Una clàssica de la muntanya amb esquís

Vallter - Vall de Núria - VallterFITXA TÈCNICATravessa: Vallter - Vall de Núria - VallterZona: Ripollès, Pirineu catalàDificultat global esquí: ME-S2-S3Orientació: SO, EAltura màxima: 2.825 metres (Pic Superior de la Vaca)Desnivell acumulat: +/- 2.266 metresDistància: 30 km aprox.Horari: 2 jornades d'entre 5h i 6hÈpoca de l'any: Recomanat de gener a abrilCartografia: Vall de Núria - Ulldeter (Hivern) - Editorial Alpina 1:25.000Bibliografia: Enric Faura i Jordi Longás (2004) Pirineos en esquís. 150 itinerarios para esquí de montaña. Editorial Desnivel17 i 18 de gener de 2022Martí Llobet, Moisés Martínez, Ferran Martínez, Jordi Pascual, Dani Sagrera i Lluís FerrerLa travessa Vallter - Vall de Núria - Vallter és una clàssica de l'esquí de muntanya del Pirineu català. La ruta circular, de poca dificultat però de gran bellesa, desplega la màgia dels grans escenaris, i ens permet gaudir d'unes vistes espectaculars de la Catalunya central i del Circ de Carançà. L'itinerari que seguim, que és adaptable segons les condicions i ofereix la possibilitat d'afegir algun altre cim, consta de dues jornades:    Dia 1: Vallter (2.000 m) - Coll de la Marrana (2.529 m) - Pic Superior de la Vaca (2.825 m) - Coll de Noucreus (2.775 m) - Núria (1.960 m)+1.055 m/-1.111 m13.8 Km    Dia 2: Núria (1.960 m) - Coll de Torreneules (2.563 m) - Coma de Vaca (1.995 m) - Coll de la Marrana (2.529 m) - Vallter (2.000 m)+1.200 m/-1.145 m19.3 KmMalgrat que les condicions de la neu no són les òptimes, poca innivació en general, fet que ens obliga a carregar els esquís a l'esquena en més d'una ocasió i ens imposa descontinuïtats en el mantell nival, l'experiència de la travessa és molt bona. La solitud d'aquestes valls entre setmana és un tresor que fa de l'excursió a la muntanya una aventura encara més plaent i absoluta. Les dues jornades d'esquí, molt assolellades i de forta calor, especialment la segona, són un bàlsam per afrontar la tornada a la rutina després de les festes de Nadal.     La pujada al Coll de la Marrana (2.531 metres) des del pàrquing de Vallter segueix les pistes d'esquí i no presenta cap dificultat, malgrat que la neu està prou dura al tram final, més dret. Contràriament al que ens esperàvem, no venta, en una zona que és coneguda per fortes ràfegues de vent, i disposem d'un dia tranquil. Després d'una pujada que segueix el GR-11 al peu de l'imponent Pic de l'Infern (2.869 metres) i un cop hem arribat al Pic Superior de la Vaca (2.825 metres), ens toca carregar els esquís a l'esquena mentre carenegem els lloms del Pic de la Fossa del Gegant, camí del coll de Noucreus (2.775 metres). Neu escassa en aquesta part del recorregut. Des d'allí, una baixada franca i divertida per la fondalada del Torrent de Noucreus, amb bona neu, ens deixa a Núria (1.960 metres), amb prou feines mitja hora. Després de gairebé tres anys sense esquiar, en comptades ocasions, he de reconèixer que no podia fer més de 5 o 6 girs continuadament. Els quàdriceps em bullen, però he gaudit moltíssim baixant.Fem nit a l'hotel Vall de Núria, on gaudim d'una bona dutxa, menjar calent i un bon llit, que no és poca cosa en aquestes circumstàncies i, sobretot, permet alleugerir enormement el pes de la motxilla. A les 20h ja fèiem cua al restaurant, que ens hagués agradat que tingués horaris més europeus, i ens passem el sopar puntuant cadascun dels plats del bufet lliure.    L'endemà al matí, després d'un bon esmorzar, enfilem cap al Coll de Torreneules (2.563 metres). Només sortir de l'estació d'esquí tornem a carregar els esquís a l'esquena perquè no hi ha neu, de manera que fem a peu tota la pujada fins al coll. El Martí s'escapa al cim del Torreneules (2.711 metres) mentre els altres encetem una conversa sobre el sexe dels àngels o l'ús i venda de les dades personals per part de les grans companyies. Encara amb els esquís a l'esquena, flanquegem...

I Festa de Muntanya de Collbató

4000peus organitza la Primera Festa de Muntanya de Collbató, el proper dia 1 de juny. Hi esteu tots convidats!!!

Esquí de muntanya al nord-est d'Andorra

Cap del Port (13 km / 1000 m / S2-S3, ME):Des del Port d'Envalira s'ascendeix suaument fins al Pic de Maià punt on es comença a descendir cap al Collet d'Ortafà. A...

Esquí de muntanya al Coll de Pimorent

Encetem temporada de foques a l'entorn del Coll de Pimorent. Dissabte, a la Mina (11 km, 800+, S2) i diumenge, al Pedrons (8 km, 820+, S2) . Prou tolerable aquest últim,...

Abeurador per animals de muntanya en Castellgalí

Avui us presento un curiós abeurador que esta situat en el municipi de Castellgalí, en una camí a prop de la pista que porta a Marganell. Esta destinat per poder disposar...

Terreny d’alta muntanya força mal parit

Rogaine de Boí-Taüll Campionat de Catalunya 2023 19.6 km. 5-51-52  17-59 x km. 1140 metres de desnivell positiu, 100 punts, 20 fites 1r. Ultraveterants i 41è de...

La muntanya de sal de cardona i el seu castell

... marxem cap Cardona a visitar la Muntanya de Sal i com no, el Castell de CArdona, dues visites que estan molt lligades al llarg de la història de CArdona.Les mines de Sal...

Amb esquís al Cambra d'Ase occidental

Distància: 10 km.Desnivell: 1050 m.Dificultat: mitjana-baixa, S2.Durada total: 3.30 h. Punt de sortida: Sector Sant Pere de Forcats de l'estació d'esquí Cambra...

Amb esquís al Pic Petit de Segre

Distància: 8 km.Desnivell: 800 m.Dificultat: mitjana-baixa, S2-S3.Durada total: 4 h.Punt de sortida: estació Puigmal Err (aparcament cota 2000).Dia: 27 de...

Espai de Muntanya de Sant Jaume de Vilafranca del Penedès

La muntanya de Sant Jaume és un espai d’oci i lleure per a famílies i grups, situat a menys de dos quilòmetres de Vilafranca. Està situat en una àrea natural propera...

Avui coneixerem : La Font de la Muntanya de Les Fonts de Terrassa

La Font de la Muntanya està situada a l’esquerra al final del carrer Fornot de Les Fonts de Terrassa. Es molt similar a la Font del Fornot, que esta molt propera i ja la...

Àrea d’estada de ca n’Amat de la Muntanya de Terrassa

Tenim de situar-vos en la carretera B -122 direcció a Rellinars, tot sortim de Terrassa i a mà dreta està el restaurant l’Hípica, al costat del restaurant trobareu una...

Descobrint la muntanya màgica

Molts de nosaltres hem pujat a Sant Jeroni. És aquella fita que tots ens hem posat algun dia: “algun dia pujaré a Sant Jeroni”. Alguns heu pujat moltes vegades,...

Montserrat, muntanya amb silueta

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya, situada a cavall de les comarques del Bages, l’Anoia i el Baix Llobregat. És força prominent i té un paper destacat...