Barranc de l'Astor i Racó de la Gallina

23 de desembre de 2017L’amic Agustí Barceló , d’Ulldecona, em va comentar fa un temps que havia localitzat un barranquet, paral·lel al barranc de l’Astor, amb un sender interessant que podia connectar amb Mata-redona, i a la vegada un altre sender, segurament fet pels caçadors de senglars,  que sortint del mateix lloc connectava amb el Barranc de l’Astor, a l’alçada del Corral de Mançanera. Vam quedar un dia i ens hi vam posar… primer a veure tota la Raconada de la Gallina, i el sender exigent que el remunta fins a dalt de tot, i ell pel seu compte, a “remenar” pels voltant del corral de Mançanera per tal de connectar senders. Alguna escapada més per netejar i marcar trossos de sender molt perduts i obrir algun tram.p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica} Finalment hem pogut fer realitat uns nova traça per discobrir el Montsià, en aquest cas per la cara oest, pel terme d’Ulldecona. Aviso però, que no és un camí fàcil, ja que especialment la Mola de Mata-redona i el Racó de la Gallina, presenten un sender bastant difícil de seguir, empinat, amb alguna grimpadeta, punxenc… pura essència de Montsià, només apte per als enamorats “incondicionals” dels raconets bonics del Montsià, amb pantaló gruixut!, però que amaga petits tresors com el preciós povet de Pocafam. Som-hi!Aproximació: Des de les Ventalles pugem pel camí que va recte cap al Barranc de l’Astor, i a uns 50 metres de la corba a la dreta, trenquem per una ramal de camí esfaltat a l’esquerra. Deixem una bifurcació a l’esquerra i seguim recte, el camí torna doblar a la dreta i va remuntant, entre camps desarbrats, cap a la mateixa base de la serra. Fem una corba de 180º sobre el llit del barranc i arribem a una esplana on podem deixar el cotxe.Dificultat: Mitja/alta, pel motius abans assenyalats, camíns molt perduts o inexistents en algun tram, que s’han d’intuïr. Tot i que em fet una bona tasca de marcatge en fites de pedra.Desnivell: uns 1000 m. acumulatsp.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px} Durada: Unes 4 hores, comptant parades, tot i ser només 9 km.Itinerari: A tocar de l’esplanada on hem deixat el cotxe surt un camí que comença a remuntar el barranc i que ens deixa al davant del la cisterna i la caseta de Trabal Caminero. Cisterna de Trabal CamineroCaseta de Trabal CamineroDesde la cisterna i per damunt d’un marge ample en direcció oest, anem a trobar una bonica sendera que remuntarà la lloma que ens queda a l’esquerra, i que ens separa del barranc de l’Astor. Unes precioses escales treballades en pedra en sec, i una barraqueta de marge, per aixoplugar-se ens surten al pas. Al capdamunt, joques de caçadors, que farien bé en emportar-se cap o a casa totes les vaines, a centenars, llençades pel terra, i escampar-se-les pel manjador de casa si els hi plau. Al caent de l’Astor, veiem una bassa d’argila, completament seca com tot el Montsià, on en temps millors es deuen revolcar els senglars, per després gratar-se a la soca dels arbres més propers. Aquí hem d’estar atents a trobar el sender, obert pels caçadors, que va per la mateixa lloma, uns metres al caent de l’Astor, i la va remuntant, paral·lela al barranc sense perdre alçada. A la nostra dreta tenim a l’altre costat del barranc, el refugi Enric Aiguadé, del Centre Excursionista d’Ulldecona, i la bassa de bombers davant mateix.Refugi Enric AiguadéAquest tram de camí, recentment obert és de bon caminar, ample i obert, tot i que algun tram remunta fort entre vells marges per anar guanyant alçada. Comn a referència, passarem a tocar d’un alterós xiprer, i un tub metàl·lic ens acompanya bona part del camí. Si no m’equivoco, és la conducció que pujava l’aigua fins a la bassa que van construïr al Portell de la Foradada, per abeurar els ramats. Remuntant el sender arribem al davant d’una antiga caseta, assolada, que té varies piques...

GR3: Barranc dels Horts - Arèn

L'etapa d'avui del GR3 ha estat singular perquè hem tingut un problema de logística i no ha estat possible comptar amb l'autocar que normalment ens porta en...

Nou repte: el barranc dels ulls de llorenç

Pas de les EscalesL'Enric Sabaté ens ensenya un camí que puja per barranc dels Ulls de Llorenç. La veritat que és una raconada excepcional pel vessant sud del Mont-roig. Hi...

Patitos a l'agua: barranc de merea

Estem en plena onada de calor i decidim anar a explorar un barranc proper a casa i sorprenentment bonic. Ideal per fer una matinal. És un barranc curt. Hi ha algun salt...

Serrat voltor, creu de ferro i gallina pelada

Divendres vespre ens arrugem una mica amb el temps ja que no veiem clar acampar amb les nenes a la zona de la Cerdanya francesa si a la nit hi poden haver tempestes, així que...

18 de febrer, barranc de La Febró

Començarem la ruta a l’aparcament del refugi de la Mussara. Visitarem l’esglésa de Sant Salvador de la Mussara, els avencs de la Febró, la Cova Gran, el barranc...

Begur - Sa Riera - Platja del Racó - Begur

Comarca del Baix Empordà.Ruta Circular, parcialment senyalitzada - Durada: 3 h - Distància: 12 km - Desnivell: 274 m positiuRuta fàcilWIKILOC: bit.ly/3PFQq2WSerà un passeig...

Pou de Sant Cugat del Racó de Navàs

L’església de Sant Cugat del Racó esta al costat dret de la carretera de Navàs a Castelladral. Trobem un vell Pou al costat d’una de les cases i front l’església. Una...

Avui coneixerem : La Font a Sant Cugat del Racó de Navàs

En un dels costats de L’Església de Sant Cugat del Racó de Navès, trobareu una petita Font, es d’obra, feta d’una roca plana, on l’aigua surt d’una aixeta de...

El barranc de la Falconera

Sota el perfil més genuí del Molló discorre l’arborat barranc de la Falconera, el més esquerp i emboscat de la serra; i aferrades a les seues verticals parets,...

Coves del Racó dels Ferranes. Montsià

Una recent visita al Racó del Buco, m'ha portat a recuperar una ruta de descoberta del Racó dels Ferranes (Ferreries segons el ICGC, o també conegut com de les...

Via dels Filòsofs al Racó d'en Guillem.

Últimament a la comarca s'estan obrint (o equipant) vies amb moltes xapes (masses xapes), una clara mostra del poc ofici dels seus oberturistes. L'abús i mal ús del taladro...

Via del Peta i Mariola Free al Barranc Fondo.

Sortim del fred (i humitat) de la comarca després del dia lleig d'ahir, per anar a buscar el sol i les temperatures càlides de ponent (abans no torni la boira). Avui dues vies...

Cova dels Sants. Racó de sa Talaia (Eivissa)

Hora Inicio: 12:53 6 oct. 2021Hora Fin: 14:49 6 oct. 2021Distancia recorrida: 3,7 km (01:55)Tiempo en movimiento: 01:18Velocidad Máxima: 7,56 km/hAltura Mínima: -53 mAltura...

Remullar-se al barranc de montnar

Aquestes primeres calors pel Montsec són molt dures ja que es noten molt... però ara us donaré una bona proposta per refrescar-vos. No crec que tot l'any el barranc de...