El qanat de la torre de lasierra: excursionisme cultural

Avui no hem caminat gaire però hem aprés curiositats de la Llitera, concretament estem a Tamarit de Llitera.  L'Albert ens ha ensenyat el Qanat de la Torre de Lasierra i ens ha explicat molts detalls que ens ha il·lustrat la visita. És el que en dèiem excursionisme cultural.Aproximació: En el centre de la localitat de Tamarit de Llitera agafem el carrer Obispo Miranda que passa per la plaça Major i s'enfila amunt pel carrer Bon-vei que ens deixa a la part superior del poble. Anem a la dreta per un camí de terra (0,5 km). 0,7 km Deixem a la dreta el trencall a la - nefasta/tràgica - roca de la Botella. Un altre dia us explicaré perquè odio aquesta maleïda pedra. Anem per l'esquerra.0,8 km Torre de Lasierra. Aparquem a l'esquerra. Com sou prou espavilats ja us haureu adonat que la Torre de Lasierra és, si més no, diferent. La torre va ser bastida per un indiano que havia fet fortuna a Amèrica i amb els diners que hi va fer construir l'esmentada torre. No sé la relació que té amb el terratinent Antonio Lasierra que va fer un dels poderosos de finals del segle XIX que van fer possible el canal de Catalunya i Aragó, o d'Aragó i Catalunya, com diuen a l'Aragó. Recordeu que un altre financer influent va ser Agapit Lamarca (de Vallmanya, arquitecte municipal de Lleida) que fou el sogre de Francesc Macià que apostà també decididament per la important obra hidràulica. Avui en dia la torre és de la família del nostre guia local. En el seu moment es va plantejar fer-hi una residència rural de luxe. Ahir lo dejo.Entrada al QanatBé, a 50 metres de l'aparcament hi ha la bassa del Qanat. I ara us preguntareu que és un qanat. Doncs a grans trets és un canal subterrani que recull l'aigua d'una capa freàtica que travessa. Ja en vam parlar a l'entrada de la Mina de Sant Guim de Freixenet a Cervera. Abans de capficar-nos en la bassa, baixem al sobreeixidor on encara es pot veure la vàlvula de tancament. Penseu que sota estaven els millors horts de Tamarit regulats per aquesta pesa de ferro rovellat. Cal baixar per unes escales de pedra.Seguidament baixem a la bassa que roman seca. Penseu que estem en una terrible sequera però encara trobarem per dins força aigua. Aquesta exploració queda restringida al tems de poca pluja ja que sinó pel qanat surt aigua.La bassa està pràcticament seca. A la dreta hi ha un forat per on sortia de forma natural l'aigua del qanat que sembla que es va colgar en un esfondrament. Els de Tamarit ens parlen d'esfondraments i ens fa respecte entrar-hi.Als 30 metres aproximadament trobo un forat superior que em dona claredat. Està tancat amb unes barilles de ferro. Estarà situada a uns 5 metres per damunt meu. Penseu que puc anar de peus però té una amplada d'uns 60 centímetres. A partir d'aquí el terra està enfangat i una mica més amunt em trobo amb uns dits d'aigua però tiro endavant. Als 20 metres més endins trobo l'altra obertura que està tancada per una tapa metàl·lica amb una petita finestra. Al terra hi ha més aigua que els peus molls es fan enfondran en el fang. Encara continua com a mínim uns 10 metres més enllà. Com parlen molt d'esfondraments i que no té sortida més enllà decideixo recular cap a l'entrada.Per localitzar el Qanat no hi ha problema. Damunt hi ha un cartell informatiu. Les coordenades UTM: 31T  x=286601  y=4638999. A l'entrada hi ha una porta reixada pero malmesa des de fa temps.Sortint de la bassaPer obtenir el track d'aproximació:Powered by Wikiloc

El Cogulló de Cal Torre (882 m)

Dissabte 13 d’abril de 2024Hora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Bages.  Temps aproximat: 3 h 30 min (10 km)  Desnivell: 298 m...

