Zahori a la segarra: historia de l'aigua dels trens de cervera

Avui feia molt de fred i els companys/es em van dir ahir que no anaven a fer una ferrata de Tivissa que teníem programada perquè feia molt de fred. Jo vaig insistir que mai havíem anul·lat una sortida pel fred ... però malgrat els meus arguments em van plantar. Vaig haver de buscar un pla B; en tinc força al congelador (mai millor dit).L'altre dia quan vaig netejar el camí de la riera de Vergòs Guerrejat em van explicar una història al voltant del tema de l'aigua per abastir les màquines de vapor de l'estació de tren de Cervera. Em va sorprendre. Li vaig comentar a en Feliu Isard que en sap un niu del tema dels trens a les terres de Lleida. Ja en sabia alguna cosa i havia volgut anar a la mina però no va poder arribar-hi per la vegetació.Li vaig comentar la setmana passada però estic segur que ja hi ha estat.HISTÒRIA DE LA MINA:Resulta que en acabar les obres de la línea de trens de Barcelona a Lleida (1860) es van trobar que calia repostar aigua les màquines de vapor a Cervera i aquest vital element a la Segarra no és massa habitual.La necessitat mou l'enginy i van decidir dur l'aigua subterrània que corre per la riera de Freixenet i de Vergós Guerrejat. Van captar aquesta aigua i van fer una mina que duu l'aigua a Cervera. El vell dipòsit està encara al costat de l'estació de trens. L'obra es va fer l'any 1864 encara que no tenim gaires més dades.Quan m'ho explicaven el cap de setmana passat sembla que l'aigua baixava de la Mina cap a Vergós Guerrejat però estic convençut - bé convençut no ho estic mai del tot - que la mina continuava travessant la muntanya amb el mateix nivell fins a Cervera doncs per decantació l'aigua arribava a la capital segarrenca en canvi si la feien baixar avall es trobarien en un nivell més baix i caldria bombejar l'aigua. Fet comprovat sobre el mapa.El tema em genera molts dubtes, aixíque tenia justificada una segona estada per la zona.Estem parlant d'una mina de força quilòmetres i desconeguda. Si teniu referències històriques més concretes ja m'ho direu, gràcies.Descripció de l'itinerari:Decideixo fer la travessa amb transport públic doncs la combinació de tren em permet fer la sortida amb relativa comoditat horària. Ara quan a la noia de l'estació de Lleida li demano un bitllet d'anada a Sant Guim de Freixenet i un de tornada de Cervera em pregunta: - Però com anirà a Cervera? (i això que anava vestit de Capità Tapioca) em va sorprendre. Finalment li vaig dir que m'hi portarien. Si li dic que pensava anar caminant igual no s'ho creu i no em dona el bitllet.De l'estació de trens de Sant Guim (732 m.) vaig cap a ponent fins a la sortida del poble on trobo la carretera L-1003 que baixa cap a les Oluges. Cal esmentar l'edifici de la Cooperativa que és obra de Cesar Martinell. Algun dia hauré de buscar informació al voltant de la magistral obra que va fer la Mancomunitat catalana al voltant del cooperativisme català. Obra truncada per la dictadura de Primo de Rivera. Com sempre després d'un gran avançament, una dictadura espanyola, com ara amb el 155.6 min. Abandono la carretera i agafo un trencall a l'esquerra cap a Sant Guim de la Rabassa o Sant Guim Vell. Trobo un cartell d'una ruta que s'anomena ruta de les dues valls.12 min. Abandono el camí que va a Sant Guim Vell per un camí carreter que surt a mà dreta. La veritat que si torno a fer la ruta aniré fins a Sant Guim doncs el camí va a camps de terra campa i cal anar travessant camps encara que ara resten erms.28 min. Surto a la pista que baixa de Sant Guim Vell a Freixenet. Vaig a la dreta.33 min. Arribo al llogarret de Freixenet de Segarra (645 m.). Uns metres abans, a tocar de la granja de Cal Posades hi ha la font de Freixenet que està tancada. Sembla ser que d'aquí surt una mina que duu l'aigua al safareig de Freixenet. Aquesta informació quan estic caminant no la sé però ara que m'estic documentant per fer aquesta entrada descobreixo nous detalls.A l'esquerra veig un pont, sota  hi ha el safareig de la font de Freixenet. Surto a la carretera i travesso el...

