons al Bages, i vistes de l’extrem oriental de la regió d’Agulles on hi destaca l’agulla de la Torta o també dita la Mà que, amb la seva verticalíssima paret, sembla un palmell que pugui aturar el vent tramuntanal. Pas estret a la travessa de FraresVista de l’extrem oriental d’AgullesBretxa entre la Boleta Foradada i la NinaDes d’aquest collet baixem per una descarnada canal que s’obre entre el Lloro i la Monja fins prop del Dit, on el camí torna a remuntar fort per una altra canal mentre s’acosta al Frare Gros. Així arribem a una petita esplanada al peu d’un contrafort. A mà dreta tenim l’estreta canal per on puja la travessa de Frares (per on baixarem) i a l’esquerra tenim una canal secundària. Per sobre tenim un mur molt vertical amb un seguit de xapes que ens fan pensar que ja hem arribat a peu de via. Malgrat que estem en ple estiu, a l’ombra no fa gens de calor. En Pau comença a enfilar-se...En Pau comença a enfilar-se, tot queixant-se de l’elevada dificultat, cosa que no lliga amb la ressenya que duem i on ens asseguren que el primer llarg no passa de IV+. Quan em toca a mi, només començar ja he de fer un pas d’A0, i els suposats passos de IV em costen una barbaritat...anem bé! Per acabar-ho d’adobar, a mitja tirada la roca és lamentable i he d’anar amb molt de compte de no llençar pedres a uns nois que estan sota meu fent la travessa de Frares. Arribant a la primera reunióQuan arribo a la primera reunió, en Pau em comenta que estem en una altra via (de la qual no sabem ni el nom ni el grau...) i que la nostra està més a l’esquerra. Solució: es desplaça en diagonal descendent i puja per una costeruda i terrosa canal fins al capdamunt del següent contrafort on es troba la primera reunió de la nostra via, situada al peu d’un portentós mur. Aquí, malgrat que està fent sol, som rebuts per una bufetada d’aire fred que ens deixa garratibats. Jo ja em poso el paravent. Inici del segon llarg de la via Bernat i AmàliaAssegurant des de la primera reunióEl segon llarg s’inicia amb tres passos d’artificial amb una sortida molt difícil on en Pau em deixa alguna baga llarga. Acte seguit dibuixa una diagonal ascendent a l’esquerra i quan arriba a l’extrem de l’aresta el veig retallant-se contra el cel. Després gira l’aresta i deixo de veure’l. Així em quedo acompanyada per la Monja i el Lloro que m’esguarden per l’esquena. Fent equilibris per la delicada placaAssolint l’arestaLa Monja i el Lloro des de la primera reunióQuan em toca a mi, gràcies a les bagues llargues i a la “baga-trampa”, amb la qual em dedico a “caçar” cintes, puc allargar una mica més el tram d’artificial. Després, tot progressant per la delicada placa arribo fins a un clau que, en retirar la cinta, observo que es mou perillosament! I en arribar a l’extrem de l’aresta...

Tossal Gros d'Almatret. Segrià. 100 cims.

24 de setembre de 2023 Nova proposta de descoberta del territori. Aquest cop torno al Segrià, a la Terra Ferma! Prop d'Almatret s'aixequen petits turons que...

Sigiriya al Frare de Baix.

Segurament no sigui ni de les més bones ni de les més repetides de la paret però no està malament. Combina l'artificial amb el lliure, si no s'està molt valent segurament...

Bernat i Amalia al Frare Gros.

Típica proposta de ressalts dels germans Massó: ben trobada i ben resolta. L'escalada hi és prou assequible tant el lliure finet com l'artificial sobre peces relativament...

Via Normal al Frare de Baix.

Segons la icònica guia d'en Picazín es tracta de la via de IV grau més bonica de tot Montserrat. Cardeu-li cas i aneu-la a fer que si el gurú de l'escalada...

Avui destaquem : La Font del Frare de Viladecavalls

La Font del Frare esta situada en el Torrent del Frare en el municipi de Viladecavalls. Des de Ca n’Oleguer pel camí que va a Cal Tarumbot, cal vigilar perquè es un...

