GR-175: Ruta del Cister: del Santuari del Tallat a Vallbona de les Monges (798 m)

Dissabte 23 d’octubre de 2021Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca de l’Urgell.  Temps aproximat: 3 h (9,4 km)  Desnivell: 38 m (acumulat)  Dificultat (1): Fàcil.Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’AP-7 en direcció a Vilafranca del Penedès i Tarragona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès i després seguirem, agafant el desviament a la dreta de l’autopista AP-2 fins a la sortida 9, on seguirem per la C-14 en direcció a Solivella. Un cop passat aquest poble, agafarem a l’esquerra la carretera TP-2335 fins al Santuari del Tallat on aparcarem. Itinerari: Santuari del Tallat, Montblanquet i Vallbona de les Monges, dins de la ruta del Cister.Baixarem per la pista asfaltada que puja al santuari, estreta i poc utilitzada i tot seguit girarem per una pista de terra cap a l’esquerra. El camí està indicat amb senyals del GR-175. Caminarem per un terreny força irregular però que va planejant, encara que sempre anirem baixant. Anirem deixant a la nostra dreta el Clot de la Creu i al darrera nostre, les restes del que havia estat un dels hostals d’aquesta ruta, tan transitada a l’edat mitjana, l’hostal del Tallat. La Serra del Tallat ha estat històricament lloc de pas de la Plana de l’Urgell al Camp de Tarragona, i encara té una forta identitat l’antic camí ral que passava pel santuari del Tallat en direcció a Solivella. Després d’un tram de bosc de pi, sortirem d’ell i ens trobarem davant nostre les edificacions de Montblanquet. Passarem prop d’una curiosa creu de terme formada per una robusta columna de pedra, en degradació al terç superior i una petita creu de ferro dalt del tot. Es tracta d’una petita població, depenent de Vallbona de les Monges, amb les cases i els carrers ben restaurats. Fins a l’any 1835 va pertànyer a Poblet.El poble té una església romànica del segle XIII, d’estil cistercenc, transició del romànic al gòtic dedicada a Sant Andreu. Una gran rosassa destaca a la façana meridional. A l’interior hi ha una imatge de la Mare de Déu alletant, amb el braç i la mà amb els que es cobreix el pit. Es tracta d’una còpia i l’original està a l’església parroquial de Rocallaura. Si la trobem oberta la podem visitar per dins. Després sortirem a l’exterior i anirem a fer una volta pel poble, primer fins a les antigues escoles, després cap els safareigs i finalment ens dirigirem al nostre camí. A Montblanquet hi havia hagut un castell, del qual no en queda cap vestigi i que es troba documentat des del 1156. També se sap que el 1195 va ser cedit al monestir de Poblet. Segons les notícies, l'any 1407 tenia una presó i també es conserva el Llibre de la Cort de Montblanquet de 1440. Tot i el magnífic aspecte del poble, avui només hi viuen sis persones. Es veu que el motiu de la despoblació que va patir el poble prové de la pèrdua de beneficis de l’activitat ramadera, del carbó i de la llenya, activitats de les quals es vivia. Una curiositat de Montblanquet és que els dies de la festa major, era un lloc on s’hi podien jugar els jocs prohibits, probablement per la dificultat d’accés per part de les autoritats... o bé perquè, en les èpoques en que el joc amb diners estava prohibit, també algunes autoritats, en l’entorn rural, hi jugaven i fins hi tot eren la banca... Seguirem per la carretera asfaltada (a la dreta) en direcció als Omells de na Gaia. Després d'un revolt, deixarem la carretera i agafarem, a la dreta, el camí de Vallbona. Seguirem pel camí principal deixant un trencall a l'esquerra i tres a la dreta.Cruïlla. Girarem a la dreta. Més endavant, sortirem al camí Vell de les Borges Blanques, asfaltat, seguirem per la pista cap a l'esquerra i girarem a la dreta per un camí que després baixa suaument. Poca estona després, (l’excursió és curta), veurem ja al davant nostre Vallbona de les Monges.El camí empitjora i baixa fent ziga-zagues fins al poble. Entrarem resseguint el carrer de la muralla i,...

Via IAIOS. SANTUARI DE CORBERA.

11/04/24. Amb el Remi Brescó anem al Santuari de Corbera (Berguedà), on segueixen obrint vies i un nou camí d'aproximació. Ara ja no cal rapelar per accedir a peu de les...