La torre del savinar, senzillament la millor

L’atzar ens ha fet deixar la torre del Savinar pel final i resulta que ha estat la més bella. La seva bellesa ve donada perquè darrera hi ha les illes d’Es Vedra que...

De la cala d'en torrent a la torre d'en rovira

Primera proposta excursionista a l’illa d'Eivissa. La verita era una mica – molt – escèptic pensant que no m’agradaria caminar per sa illa però la veritat és que la...

Btt-el pont del diable i la torre fossada.

Descripció de la ruta; el track descriu l'itinerari sortint des del Prat de Llobregat, però es pot fer des de qualsevol dels pobles que hi ha vora el riu. En el nostre cas...

La Torre de Marboré 3.010 metres. Pirineu Central

Dies 25, 26 i 27 de juny de 2023Com cada estiu, si es possible, planegem una sortida al Pirineu amb el Vicenç i em proposa La Torre de Marboré que és l'unic tresmil que...

Via Ravier a la Torre de Marboré.

Quin bon ull ( o cop de sort ) en Ravier i companyia per trobar el camí en una paret aparenment infranquejable,quina empenta per atacar aquest llamp de tàpia i quin ofici per...

Jardí i les Fonts de La Torre del Sol de Sant Boi de Llobregat

La Torre del Sol esta en el carrer de Joan Bardina, 29 de Sant Boi de Llobregat. Us passo la seva historia: Quan el 1864 es va iniciar el gran Eixample del segle XIX, que...

COGULLÓ DE CAL TORRE (882 metres).

Descripció de la ruta; itinerari que assoleix el cim del Cogulló de Cal Torre (882 metres), un cim inclòs en la llista dels 100 cims de la FEEC. La ruta ressegueix el sender...

Tastant el sector de la torre de guaita

DIMECRES, 08 DE MARÇ DE 2023Per aquest dimecres he quedat de sortir amb el Lluis i tot i que ja vaig baixar a Rasquera el dissabte passat, ell te ganes de coneixer la...

Sao de montsec: circular a la torre d'escumo

Quan vaig descobrir el camí de Terradets a l'Ametlla del Montsec em vaig quedar amb el desig de poder descubrir el camí que pujava a la torre d'Escumó que també havia...

La Torre d’aigua de can Vallhonrat de Rubí

La Torre d’aigua de can Vallhonrat  està situada darrera can Vallhonrat en el nucli urbà de Rubí. Historia: Miquel Vallhonrat Brau, va edificar la torre quan va...

Antiga torre per desfer turmentes d’Ullastrell

Per anar a la Torre del turó de Masvalls, cal arribar-nos per carretera BV-1203, i seguir el camí de les Monges , que porta al cementeri, des de aquest punt podem veure la...

Xup de Tornamira de La Torre d’Oristà en Oristà

El Xup de Tornamira esta a 1000 metres per pista forestal de la carretera BV-4404, punt quilomètric 2’050 a l’entrada de La Torre d’Oristà. El xup de Tornamira està...

Des de la Torre del Baró

Els qui visquin a la costa central, com és el meu cas, caldrà que facin un exercici d'empatia amb els conciutadans de ponent i d'altres zones que es passen molts dies sota la...

Ignorància: que fou la torre de valbona?

Quan entrem per l'autovia A-22 a Catalunya ens podrem adonar a la dreta (sud) podem albirar un modest tossal. Coronant el cim hi ha un edifici estrany. La torre estava coberta...

La Torre d’aigua de can Jorba (abans can Llissach) de Santpedor

Aquest text es fonamenta a l’article de 2017 de Mireia Vila Cortina i Jordi Falip Sabartés sobre las famílies Llissach i Jorba, les obres que es van fer en la finca de la...

Tosset Tosset a la Torre del Moro.

Te algún tram d'encastament i díedre prou imteressant,llàstima que sigui una mica discontinua.Escalada d'aventura,amb una mica de sorra,blocs que no acaben de semblar a prova...