Per la Ruta de l'Ebre amb bicicleta (II)

4.08.13 - 3a etapa: Pesquera de Ebro - Trespaderne (55 Km / + 861 m)Avui ens toca recòrrer un dels trams més espectaculars de la ruta, per això sortim a rodar quan encara falten uns minuts per les 7 del matí. El cel està bastant tapat i les boires s’arrosseguen per les altes cingleres. Sortim del poble tot creuant l’Ebre per un pont medieval a tocar de l’ermita de San Antonio.Com que tenim notícia de que la palanca de ciment que hi ha a Villanueva-Rampalay no està en condicions, i no sabem si estarà arreglada, anem de dret per carretera cap a Tudanca . Just abans d’arribar a l’ermita en ruïnes de Colina, traspassem un curt però vistós congost, anomenat Estrecho de las Calzadas, que és la porta d’entrada a la comarca  burgalesa de Las Merindades, apelatiu que data del s.X, atorgat per Fernán Gonzalez a l’administrador o “merino” d’aquestes terres el qual ostentava poders equivalents al d’un comte, o fins i tot d’un rei.També ens adonem que entrem en un territori geològicament torturat amb un seguit de plecs anticlinals i sinclinals quilomètrics. El nucli del primer dels sinclinals, entre Colina i Tubilleja, es correspon amb la vall de Zamanzas i en ella hi camps de fruiters, gira-sols i oliveres; tot, però, un xic abandonat.Abans d’arribar a Tudanca tornem a creuar un altre petit congost i tot seguit entrem a aquest petit poble on s’acaba la carretera. Ara ens cal continuar per un sender, a frec del riu, entre ondulats prats de gespa que sembla que ens desplacem per un camp de golf. Aviat, però ens toca pujar de valent cap al Portillo del Oso  per un preciós camí de grau per tal de salvar el Desfiladero de los Tornos, entre les serres d’Albuera i Tudanca corresponent a un gran i apretat anticlinal. El camí, evidentment, l’hem de pujar a peu i amb gran esforç de braços. El premi és una gran vista enlairada del riu des del trau rocós del pas.A l’altre costat del pas un camí carreter baixa fins a la Fuente Honda, sorgència kàstica que, en un curt recorregut, desemboca directament al l’Ebre. Aquí el riu baixa ample i mandrós, però el corrent és ple de perillosos remolins. Ara anem per pistes i camins absolutament selvàtics, tot passant per Cidad de Ebro i Manzanedillo, fins que arribem a una passera de ciment que ens permet creuar el riu, ja que nosaltres no tenim intenció de superar la Garganta de los Hocinos per les passarel:les metàl·liques.En arribar a la carretera, a l’altra banda del riu, veiem un cartell que ens assabenta que allà a prop es troba l’ermitatge de San Pedro excavat a la roca… però  no el visitem perquè avui tenim encara molt camí per endavant. Així, ràpidament, arribem a Incinillas, des d’on veiem l’osca per on el jove i tossut Ebre s’obre pas entre les serres de Tudanca i de la Tesla. A la sortida d’Incinillas enllacem amb la carretera N-232 per la qual travessarem la temuda Garganta de los Hocinos… El tram de carretera és curt però intens, i no ens aturem fins que no arribem al Puente del Aire, a la sortida del congost, i des d’on contemplem l’estret amb més tranquil·litat.Des del Puente del Aire tornem al camí que s’enfila cap al Portillo de La Labrada des d‘on tenim una dilatada vista de la vall de Valdivielso. De baixada ho fem pel ferm d’una antiga via romana que, en alguns trams, encara conserva l’empedrat original.Arribem a Puente Arenas, un dels pobles més importants de la Merindad de Valdivielso on trobem el primer bar obert de la ruta i on aprofitem a fer un refresc, perquè el sol comença a castigar i la calor ja es deixa sentir.Com sortim per la carretera no passem per l’església de San Pedro de Tejada, una altra joia del romànic, i això em sap greu… Haurem de tornar! Poc després prenem de nou el camí passant a frec de Población de Valdivielso fins a una àrea recreativa a la cua del petit pantà de Cerezeda, on les aigües de l’Ebre queden momentàniament aturades. Aquí ens adelanta el  primer ciclista que també està fent la ruta, però ell...

