D'aigüats i nevades al Vinhamala (Vignemale). Vessant Clot de la Hount. Canal Ledormeur.

Últim cap de setmana de juny del 2013.Neu abundant que perdura en alçada, que es refreda i regela de nit, oferint-nos pas on volem ascendir, i que fon i cau a la llum del sol, foragitant-nos dels pendissos més drets al primer raig: això és neu de primavera amb insolació d'estiu.Fusió intensa que amb la pluja va dificultar l'accés a les valls: sortint de l'Aran cap al nord no hi ha carretera, se la va endur el riu a Saint Beat i toca anar pel Portalet. I per a entrar a Cauterets s'ha de circular per pistes forestals semaforitzades i amb horaris restringits els dies laborables.Un cop fora de la vall només algun barranc s'ha emportat el camí, i restes d'allaus per tot testimonien el que deu haver estat l'episodi de fusió violenta de fa unes setmanes.  Dissabte fem viatge per Osca, el Portalet i la vall d'Aussau, que tot i llarg és menys pesat que a la tornada, doncs el panorama va engrandint a mesura que anem enllà, fins a culminar pel meu gust als colls d'Aubisque i Soulor.A l'aparcament de Pont d'Espagne hi ha pocs cotxes, i dilluns, dia que marxarem, ni tan sols ens faran pagar. A migdia pugem cap al refugi de Oulettes de Gaube, amb calma i força pes a l'esquena, per aquesta vall de Gauba que trepitjo per primer cop. El sender és àmple, es nota transitat i ben condicionat; puja primer entre grans avets i pins negres fins al llac de Gauba, i vorejant-lo per la seva riba esquerra, continua vall amunt, interromput en un punt per un barranc amb un esvoranc d'uns 3 metres de profunditat.Mentre la desena escassa de persones que hi ha al refugi comença a sopar, nosaltres anem a dormir, i mentre gaudeixen d'un son profund ens llevem. Diumenge a les 4 i poc de la matinada sortim del refugi a la recerca d'un regel escàs, però suficient per a progressar amb una certa tranquilitat.Enfilem el recorregut del camí del Coll de Mulets (o de Los Mulos), nevat des d'abaix (2200 m aproximadament) i amb traça del dia anterior. Una valleta s'obre a l'esquerra i mena al Coll des Oulettes, on apareix la muntanya nua de neu. Per la carena ascendim fina a un altre petit coll situat a la cota 2718, on reapareix la neu. Comença aquí un fort pendent, que supera els 45º al centre, i que flanquejem a la dreta per a fer-lo tot en neu, assolint novament la carena després de superar una petita cornisa encara més dreta. Cota 2881. Carenejem ara cap al sudest, amb l'estimball de les Oulettes a l'esquerra i els pendents del torrent de Vignemale a la dreta, fins que, abans de que la carena es converteixi en la Cresta de Gaube, entrem a la morrena terminal de la petita glacera del Clot de la Hount.Descans, petit àpat i reequipament.Seguint la morrena ens dirigim cap al corredor Ledormeur, anomenat branca Oriental del Clot de la Hount. La branca occidental, pròpiament el corredor del Clot de la Hount, te uns passos de mixte al seu sector central, i no és qüestió d'aventurar-s'hi amb condicions estivals, doncs la roca s'escalfa i provoca caigudes de neu, pedres i glaç. El sol toca per uns moments a la part superior del nostre corredor, però el seu encaixonament en manté la major part a l'ombra.Pugem equipats amb la corda a mà per si és menester. Al primer tram del con de dejecció trobem una neu que no dona bons auguris, però quan comença l'estretament, un tobogan d'una antiga allau fa l'ascensió deliciosa: tot a piolet tracció. El pendent és moderat i constant, sobre els 45 graus. Al centre hi ha una inflexió del corredor cap a la dreta, i justament allà una petita caiguda de pedres ens convida a no entretenir-nos; amunt abans de que el sol calenti més. Assolim sense deixar de tocar neu el collet final de la canal, cota 3219, a l'oest del cim del Pic del Clot de la Hount.El pic és a tocar a la nostra esquerra, i el fons de la vall del riu Ara 1000 metres més avall a la nostra dreta, sota un precipici de pendents esmicolades només interrompudes per agulletes en equilibri a mig vessant, com les dues perseguides pels col·leccionistes de tresmils. Aquest vessant, anomenat Comachibosa aquí, és...

