Aiguafreda - Pla de la Calma – Tagamanent (1.258 m.)

Dimecres 18 de maig de 2016Hora de sortida: Vuit del matí.Ubicació: Comarca del Vallés Oriental.Temps aproximat: 6 h. (18,7 km.)Desnivell: 960 m.Dificultat: Mitjana.Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i, primer per la AP-2 i després seguirem per la AP-7 i la C-17 en direcció a Vic, fins a Aiguafreda.Un cop a Aiguafreda agafarem el carrer Molí d’Avençó fins arribar al restaurant / càmping Les Alzines d’Avençó.Itinerari: Començarem a caminar des de l’aparcament del restaurant Les Alzines d’Avençó. Agafarem una pista ampla que seguirem molta estona. Passarem per una pedrera a l’esquerra de la pista. Nosaltres seguirem la pista, que progressivament i a base de moltes giragonses, va agafant alçada.Passarem per una masia que ens queda a l’esquerra (el Bellit) i una mica més enlairada que el nostre camí. Més endavant veurem un senyal verd que ens indica que si seguim, anirem al Tagamanent, que ja fa una estona que anem veient al lluny a la nostra dreta. Trobarem una cruïlla i seguirem a la dreta fins arribar al Pla de la Calma on veurem un cartell que ens indica a l’esquerra a Coll Fornic i a la dreta Tagamanent, que nosaltres seguirem.És un camí ample que segueix l’antic camí que unia la vall del Congost i el sector oriental del massís. Aquest camí passava als peus del Tagamanent i va servir de camí ramader per on es portava el bestiar que anava a l’important fira de la Calma, que es feia des de el segle XVI.El camí va planejant pel pla de la Calma (vàrem passar per aquest pla en la sortida del passat 28 de novembre del 2015: http://maifemcim.blogspot.com.es/2015/11/collformic-i-el-burgues-1265-m.html )Passarem per la masia de l’Agustí, un dels element més destacats del patrimoni arquitectònic del Montseny. Després de molts anys d’abandonament, la Diputació de Barcelona la va restaurar a finals dels 90 del segle passat i la va convertir en una casa museu en el que es pot gaudir d’un retorn al passat i experimentar com era la vida al segle XVIII en aquestes masies. Actualment sembla que no es faci servir i l’herba creix davant de la porta.Al costat de la masia de l’Agustí, trobarem la de Bellver, un altre masia. Les dues masies són equipaments del Parc Etnològic del Tagamanent. La masia Bellver, del segle XIV, punt d’informació on podem trobar tota mena d’informació sobre excursions per la zona. Hi ha servei de bar i restaurant els caps de setmana. Joan Maragall tenia una gran relació amb aquesta zona, a la que hi va dedicar alguns versos.Al cap d’unes tres hores arribarem a l’inici del camí cap al cim del Tagamanent. Joan Maragall acostumava a fer aquest camí dalt d’un burro.3 h. 30 .: Arribarem al cim del Tagamanent (1.059 m.). Ja vàrem fer aquest cim el 3 d’abril del 2010 (http://maifemcim.blogspot.com.es/2010/03/tagamanent-1059-m.html) A dalt del cim hi ha restes de la primitiva església romànica de Santa Maria de Tagamanent, que ja està documentada al 993. Un terratrèmol a l’any 1448 va malmetre l’edifici, que posteriorment va ser reconstruït, donant lloc a l’edifici actual.L’edifici configura un toc especial al paisatge amb molt bones vistes dels pobles de Tagamanent i el Figaró, així com de les muntanyes que envolten el cim.Després de les fotos de rigor, baixarem del turó i al arribar al principi del camí (on hi ha la carretera asfaltada) agafarem, el GR-5 a l’esquerra que ens durà fins a Aiguafreda i el lloc on hem deixat els cotxes.Observacions: Itinerari de tornada, senyalitzat amb els senyals del GR-5.A finals del segle XIX i principis del segle XX, un grup d’intel·lectuals catalans solien visitar el Montseny i s’estaven a la masia la Figuera, prop del pla de la Calma i el turó de Tagamanent. Un d’ells va ser Joan Maragall, qui en aquest racó apartat, va escriure algun dels seus assajos i poemes més famosos.Aquell encantament de cap al tard(allà en els plans més alts,al peu dels cims augustesdel color esmorteït de l’hora baixa)me reprèn i em rodonala tristesa fecunda.Ai! Altes...

Riera de Martinet i Aiguafreda de Dalt

El PR-C 200 és un camí de petit recorregut que segueix un itinerari circular a partir de la població d'Aiguafreda, recorrent diversos paratges singulars. Una...

Via calma in-tensa

DISSABTE, 11 DE SETEMBRE Avui tornem a sortir però no tinc ganes d’ anar molt lluny, es la Diada i les carreteres segurament molt plenes. Dels llocs que hem estat...

CARRÀNIMA. Via CALMA IN-TENSA

4-5/05/21. A Carrànima a l'esquerra de la via l'Ull de l'elefant, s'intuïeig una línia què amb el Remi vam anar a treure l'entrellat. Han sortit sis llargs de corda, el...

BTT PUIG NEULÓS (1.258 metres).

Descripció de la ruta; volta circular d'uns 42 quilòmetres, i uns mil metres de desnivell que ens portarà fins al cim del Puig Neulós, per zones boscoses i pistes amples amb...

Ruta pels cims de la Calma i el Tagamanent

2.02.20  Ara fa set anys vam realitzar una excursió al pla de la Calma, al massís del Montseny, on vam pujar als seus dos cims o elevacions principals: el Puig Drau i el...

PELADET ORIENTAL. Via CALMA TOTAL.

2/10/17. Quan vam obrir la via Carall Trempat, el incombustible Remi va veure un xemeneia i tafaner com és, després de varies jornades ens deixa un nou itinerari obert en...

GR-92: d’Aiguablava a Aiguafreda (275 m)

Dissabte 8 d’abril de 2017Hora de sortida: 2/4 de set del matí.Ubicació: Comarca del Baix Empordà.Temps aproximat: 4 h 15 m (9,5 km.)Desnivell: 350 m (acumulat)Dificultat...

El pla de la calma i el tagamanent.

Ja fa temps que volíem fer una excursió pel Pla de la Calma, però tots els recorreguts que veiem posibles, o eren molt llargs (més de 20 km), o no presentaven gaires llocs...

Roc de la Calma (2.204 m.)

Iniciem la temporada d'esquí amb un entrant suau i fàcil a l'Alta Cerdanya. Sortim des de l'estació d'esquí de Font-romeu i remuntem per vora les pistes fins al turó de...

228 aiguafreda tagamanent aiguafreda 020513

228 Aiguafreda – Tagamanent – Aiguafreda (02-05-2013)Vam sortir de Sant Feliu de Guixols a dos quarts de vuit del mati direcció Girona per la C-65,; a Cassa de la Selva vam...

Montseny: Pla de la Calma i Puig Drau

Al dia següent de gaudir com una criatura a les faldes del Matagalls, torno a un lloc molt proper amb els amics de Singles, per fer una excursió no tant espectacular (que Deu...