Estellencs - Bosc Gran de Planícia

Fem una caminada agradable i sense complicacions pel terme d'Estellencs amb el límit de Banyalbufar. Sortim dels rentadors d'Estellencs pel camí Reial d'Estellencs a Puigpunyent, que no fa gaire ha estat recuperat i senyalitzat. Abans d'arribar al coll d'Estellencs, ens desviem cap al nord pel camí des Penyal de Son Llarg que passa pel Salt des Fonollar i entra dins el bosc Gran de Planícia. Ens desviem cap a l'oest per un sender desconegut, anomenat camí de sa Foradada, el qual enllaça amb el GR. Finalment per aquest sender retornem al punt de partida.Iniciem l'excursió als antics rentadors d'Estellencs, a la corba d'entrada a aquest poble des de Banyalbufar.Rentadors(WP-01) Estellencs (rentadors) - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.Són les 8:15 h quan prenem el camí vell, passant entremig de contenidors de reciclatge. El camí ascendeix cap al sud-est pel costat esquerra (orogràfic) del torrent de s'Aigua. Al cap d'uns minuts i després de passar una barrera de fusta, travessa una pista forestal i puja per un tram recentment empedrat amb un bonic marge de sosteniment.Seguim el camí vell(WP-02) Seguir recte - 0,4 km - 14 minuts - 192 m d'altitud.Després de 5' de pujada suau, el GR travessa el torrent per un gual empedrat i gira cap al sud aferrat a un marge de pedra en sec. A la dreta, sobre els nostres caps, s'alcen les cases de Son Fortuny. Un xic més endavant, on el camí marca una corba tancada a l'esquerra, ens desviem momentàniament a una petita fondalada formada pel torrent de s'Aigua, on trobem la font de l'Ull de s'Aigo. Retornem al camí vell i seguim pujant fent giragonses per un tram amb els marges i empedrats originals. Al nord-est tenim la presència dels Puntals de Planícia (893 m) i al sud, el majestuós puig de Galatzó (1.027 m).Aquest camí, va ser seccionat, en molts dels seus trams, per la construcció d'una pista forestal per crear una línia elèctrica. Nosaltres triem sempre seguir l'antic camí, el qual es troba senyalitzat en els punts on pot haver-hi confusió.El sender avança cap a llevant pel bell mig del bosc d'alzines. Després de 40' caminant des de la font, trobem una bifurcació. Deixem el camí vell que puja al coll d'Estellencs i voltem a l'esquerra.Deixem el camí vell(WP-03) Desviament a l'esquerra - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 479 m d'altitud.El nostre itinerari segueix cap al nord que ens durà a Planícia. Tot d'una trobem, a la dreta del camí i sota una figuera, l'abeurador de la font de Son Jover, avui totalment eixuta.Ara el sender avança gairebé planer per damunt unes marjades abandonades i envaïdes per la garriga. Un poc més endavant, ascendeix entre un frondós alzinar i travessa un ampla portell, a l'alçada del Penyal de Son Llarg.Vistes des del Penyal de Son Llarg(WP-04) Balconada (Penyal de Son Llarg) - 3,4 km - 1 hora i 45 minuts - 502 m d'altitud.Panoràmica extraordinària.Seguim el camí orientats al nord i, al cap de 5' arribem a l'alçada del mirador dels Salt des Putxet, amb el seu accés tancat i barrat.A partir d'aquí seguim un desdibuixat tirany aferrat a una reixa, fins creuar una reixeta de filferro tombada i trobar la casa en ruïna des Salt des Fonollar.Casa des Salt des Fonollar(WP-05) Es Salt des Fonollar - 4,2 km - 2 hores i 5 minuts - 525 m d'altitud.Just a la vora hi ha el que va ser una gran era de batre.Aquí aprofitem per menjar una mica i recuperar forces [20']. Reprenem la marxa pel tirany orientats a nord-est i tot d'una trobem una paret seca amb reixeta, divisòria dels termes de Banyalbufar i Estellencs. Cerquem el punt on es pot obrir la reixeta i botem a l'altre cantó, ja dins la finca pública de Planícia. Seguim un camí carreter, i tant sols a uns 100 m més endavant, hem de posar molta atenció, atès que hem d'abandonar el camí i voltar en diagonal esquerra, en baixada pel tirany de la ruta de l'aljub dels Cristians.Voltem en diagonal esquerra(WP-06) Desviament a l'esquerra - 4,4 km - 2 hores i 45 minuts - 530 m d'altitud.Seguim el caminet, senyalitzat amb fletxes, que discorre pel bosc Gran de Planícia,...

Avenc gran de les alzines

Avenc Gran de les Alzines (-70 m) El Avenc Gran de les Alzines es una cavidad ubicada en el macizo del Garraf en el término municipal de Vallirana, tiene una profundidad de -70...

Fa temps que no vaig a fer cap avenc, més que res perquè últimament estic poc entrenat a l'esforç que exigeix remuntar verticals, malgrat això en Rafel i la Sónia...

Avenc Gran de les Alzines

L'Avenc Gran de les Alzines és una de les cavitats més conegudes de la zona del Garraf. Té una profunditat de 70 metres, encara que la part més interessant...