Via del DIEDRE al Santuari de Corbera. Espinalbet

Diumenge 18 de febrer de 2024Per acabar d'arrodonir el dia i escalar la via que ens queda per fer, un cop acabada la via IAIUS, ens decantrem a la via del DIEDRE. Per...

Matinal al santuari de corbera

DIMECRES, 21 DE FEBRER Anar a una zona d'escalada de moda te els seus perills, pot haver-hi saturació !!!. Això es el que ens ha passat avui. Nosaltres som dues cordades...

Via IAIUS al Santuari de Corbera. Espinalbet

Diumenge 18 de febrer de 2024En aquesta paret del Santuari de Corbera, els darrers messos s'han obert quatre vies i una d'elles, la més antiga, "restaurada", i tot això en poc...

Matinal al santuari de corbera

DIMECRES, 31 DE GENER Després d' algunes setmanes de retard el Visa vol tornar a tocar roca tot i estar encara convalescent, però sense forçar gaire la maquina, per...

Via alimera: santuari d'hivern a la codolosa

Inici de la via (a l'esquerra estan començant la via del DiedreTorna el temps de les boires i no podem deixar d'anar al santuari de la Codolosa. Sembla que no som els únics...

Via nil al santuari de corbera

DIMECRES, 10 DE GENERSom “animals” de costums i no podem evitar-ho. Aquest dimecres tot i saber que teníem una llevantada no ens resignem a quedar-nos a casa i...

La Ruta dels Tarongers (Castelló) en Gravel

Fa uns anys per al programa Temps d'Aventura (3Cat), el biker Tomi Misser va fer un programa d'informació turística de Castelló com a destí ideal per fer tota mena...

NO HO VEIG CLAR! (nueva ruta en Ordesa)

Domingo 6 octubre 2019, 18h20' Pronto oscurecerá. Estamos colgados a 250 mts del suelo en medio del espolón del Gallinero, de una reunión confortable entre Pangea y...

Veciana: Ruta de les ermites (658 m)

Dijous 9 de novembre de 2023MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca de l’Anoia.  Temps aproximat: 2 h 30 min (6 km)  Desnivell: 142 m...

Dolomites. Per la ruta 66.

Ja feia temps que ansiava un viatge a Dolomites i, finalment, gairebé tots els astres s'han alineat per seguir les passes dels grans a traves del que en diuen la ruta...

Bonansa: ruta de les 4 ermites

Un any més comencem el curs amb l'Acampada social on les diferents seccions del CEL organitzem una trobada on les diferents seccions fan activitats en un mateix entorn....

Escalant sota la pluja al santuari de Corbera

Aquest dissabte en arrisquem a pujar al Bergadà tot i la previsió de pluja i escalem fins a 2/4 d'1 que ens cau un bon xàfec i hem de recollir el material ben molls.La...

Retocant la via del Nil al santuari de Corbera.

Aquest dimarts amenaçava pluja i de fet ens vàrem mullar una mica, però això no ens va impedir retocar la via del Nil, per fer-la més directe i trobar uns metres de...

Per les guilleries: ruta dels carboners

El meu gran mestre excursionista, en Manel Cortés, deia que als de la Catalunya ponentina ens encanta els boscos frondosos i verds, en canvi els catalans de l'altre vessant els...

La Ruta de la Seda a la Roca Subirana.

La Roca Subirana, en els verals del Santuari de Lord, vaig descobrir-la el dia que vaig repetir l'Aresta dels Piteus (per sortir encara al blog) i, la seva cara sud va atraure'm...

La ruta del Cabrit

Montserrat no decep mai. Tot i portar força anys vivint-hi, i tornar i retornar-hi moltes vegades, sempre descobreixes aquella balma que no havies vist mai, aquells penyals que...

Arbres – Els 4 Roures del Santuari del Miracle de Riner

El santuari del Miracle és un centre religiós dedicat a la Mare de Déu del Miracle, situat a la banda de ponent del municipi de Riner, al Solsonès. Els 4 roures, estan...

La cresta del Santuari de Corbera.

Encara amb una lesió al braç que no em permet tibar ni fer gaire dificultat, amb en Pany i el Joanet decidim anar a Corbera i fer alguna de les nostres...