PUNTA DE L'AIGUA (1091,6 m) per Paüls

CIM: Punta de l'Aigua (1.091 m) per PaülsCOORDENADES CIM:VÈRTEX GEODÈSICCOMARCA: Baix EbreRECORREGUT:HORARI: 2h 56 min) 1h 41 min + 1h 15 min,DESNIVELL: +/-732,5 mDIFICULTAT:...

Joan Cervera Batariu al Bacallà.

La darrera tirada és especialment bonica,es tracta d'un mur ben trempat i mantingut on si rasquem el 6a/+ ens caldrà una bona tècnica així com força paciència si volem...

Cua del Bacallà, via Joan Cervera i Batariu

2.06.21  L’any 2011, els afamats germans Òscar i Albert Masó van obrir una via a la Cua del Bacallà de Montserrat (o Agulla Joan Salvat-Papasseit) i la van dedicar a...

Una història (a pedals) de Catalunya

La Volta a Catalunya arriba, aquest dilluns, a la seva edició número 100, una efemèride que la situa al nivell de proves llegendàries com el Tour de França

CAMINAR PER LA SEGARRA: TURO DE SURO (100cims)

Fa anys recorrent Catalunya pel GR, llavors era el 7, ara és el GR171 vaig pujar a aquest modest turó segarrenc. Avui hi volia tornar a pujar per completar la llista dels 100...

La història inacabable

DIUMENGE, 11 DE JUNYAquesta setmana he quedat amb el Pere per tornar a sortir i en principi serem tres perquè ell puja amb l’Angel, però a darrera hora m’ha trucat el...

Altamira Història de una polèmica.

Altamira Historia de una polémica.Jose Calvo Poyato Publicat per l'editorial barcelonina Stella Maris (1a. ed. oct.2015) suggerim pels lectors interessats la lectura d'aquest...

La Història Inacabable a la Dent d¡en Rossell.

A la vall de Núria sempre passen coses (o gairebé sempre), i nosaltres com espectadors de luxe des de les altures de la Dent d'en Rossell mentre repetiem l'agradable Història...

Agulla de la pera: una història d'amor

Avui la colla ha sabut fer-me un bon regal. Pujar a l'agulla de la Pera que està una mica per damunt de les meves modestes possibilitat però amb un colla d'amics ... els 6a es...

Pel·lícules de trens : el ferrocarril al cinema

Demà dia 31 de desembre arriba a les nostres pantalles la darrera pel·lícula de José Corbacho, ‘Incidencias‘, un film que transcorre íntegrament dalt un tren...

Grandiositat del congost de l'Aigua de Valls

El congost per on circula l'Aigua de Valls és una regió extraordinària i ara s'hi pot accedir amb una relativa facilitat. És un massís de conglomerat, amb cingles, baumes i...

Punta de l'Aigua (1.092 m.)

//--> La Punta de l'Aigua des de Paüls Margalló, l'única palmera autòctona d'Europa Dins de la Cova del Llop hi ha una cisterna...

A la Serra de Prades l'aigua sóna...

A mitjans d'Abril, amb l'esclat definitiu de la primavera, ens vam encaminar cap a les Muntanyes de Prades, vàrem deixar el cotxe al poble d'Arbolí i agafant un Pr (antic...

La història ens convoca

La pregunta és què podem fer nosaltres per la muntanya i no pas què ens pot donar.

La sorprenent història de les Balears.

La sorprenent i... increible... "història de les Balears" centrada en les Coves del Drach i el turisme, fou emesa per la televisió de les illes IB3... el dia dels innocents....

El salt de l'aigua (Vacances alpines II)

Rive Droite, 6a (110m)Saut de la Pucelle, Les Fréaux (La Grave)Tres o quatre dies de pluja són la nostra comitiva de benvinguda als Alps i cansats de passar fred fugim de La...

Passejada per la història minera de Peguera

5.07.14  L’antic i abandonat poble de Peguera, pertanyent al municipi de Fígols, es troba situat a 1630 m d’altitut a la capçalera de la vall de Peguera, entre els...