Enginyeria arqueologica, lo canal de camarasa

Cata del barranc del BoscAbans de bastir l'embassament de Camarasa havia un altre projecte menys complexe: un canal que agafava l'aigua en una assut que s'havia de...

El clot del moro.

Descripció de la ruta; interessant caminada d'uns 12 quilòmetres i 300 metres de desnivell, que ens portarà d'anada per un recorregut amb diversos punts històrics. De...

Bassa i canal del Parc Nou del Prat del Llobregat

El Parc Nou del Prat de Llobregat es troba al costat de la carretera d’accés a la platja, adjacent als barris de Sant Cosme i la Granja i molt proper a l’aeroport....

El Clot de la Mare de Déu. Borriana

20 de juliol de 2023Interessant passejada per l'últim tram del riu Sec o d'Anna, al seu pas per Borriana. Una série de surgències naturals d'aigua  creen un...

Resclosa i Canal de la colònia de Viladomiu Vell de Gironella

La Resclosa i l’inici del Canal es situen uns 500 metres al nord de Viladomiu Vell, per accedir a la zona de la resclosa cal creuar el canal per la passera i seguir per el...

La Canal

01-10-2022 MontserratCollbatóVia : La Canal (Variant d'entrada)Un dia esplèndid, dia de reivindicació de l'1-O, 5 anys d'aquell dia que ha marcat un abans i un...

Canal del Gat i Canal del Xacó

Hem fet una curta sortida matinal per recórrer dues canals montserratines, la del Gat i la del Xacó. L'itinerari normal per recórrer aquestes canals puja per...

Rocciamelone, via normal del vessant sud

Cada any intento marxar sol als Alps almenys una setmana, amb un doble objectiu: gaudir de la muntanya solitària en tots els seus vessants, i conèixer algun sector nou o anar...

Barrancs del Clot de l'Hospital i Lloret

Hem iniciat una estada de dos dies al massís del Port amb un dels barrancs més clàssics de la zona. El Barranc de Lloret és un recorregut curt però intens,...

Avui destaquem : La Font del Clot de Garrabà de Camós

Per adreçar-vos a La Font del Clot de Garrabà, cal sortir de Camós direcció cap al veïnat de la Perpinyana i desprès a Sant Vicenç de Camós, ara anireu per una pista...

El Setrill i la Canal del Melindro

Al desembre passat vam fer per primera vegada el descens de la Canal del Melindro, una canal equipada que baixa per la cara nord de Montserrat al costat del...

Torrents des Clot des Juevert i de s’Aladernar

Tipo: Circular Hora Inicio: 9:22 30 nov. 2021Hora Fin: 16:12 30 nov. 2021Distancia recorrida: 4,8 km (06:50)Tiempo en movimiento: 01:55Altura Mínima: 37 mAltura Máxima: 269...

Exploració pel canal 1912 camarasa

En Feliu Izard em comenta que a principis del s. XX havia un projecte de construir una canal que agafés l'aigua a la central de Tremp fins l'aiguabarreig de la Noguera...

Avui destaquem : La Font de la Canal de Castellbisbal

La Font de la Canal esta en el camí de can Campanyà. P.I. comte de Sert s/n de Castellbisbal. Font d’aigua amb un sol tub de sortida. Per a la seva ubicació s’ha...

Bellmunt pel vessant sud

29.05.21  Ja ni recordo la darrera vegada que vam anar a Bellmunt, aquest bell santuari enlairat a 1248 m, al fil d’una escarpada cresta i ben visible des de la...