Meravella geologica: la cova d'ormini (i de propina el puig dels espies)

L'altre dia l'Enric i jo vam fer un match. Els dos volíem anar a la cova d'Ormini, així que aviat vam trobar un dia per anar. La veritat és una cova fàcil i de visita obligada. És molt fàcil anar-hi - de fet es podria pujar amb cotxe  - amb cura - fins a 300 metres de la cova però vam preferir anar caminant i al tornar vam decidir anar a fer el puig dels Espies, un afegitó prou interessant, encara que ara amb trams sense sender i aventura.La cova d'Ormini és una cavitat amb formacions molt interessants amb espectaculars columnes, encara que hi ha alguna estalagmita tallada per algun brètol. La cova es va habilitada per ser visitada turísticament i es va instal·lat tres trams d'escales - alerta algun replà està fet malbé - i trams amb maromes que ajuden a no patinar entre el fang. FITXA TÈCNICA VALORACIÓ: La cova d'Ormini és molt interessant. Visita obligada per a tots els excursionistes. Vam ampliar la caminada amb la pujada al Puig de l'Espia, sense altre atractiu que la seva panoràmica. DIFICULTAT: Cova d'Ormini, fàcil. La pujada al puig de l'Espia exigeix descendir amb cura, tram prou difícil. Si no esteu habituats a l'aventura, millor retornar pel mateix camí que a l'anada. TEMPS: 4 hores LONGITUD: 12 km DESNIVELL: 740 metres Descripció de l'itinerari:A la cova d'Ormini: Sortim del poble de Montanissell, al que arribem sortint d'Organyà (11,2 km). Del centre del poble agafem una pista que ens dirigeix amunt a la dreta vers un dipòsit.2 min Abandonem la pista agafant una drecera poc evident. aviat sortim a una nova pista que seguim amunt. Agafem un camí carreter que surt a l'esquerra amunt.6 min Dipòsit d'aigua. Cerquem el camí antic que en un primer moment no es gaire evident. El camí puja fent marrada per sota d'un cingle.Entrada a la cova d'Ormini19 min Sortim a la pista principal. El camí antic esdevé una drecera a la pista. Pal indicatiu. Seguim la pista a l'esquerra. Estem en el Forat del Pitarell. Davant podem veure un gran desprendiment.30 min La pista fa un revolt a la dreta i surt dret un corriol. Indicat per un pal orientador. Deixem la pista a cal Pitarell. Pujada ferma.36 min Sortim a la pista principal que es nomenada pista dels Prats. Anem a l'esquerra. Primer tram d'escales42 min A l'esquerra ens queda la font Freda. A la dreta tenim una petita bassa. A la baixada pujarem a la font que està a tocar de la pista. Cartell informatiu.1 h 12 min De la pista surt un camí carreter cap a la cova d'Ormini. Cartell indicatiu.1 h 19 min Cova d'Ormini. L'entrada està protegida per una petita caseta amb una porta metàl·lica que roman oberta. Davant tenim la primera escala de baixada d'uns 10 metres que davalla. Vinga a veure les magnífiques formacions rocoses i mirar de fer fotos. Després de visitar la cavitat tornem a agafar la pista d'anada.2 h Deixem la drecera de pujada i continuem per la pista. Arribem damunt de la casa del Pitarell.Puig dels Espies:2 h 06 min En un revolt agafem un corriol que ens adreça cap a la pista de sota sense entrar a la casa. Aviat sortim a la pista que tirem amunt.2 h 23 min La pista gira a l'esquerra. Nosaltres agafem una drecera que ens mena a un coll on retrobem la pista però aviat la deixem per agafar un carrerany que segueix un filat. Bon tirapits.2 h 30 min Fem cap a la carena. Anem a la dreta. El corriol està indicat amb punts pintats de color blau molt gastats. Anem per la carena.2 h 37 min Vèrtex geodèsic del Puig dels Espies (1501m.). Panoràmica excepcional al migdia amb les muntanyes de Port del Comte, muntanya de Nargó, serra d'Aubenç, serra de Sant Joan ... continuem per la carena cap a la dreta (oest) baixant amb facilitat.2 h 42 min Tram de trinxera de la Guerra civil. De ben segur que l'atalaia dels Espies va ser emprada com observatori militar. Seguim davallant per l'aresta.3 h Abandonem finalment la cresta i tirem a la dreta pel mig de la boscúria. Cal saber buscar el millor baixador entre la vegetació.3 h 09 min Fem cap al fons del barranc. Tirem...