Arbres : El Pi Gros de Begues

Aquesta setmana dedicada a Arbres destacats El Pi gros era un pi majestuós, però va morir fa uns anys, sols queda el tronc sec. Per anar- hi cal situar-se al final del carrer...

Avenc Gros des Puig de s'Avenc

Seguint amb el treball d'exploració de les cavitats d'Eivissa i després d'un parell de jornades de recerca infructuosa de cavitats per diversos racons de...

Puig Gros de Bendinat

Powered by Wikiloc Aquest itinerari puja dalt del puig Gros de Bendinat, el tercer més alt de la serralada que confronta Palma amb els municipis de Calvià i Puigpunyent. És...

Avui destaquem : La mina de Can Bernat de Santa Perpètua de Mogoda

La Mina de can Bernat esta situat al S del Castell de Can Taió al costat del camí de Can Mallol – Can Bernat.  Historia: La mina de Can Bernat segons informacions...

De Sant Bernat a Sant Marçal (1.124 m)

Dijous 10 de novembre de 2022Matinal Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.  Temps aproximat: 5 h (11,4 km)  Desnivell:...

Arbres – El Roure Gros de Caldes de Montbui

El Roure Gros estava en la cruïlla de camins a prop de les ruïnes de Sant Miquel de l’Arn i el camí de Torre roja, en una zona d’oliveres. Es pot arribar per varis...

Arbres – El Roure Gros de la Sèquia de Sallent

El Roure Gros esta en l’encreuament de la Sèquia amb el camí del Mas Martorell, i a prop de l’església de Santa Magdalena de (Nova) de Sallent. Actualment és mort,...

Castanyer Gros de Can Cuc (Montseny)

Anar al Castanyer Gros de Can Cuc ens permet fer una bonica excursió al vessant sud del Montseny que du les aigües al pantà de Vallfornès. L'itinerari circular...

Puig Gros de Bendinat, coves, avencs i arcs de roca

Hora Inicio: 8:59 20 mar. 2021Hora Fin: 17:47 20 mar. 2021Distancia recorrida: 14,2 km (08:47)Tiempo en movimiento: 04:12Altura Mínima: 18 mAltura Máxima: 486 mGanancia...

Shin-Chan al Frare de baix.

Bona proposta esportiva,amb roca excel.lent.La tirada inicial fa 25 metres i te la dificultat concentrada a la primera meitat on haurem de fer un bon ball de peus si volem...

Arbres – Pi gros del Parc Roc Blanc de Terrassa

Com cada dissabte us presento dos articles El Pi gros del Parc Roc Blanc és un destacable Pi Pinyer situat en un costat d’aquest allargat parc, concretament en el carrer...

Tossal Gros de Vallbona (808 m)

Dissabte 26 de setembre de 2020Sostre comarcal de l’Urgell - 100 cimsHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca de l’Urgell.  Temps aproximat: 2 h...

Arbres – La Pineda de l’Àrea d’estada del Pi Gros de Terrassa

Avui com cada dissabte us presento dos articles sobre Arbres L’Àrea d’estada del Pi Gros, està a tocar de l’Anella verda i en l’antic camí ral de Terrassa a Sabadell,...

Video normal al frare gros

Com estem en captiveri forços (confinació) he pensat que estaria bé veure els videos que hem fem amb la Miquel Àngel Produccion. Ja veureu que bé ens ho passem mentre...

El frare gros: via blava?

Quedem amb els companys anar a fer la Normal al Frare Gros. Sense saber-ho em conviden a anar a l'única via blava que em quedava per escalar. Valoració: això és una via...

Pic del Racó Gros (100 Cims) 2776 m (Nuria, Girona)

Pic del Racó Gros es una cima por encima del Circo de Carançà donde tiene unas vistas espectaculares del pirineo francés.

Cap Gros - Punta de Sóller - Sa Falconera

Pujada al farSortim de l'aparcament de la platja d'en Repic, situat en la carretera Ma-1134 del Port de Sóller.(WP-01) Aparcament Platja d'en Repic - 0,0 km - 0 minuts - 2 m...