Pollegó Superior del Pedraforca

17.09.23  A tocar de la tardor, ve de gust tornar al Pollegó Superior del Pedraforca, un vell clàssic al qual no hi pujàvem des de l’any 2012. Aquell cop ho vam fer des de Gósol, i avui ho farem des del refugi Lluís Estasen pel coll del Verdet i la cresta homònima, i així comprovarem com està el camí de baixada des de l’Enforcadura i que els responsables del Parc Natural del Cadí-Moixeró van habilitar l’any 2016 per no malmetre més la tartera de Saldes. La cara nord del Pollegó Superior des del refugiAixí, de bon matí, ens plantem a l’aparcament del Mirador del Gresolet, allà on finalitza l’asfalt i on una noia, molt amable, ens barra el pas a la pista tot dient-nos que si volem continuar serà sota la nostra responsabilitat... i no ha estat sempre així? Continuem doncs per la pista, sota la nostra responsabilitat, i aparquem just passat el petit telefèric que puja material al refugi. Un corriol ens deixa a la Jaça dels Prats on es troba el refugi i des d’on ens dóna la benvinguda el Gat, allà enlairat sobre la seva bretxa. El Gat ens dóna l’esquena...Sense perdre més temps, prenem el corriol marcat amb els colors blanc i groc del PR C-123, que primer planeja un xic per damunt de la pista que puja al Collell però que, un cop passada la canal del Riambau, ja comença a enfilar-se de valent en direcció al coll del Verdet. Creuem la canal del Riambau entre grans blocsEl camí s’enfila de valentPujant al coll del VerdetEncara que fa sol, avui des del coll no s’albira una gran vista ja que el dia està molt calitjós, però encara podem veure Gósol a redós del seu castell. Després de descansar un xic deixem el PR, que recuperarem a l’Enforcadura, i continuem la pujada en direcció sud per un camí carener que ens deixa al peu de la canal del Verdet, per on s’ha de grimpar amb un tram equipat amb una corda fixa. Encara que vaig sentir que per a fer aquest tram de la pujada es recomanava portar casc, només jo el porto posat. Avancem per la carena cap a la muralla de rocaPugem per la canal del Verdet......amb un tram equipatAixí sortim de la canal i assolim el fil de la carena per la qual anem avançant cap a llevant per terreny mixt de roca i herba i pel vessant sud, ja que el vessant nord cau abrupte sobre la Baga de Gresolet. Sortim de la canal......i avancem entre roques i pratsUn cop superat un petit tram rocós, arribem al Cim Nord coronat per una fita i on molta gent aprofita per fer un descans i contemplar el paisatge. Des d’aquí ja veiem el cim del Pollegó Superior. Pel vessant solei ens dirigim al Cim NordSalvem un tram abrupte sota el Cim NordDes del Cim Nord ja es veu el Pollegó SuperiorMalgrat que ja tenim el nostre objectiu a la vista, per arribar-hi encara ens queda creuar unes quantes canals que tallen transversalment la cresta i grimpar per alguns vessants molt inclinats i rocallosos que ens obliguen a fer alguns passos, sense massa complicacions. Seguim pujant per costeruts vessants rocososCreuem la canal de la Grallera...i ens enfilem cap al cim del Pollegó Superior......amb alguna grimpada fàcilFinalment arribem de nou al fil de l’ampla cresta per la qual anem seguint fins assolir el cim del Pollegó Superior indicat només amb una senzilla fita de pedra, cosa que decep un xic a en Màrius que és el primer cop que hi puja! FotocimCom que el cim està a reventar de gent, i el temps s’està enredant una mica, decidim no perdre temps i, després de la rigorosa fotocim, comencem el descens encarats al Calderer. De seguida, però, deixem la carena per prendre una petita canal per la qual baixem ràpidament a l’Enforcadura. Comencem a baixar encarats al CaldererBaixem per una canaleta......i arribem a l’EnforcaduraA partir d’aquí iniciem el vertiginós descens pel vessant de Saldes, tot situant-nos sota la paret del Pollegó Inferior i seguint les marques del recuperat PR C-123.... a veure què trobarem. De seguida veiem els elements encarregats de marcar i subjectar el terreny per a fer el descens més còmode i menys...

15 anys de... l'Enxaneta al Pollegó Oest.

Feia poc que havien obert l'Enxaneta al Pollegó Oest de Montserrat i el company frisava per anar-hi, així que avui farà 15 anys vam fer la nostra repetició. Recordo poquetes...

La Magdalena Superior

MontserratMonestirGorros La Magdalena Superior 1Aproximació : Situats en l'estació superior del Funicular de Sant Joan, en el que s'anomena “El Pla de les...

Barranc Superior dels Cubars

En el segon dia d'estada al Massís dels Ports hem fet el descens del Barranc dels Cubars Superior. Avui l'objectiu era baixar un barranc sec dels molts que hi ha en el...

Volta al Pedraforca 360º - 11/11/2020

En el Pedraforca sempre hi havíem anat per escalar, però aquesta vegada hi anem per donar-li la volta 360º des de Gósol. Els comentaris que hem llegit són tots ells molt...

Solstici d'estiu al Pollegó Inferior.

Clàssica recent,mantinguda i generalment de fissura.La via resta parcialment equipada i de bon reforçar;resulta una escalada lliure prou potent per aquells que rasquem el 6a...

Canal del FRESER superior (GoPro)

Què sabem d'aquesta canal?És una conducció d'aigua, feta de pedres lligades amb ciment amb un coronament de taulons de fusta (esporàdicament amb formigó, quan les...

El Pedraforca (Bagà-Cercs)

Feia dies que volíem fer aquesta ruta, ara que sembla que no hi ha gaire neu, aprofitem per fer-la.Sortim de Bagà direcció al Coll de la Bena, tot desvia'n abans a veure la...

El Gat, via Homedes, sortida Barbé

17.09.19  Molt de temps ha passat des d’aquell llunyà 7 d’octubre de 1984 en que vaig pujar a la roca del Gat, al massís del Pedraforca, per la via Homedes amb...

Cresta del Pedraforca

El Pollegó superior del Pedraforca no és una única muntanya sinó una llarga carena amb diversos cims que coronen la seva cara Nord, terreny de joc de moltes vies d'escalada....

Via Font al Pollegó Inferior.

Segurament sigui l'opció més assequible per gaudir d'aquesta paret,més fàcil que la Estorach i la Solstici d'Estiu , encara que també més alpina o sigui menys equipada i...

Vía Estasen (IV+ 600 m) Calderer Pedraforca (Saldes, Barcelona)

Vía Estasen es la vía más clásica e imprescindible de la pared Norte de Pedraforca. Durante sus 600 m disfrutarás del excepcional ambiente de alta montaña con unas vistas...