BTT- PUIG VICENÇ (468 metres).

Descripció de la ruta; excursió amb BTT que ens portarà fins a la muntanya del Puig Vicenç, situada dins de la comarca del Baix Llobregat, i sent el punt més alt de...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Colors de Tardor, al Puig Neulós des de Requesens.

Descripció del recorregut.Ruta realitzada el 04/11/2024.El Puig Neulós és el cim culminant de la Serra d'Albera i està situat al límit fronterer entre les comarques...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Cova del Gall i Cova del Pi. Montsià

26 de novembre de 2023El dia de Nadal de 2022 vaig encetar un projecte que em rondava pel cap des de feia molt temps: netejar l'antiga sendera que passa per la Cova del...

Volta al puig de Galatzó

Powered by Wikiloc Repetim l'itinerari que férem el març del 2018, amb la diferència que la baixada la fem pel pas des Ratxo en comptes del pas de sa Celleta Petita. És...

Penyal des Corbs - Puig de Can Llenderina

Powered by Wikiloc Iniciem aquest itinerari al Coll d'Orient, (Km 11,8 de la carretera Ma-2100 d'Alaró a Orient) just al damunt les cases de Son Bernadàs Nou.(WP-01) Coll...

La cova del soldat: tan aprop i tan desconeguda

La cova del Soldat és una balma que està a tocar del poble de Fórnols i a tocar de la carretera, per tant d'accés relativament còmode. Malgrat això, no està inclosa en...

Volta al Puig Roig

Cosconar L as casas de Cosconar están situadas en la zona de Lluc, están ya documentadas en el libro del Repartiment en 1232 en el cual se estipulaba como se...

El Puig del Far (840 m)

Dilluns 28 d’agost de 2023MatinalHora de sortida: 2/4 de set del matí.  Ubicació: Comarca d’Osona.  Temps aproximat: 4 h 30 min (10,3 km)  Desnivell: 472...

Avui destaquem : La Font de Puig Genpí de Vic

La Font – Puig Genpí esta situada a la part nord-est del castell d’en Planes a Vic. Molt vent conservada tota la seva estructura. Text i Fotografies : Amadeu Pons

Cau de maquis: cova dels gegants

El Cadí és una contrada farcida de localitzacions del pas dels maquis. Aquí he recollit algun indret però hi ha molta feina a fer. Es un tema...

Torrent del puig (vall d’en bas).

Descripció de la ruta; gorgs i salts d'aigua en estat pur, és el que trobarem en el torrent de Puig, un petit curs d'aigua que pertany a la conca del Fluvià. La ruta no gaire...

Cova Fonda de Tragó i cova Joan d'Os

El Prepirineu de Lleida té una gran quantitat de coves i avencs. Les característiques gològiques del Montsec i les muntanyes veïnes fan que hi hagi una...

Avenc des Puig Pelat

Avui he tancat la meva estada a Eivissa amb aquesta tercera activitat espeleològica, visitant l'Avenc des Puig Pelat. Aquesta cavitat, com altres que he...

Avenc des Puig d'en Racó

Avui he visitat una nova cavitat a l'illa d'Eivissa, un petit avenc, de poca fondària però ben interessant per les seves formacions i perquè és una cavitat...

Puig d'en Vauma

Powered by Wikiloc Ascensió, pel camí des Pujadors, al modest puig d'en Vauma de 262 m. i tornada pel Camí de la Muntanya.Inici: Aparcament passats uns metres del portell de...