Costa Pubilla. Ripollès. 100 cims.

9 d'agost de 2022Sense deixar la zona de Ripoll centrem la nostra atenció en un nou objectiu: El Costa Pubilla.  Amb els seus 2056m. és un dels cims principals de la preciosa serra de Montgrony, ben a la vora del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Em quedo amb uns paisatges meravellosos, la grata companyia de l'Anna que segueix fent-me de guia i l'experiència de l'avetosa de Campelles. Espectacular!Costa PubillaAproximació: Des del poblet de Campelles, prop de Ribes de Freser, remuntem la pista forestal del Pla dels Prats fins al refugi, on podem deixar el cotxe a la gran esplanada que hi trobem.Dificultat: Moderada, pel desnivell acumulat.Desnivell: Uns 1300m. acumulats.Durada: 12,5 km. Unes 5 hores.Itinerari: Des de l'esplanada anem a visitar el refugi del Pla de Prats, bastant degradat però amb una gran afluència d'usuaris, entre muntanyencs i caballs. Per damunt del refugi prenem la pista que surt en direcció sud-oest i que comença a remuntar en suau pujada. Molt prop del refugi ens desviem a l'esquerra, una fita el senyala, per un corriol que puja decididament el pendent cap al sud per anar a visitar el vell gegant de l'avetosa de Campelles: L'Avet de la Baga de la Berruga. Arbre monumental AM 31.037.01. Un espectacular avet de 33,5m d'alçada, 3,9m. de volta de canó i una capçada d'11,8, que el 1990 va ser malmés per un llamp, però que es va decidir no tallar perquè encara conserva una part viva. De tota manera el seu estat és molt delicat i es podria dir que està a les acaballes. El seu digne successor, l'avet del Torrent de la Font Tosca, es troba a la mateixa zona, de fet al mateix vessant de muntanya, uns 700 metres en linia recta aigües avall.Refugi del Pla de PratsAvet de la Baga de la BerrugaUn altre cop a la pista anem pujant fins al final de la pista on es converteix en un sender. Passem una portera de bestiar i uns metres per damunt trobem la Font Roja, fent referència al marcat color del terreny on s’ubica. Des de la font remuntem uns metres per trobar una altra pista, que també per la dreta ens deixarà al davant del refugi de la Covil. Abans d'arribar-hi deixem la pista i remuntem per un prat a la nostra esquerra per fort pendent: La Cometa. Nosaltres optem per anar sempre entre els arbres de l'esquerra del prat per evitar el sol potent de l'estiu. Deixem enrera la Font del Marge i remuntem fins a guanyar la carena, amb magnifiques vistes de la solana de la Serra del Montgrony.Freixes espectacularsPorteraFont RojaPista de la CovilRefugi de la CovilTora BlavaCoster de la CovilLa Cometa i Font del MargeResseguim la carena per la dreta en suau pendent fins a coronar el primer cim de la jornada: La Covil, de 2002m. on trobem un bou enorme que pastura indiferent vora el sender, sense dignar-se a dirigir-nos la mirada. Creuem una tanca de bestiar al mateix cim i comencem a davallar cap a la marcada collada de Coma Ermada. ArgentadaSolana del MontgronyCarena de la CovilCosta Pubilla des de la CovilLa CovilBaixant cap al Coll de Coma ErmadaComa ErmadaPlanoles i PuigmalUn cop al coll no queda d'altra que tornar a pujar decididament cap al següent cim, però anem donant-li la volta en sentit horari per a evitar el fort pendent. Poca estona més tard, i havent guanyat uns 150m. més d'alçada ens plantem al cim del Costa Pubilla. Repte aconseguit, a 2056m d'alçada. Una bonica creu, una taula metàl·lica d'interpretació i el vértex geodèsic marquen un cim que ens regala unes formidables vistes en totes direccions: cap al proper Pirineu on destaca el Puigmal, cap al Cadí-Moixeró, cap al sud... Un altre dels 100 cims “Essencials” de la FEEC. Bon moment per fer una pausa i recuperar forces.La CovilCosta PubillaReprenem la carena que ens porta a creuar un altre petit coll abans de coronar el tercer cim: El Roc del Lladre, o Tossal de Meians, de 2051m. Des d'aquí iniciem un marcat descens que ens baixarà fins a la gran collada de La Bona, però de camí, per la dreta i encara força alts trobem les restes d'un petit búnker excavat a la roca que vigila el vessant nord...

L'Àliga i la Talaia. Terra Alta. 100 cims.

30 de desembre de 2023Començava l'any 2023 en l'ascensió al Pic de l'Àguila, a la Ribera d'Ebre, i el tanco pujant a l'Àliga, un cim vehí de la Terra Alta. Passo de...

Per la costa de marsaskala a marsaxlokk

Marsaskala és un poble, de tradició marinera, que està situat al sud de l'illa. Surto del port i vaig pel passeig marítim fins a la bateria de Sant Pablo on decideixo tornar...

11/07/2023 Montgrony - Costa Pubilla

Per poder assistir a la excursió és obligatori estar federat LLOC DE TROBADA: a les 6h30' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes /  Muntaner...

Avui coneixerem : Les dos Fonts de La Costa de Montseny

La Costa del Montseny es un Poble (620 m alt.) del municipi de Fogars de Montclús (Vallès Oriental), al vessant meridional del turó de l’Home (Montseny), damunt la Tordera....

Monte Gran Costa (2.615 m.)

var Latitud_sortida = 45.027911; var Longitud_sortida = 6.879780; var Mapa_defecte = 'ALT1'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Camí de la costa de tarragona.

Descripció de la ruta; passejada pel litoral tarragoní resseguint un petit tram del Camí de Ronda, des del Port de Tarragona, fins al Morrot de la Savinosa. Durant el...

El Pla de Pujalts o Costa Pubilla (2056 m.)

Seguim la campanya ripollesa dels 100 cims, i avui ens dirigim cap al santuari de Montgrony per assolir el cim del Costa Pubilla. Molt ambient al santuari, entre turistes,...

El Pou a prop de Mas La Costa de Santa Pau

Per visitar aquest destacat Pou, seguiu la mateixa ruta que us vaig indicar per anar a la Font de la Llet, Per tant, cal que aneu per la carretera GI-524 d’Olot a Santa Pau, a...

Jardins de Mossèn Costa i Llobera

Els jardins de Mossèn Costa i Llobera són un jardí botànic especialitzat en cactus i plantes suculentes.Es troba ubicat en un lloc privilegiat de la muntanya de...

La Costa Brava: el Port del Falaguer

En aquest article ressenyem les últimes vies que s’han obert als penya-segats de la zona del Port del Falaguer, al sud del Cap d’Oltrera, l’Estartit. Com en...