Charco Azul. El Risco. Gran Canaria

8 de desembre de 2023 Fent de turistes en familia per Gran Canaria, dediquem el dia a conèixer la part oest de l'illa, la més escarpada i espectacular, que compta...

Roque Nublo. Gran Canaria.

7 de desembre de 2023Les voltes de la vida m'han portat a visitar l'illa de Gran Canaria aquest desembre passat. Com no podia ser d'altra manera, aprofitem per visitar les...

Cova gran de sant valero

Cova Gran de Sant Valero en Formentera La Cova Gran de Sant Valero o Cova de Sant Valero se encuentra en la isla balear de Formentera al norte de la Punta de...

Cova Gran de Sant Valero

He tornat a Formentera per recórer les cavitats més importants de l'illa. Aquesta vegada no he vingut sol sinó que he programat una estada de quatre dies a...

Esperó M.T.V. a la Roca Gran d'en Ferrús.

Per treure's el barret amb l'estil i saber fer de l'aperturista que ha obert aquesta via en solitari. Molt ben trobada i resolta: ens ha semblat una via ben guapa!.Alterna...

El jardi de les mentides + gran diedre

DISSABTE, 02 DE SETEMBRE DE 2023 Aquest dissabte he quedat per sortir amb la colla i com sempre faig alguna proposta que pugui engrescar-los. No és gent de marxar gaire...

Roure gran de Castellnou del Bages

Esta aquest Roure a peu de la carretera o camí que va de Santpedor a Castellnou passat can Coll. Es un Gran Roure, amb un destacat tronc i gruixut, Com així mateix per les...

Arbres – El Pi gran front de l’Àrea d’estada de l’Arrugada

L’Àrea d’estada de l’Arrugada forma part de l’Anella verda de Terrassa, esta situada entre la finca de l’Arrugada i La Finca de Santa Magdalena de Puigbarral,...

Arbres – El Pi gran de Santpedor (Bages)

El Pi gran de Santpedor esta en la cruïlla de la carretera BV- 4511 amb el Torrent Bo, de Santpedor, a prop d’un camí o sender, es molt freqüentat per ciclistes. Des de la...

Deixalles en un bosc de Sant Esteve de Sesrovires

No fa masses dies vàrem trobar un escampall de deixalles en un bosc de Sant Esteve de Sesrovires a tocar amb Martorell. Sembla que torna a posar-se de “moda” tirar la runa...

Bassa gran de can Canadell de Calders (Bages)

La Bassa gran de Canadell esta situada en un extrem al nord de la masia de can Canadell de Calders, al costat de l’Alzina gran i cruïlla de camins. Aquesta Bassa era per...

Curiós abeurador per animals salvatges en el bosc – 3ª Part #

Aquest bidó l’han convertit en un abeurador per animals salvatges amb un sistema per alliberar a poc a poc l’aigua. Així s’ajuda els animals silvestres en moments...

Avui visitem: La Bassa gran de can Vidal de Santa Eulalia de Ronçana

La Bassa gran de can Vidal cal situar-se al carrer Rossinyol on fa una corba el carrer, D’allí surt un caminoi a l’esquerra que baixa al torrent on es situada aquesta...

Arbres – L’Alzina Gran de Collbató

L’Alzina Gran esta al costat del camí de can Migrat, a 300 m del carrer Pau Bertran de Collbató. És situat al mig del torrent del Clot del Lladerns que baixa de la...

Tornen les escombraries o deixalles a les carreteres o a peu de bosc ?

Estem començant a veure escombraries o deixalles a les carreteres o a peu de bosc, desprès d’uns anys que la gent respectaven en tirar-ho en deixalleries i llocs adequats...

Via GEDE a l'Agulla Gran del Pas del Príncep.

Probablement ens trobem davant d'un dels itineraris més clàssics i repetits del vessant sud dels Frares. De motius no en falten: molt d'ambient, línia elegant i una roca...

13/11/22. Conca de Barberà – Bosc de Poblet

Per poder assistir a la excursió, és obligatori estar federat LLOC DE TROBADA: antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes /  Muntaner (sortida amb...

Abeuradors per animals lliures, en el bosc de Castellfollit del Boix

En temps de sequera com els actuals, moltes Societats de Caçadors d’arreu de Catalunya  pujant aigua amb vehicles a la muntanya i així emplenar els abeuradors que hi ha...

Pèlag Gran de Vilobí del Penedès

Per anar al Pèlag Gran deixareu el Parc dels Talls, seguiu el carrer Talls, tot passant entre vinyes i bosc, veureu a l’esquerra una zona habilitada com aparcament, on es...

Rivert, Bosc de Salàs, Rivert

Ruta de 40' per visitar el poble i els voltants, 2 km. Es pot allargar seguint un camí de marca de color...

Arbres – El Pi gran del Pèlag Gran de Vilobí del Penedès

Tot abans d’arribar al pèlag Gran, en Vilobí del Penedès, a la dreta del camí i a un nivell més alt, hi ha aquest destacat Pi. Pi, amb un gruixut tronc i alt. Amb unes...