Pels vestigis de la guerra civil de concabella

Fa uns mesos vaig explorar el camp de concentració de Concabella. Els presos del Camp de Concentració es van dedicar a fortificar els turons propers al poble. Avui he anat a posar-hi el nas. Ha estat una descoberta molt interessant. Sempre recordant el temor i el dolor dels presos de Concabella. Aquest dolor justificaria la difusió d'aquests vestigis (trinxeres, búnquer, niu de metralladores, post d'observació, refugis...). FITXA TÈCNICA VALORACIÓ: Proposta molt interessant que ens permet conèixer belles contrades de la Segarra, una comarca que sempre em sorprent. A més hi ha el component de descobrir vestigis de la nostra Guerra Incivil que foren bastits pels presoners del Camp de Concentració núm. 4 de Concabella. Proposta molt complerta. DIFICULTAT: Baixa. TEMPS: 2 hores 8 minuts LONGITUD: 7,11 kilòmetres DESNIVELL: 57 metres Descripció de l'itinerari:Aparquem en el km 12,5 de la carretera de Tàrrega a Guissona, a l'esquerra anant a Guissona. Hi ha un monument a un ciclista mort. A l'altre costat de la carretera podem veure l'entrada al búnquer de la Pleta de Concabella, a l'altre costat de la carretera que travessem. Remuntem el talús de terra del camp o, bé, anem a l'esquerra vorejant el primer camp. Anem amb cura de no trepitjar el cereal.3 min Entrada al refugi-búnquer. Hi ha un llarg passadís, d'uns 40 metres, que va paral·lel a la carretera. Cal dur llanterna (o mòbil) per accedir. Anem trobant diferents espitlleres encarades a la carretera. Són espitlleres petites segurament poc practiques. Coordenades UTM: 31T  x=352434  y=4622883. Sortim del búnquer i anem resseguint les espitlleres per fora. Els darrers metres anem per l'asfalt fins trobar un camí carreter que ens allunya de la carretera. Recordeu que aquest búnquer va ser excavat per presos del camp de concentració de la Concabella. Era un camp aixecat per la república.7 min (sense incloure la visita del búnquer) Trobem un cartell de la ruta dels Castells del Sió. Travessem una pista que puja de Concabella i ens enfilem vers un tossal proper.10 min En la serra, encarats cap a la plana, hi ha una trinxera que contorneja la serra. Coordenades UTM: 31T  x=352470  y=4622797. Anem seguint la trinxera, molt desdibuixada i envoltada de brutícia.15 min Arribem a les Pletes de Concabella on hi ha dues cabanes de volta que foren aprofitades durant la Guerra Civil. Per la part de darrera foren obertes i van servir com a trinxera-cabana. Davant hi ha una estructura avançada que podia correspondre perfectament a un niu de metralladores però sense espitlleres. Coordenades UTM: 31T  x=352586  y=4622726Per l'altre extrem de les cabanes continua la trinxera. 25 min Revoltem tot el tossal amb trinxeres. Són tres metres de trinxera.Baixo a una mena de collet, ocupat per un camp de terra campa, i pujo a un petit turó que tinc davant.28 min Nou tram de trinxeres, menys evidents. que anem seguint. Han deixat per la contrada runa que enlletgeixen l'entorn. Damunt d'unes bigues de formigó abandonades. Darrera seu en una llosa de pedra hi ha la necropolis de les Pletes de Concabella on hi ha tombes antropomòrfiques. Coordenades UTM: 31T  x=352709  y=4622674Abandonem les Pletes de Concabella passant pel vessant sud-oest de la trinxera. Podem observar que hi ha trams amb una segona línia de trinxeres desdibuixades.35 min Estem de nou a la carretera que travessem i anem sense camí.39 min Travessem el canal de Segarra-Garrigues. Tirem recte amunt per si localitzem algun vestigi però fins a la part superior no trobem cap trinxera així que es més pràctic anar per la pista de la dreta. Tornarem per la pista de l'esquerra.47 min Localitzem noves trinxeres en la part superior de la serra. Coordenades UTM: 31T  x=351984  y=4622870. Anem seguint la trinxera cap a la dreta en el talús de la serra. Darrera tenim un mas amb una panoràmica excepcional sobre la Segarra albirant pobles com Concabella, Ratera, Pelagalls,...

Off-road pels volts de corró d´amunt

MOTO: BMW F 650 GSRUTA MOLT DIFICIL PER UN CURT TRAM PER TERRENY FANGOS "SURCOS" I RODERAS MOLT PROFUNDA ... VEURE VIDEO PER SI TENIU DUBTE. TRAM QUE ES POT EVITARELS WAYPOINTS...

Caminant pels boscos obacs del Catllaràs

Distància: 17 km.Desnivell: 900 m.Dificultat tècnica: fàcil.Durada total: 5 h.Punt de sortida: Santa Maria de Lillet.TRAÇA GPS Bonica i senzilla volta per...

En BTT pels dominis del Castell de Mur

Distància: 42 km.Desnivell: 1400 m.Dificultat tècnica: mitjana, puntualment alta. Durada total: 6 h.Punt de sortida: Cellers (Hotel del Llac). Bonica pedalada al...

Tuixent tours: volta pels camps del cabanil

Arran de la descoberta de la cova del Cabanil vaig trobar un camí que marxava cap a l'est. Vaig decidir ressegur-lo i m'ha sortir una petita volta prou interessant....

Les Roques de Benet, circular pels ràpels

Un itinerari circular per les Roques de Benet passant pel seu punt culminant, el Castell, recorrent part de la cresta cimera i baixant per una línia de ràpels....

Diumenge 26, volta pels plans del Bruc amb joelette

Per aquest diumenge preparem una volta molt tranquil·la pels plans del Bruc. Gaudirem d’una vista privilegiada de Montserrat, amb les Agulles, el Torrent del Lloro i la...

Acampada social: pels bunquers de benasc

Aquest cap de setmana hem celebrat la 6a Acampada Social. En guany el lloc escollit ha estat Benasc. Prenen l'alberg com centre d'operacions. He fer dues excursions...

Vertigis guerra civil a termens

Llegeixo que a Térmens estan condicionant el molí del Comanador. En el seu interior hi ha un niu de metralladores que aprofitava l'estructura del molí. L'estan...

Pels vestigis romans de corbins

Aquest matí he volgut recórrer els vestigis que hi ha a la vila de Corbins. Hi ha un espectacular monument funerari, una vil.la i una pedra de molí. La senyalització...

Circular pels Mallos de Riglos

11.04.22  Els Mallos de Riglos són un espectacular conjunt de formacions verticals de conglomerat que s’aixequen sobre el poble de Riglos, al Prepirineu aragonès...

Pels vestigis de la guerra civil de la seu vella

La regidoria de Drets Humans (Memòria Històrica) ha organitzat una sortida divulgativa dels elements de la Guerra Civil que hi resten al turó de la Seu Vella. El grup...

Caminada per la guerra civil de montoliu

L'ajuntament de Montoliu organitza una caminada pels vestigis de la Guerra Civil però no puc anar-hi per problemes d'agenda però em passen un croquis de la caminada. Avui m'he...

Sobrepuny pels planells de la Clusa

Un dia de principis d’hivern vam anar a fer el Sobrepuny. Es pot anar en cotxe fins sota el cim i es pot anar des d’Espades. Posats a caminar, es pot anar des de...

Raquetes pels rasos de peguera

Els Rasos de Peguera són un dels 100 cims que em faltava. El vaig fer fa molts anys però no el puc incloure en la meva llista personal.  Val a dir que des de Berga...