La Ruta dels Tarongers (Castelló) en Gravel

Fa uns anys per al programa Temps d'Aventura (3Cat), el biker Tomi Misser va fer un programa d'informació turística de Castelló com a destí ideal per fer tota mena...

NO HO VEIG CLAR! (nueva ruta en Ordesa)

Domingo 6 octubre 2019, 18h20' Pronto oscurecerá. Estamos colgados a 250 mts del suelo en medio del espolón del Gallinero, de una reunión confortable entre Pangea y...

Veciana: Ruta de les ermites (658 m)

Dijous 9 de novembre de 2023MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca de l’Anoia.  Temps aproximat: 2 h 30 min (6 km)  Desnivell: 142 m...

Dolomites. Per la ruta 66.

Ja feia temps que ansiava un viatge a Dolomites i, finalment, gairebé tots els astres s'han alineat per seguir les passes dels grans a traves del que en diuen la ruta...

Bonansa: ruta de les 4 ermites

Un any més comencem el curs amb l'Acampada social on les diferents seccions del CEL organitzem una trobada on les diferents seccions fan activitats en un mateix entorn....

Turó de l'Home amb bicicleta de carretera

Sant Esteve de Palautordera, La Costa del Montseny pel Mortirolo, Plana del Coll (Font Martina), Mirador de les Goitadores, Turó de l’Home, Coll de Santa...

Per les guilleries: ruta dels carboners

El meu gran mestre excursionista, en Manel Cortés, deia que als de la Catalunya ponentina ens encanta els boscos frondosos i verds, en canvi els catalans de l'altre vessant els...

La Ruta de la Seda a la Roca Subirana.

La Roca Subirana, en els verals del Santuari de Lord, vaig descobrir-la el dia que vaig repetir l'Aresta dels Piteus (per sortir encara al blog) i, la seva cara sud va atraure'm...

La ruta del Cabrit

Montserrat no decep mai. Tot i portar força anys vivint-hi, i tornar i retornar-hi moltes vegades, sempre descobreixes aquella balma que no havies vist mai, aquells penyals que...

Cerler: ruta de les tres cascades

La ruta de les tres Cascades de Cerler es tracta d'un itinerari turístic i molt concorregut, segurament perquè es una excursió prou interessant i no gaire exigent que ens...

Inauguració de la ruta robert capa a aitona

Fa tres anys vam tenir ocasió d'anar a la Serra Brisa amb en Pol Galitó que ens va ensenyar els indrets que va fotografiar en Robert Capa en l0fesinva republicana en el...

Pic carlit (2921 mts) i ruta dels 12 llacs

... a les .5.45 hores ens toca el despertador !! HEm passat nit a Pirinees 2000 dons tenime dubtes de si es podía pernoctar a Les Bulloses o sigui que hem anat a lo segur....

Carros de foc – Ruta de Muntanya

Carros de foc és una ruta de muntanya de 55 km. i 9200 m de desnivell acumulat. El recorregut uneix nou refugis del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici,...

La ruta de l’aigua de Sant Antoni de Vilamajor

El punt de partida es des del centre de Sant Antoni de Vilamajor, on podeu seguir la “ruta de l’aigua i les rieres” que trobareu marcada en marques blanques i grogues com...

Valls del montcau, ruta del terme i llobregat

Alçada mínima: 185mAlçada màxima:  355mDistància: 17,56 kmTemps empleat: 3h30m (parades incloses)Desnivell + : 470mDesnivell - : 470mAvui m’he decidit a fer una...