*** La Noire (110m, 6a), Petit Dru, Vingrau

Dimecres, 18 d’octubre de 2023No m'ho esperava, dura i contundent, La Noire és com un glop de cafè, intensa i amarga. És difícil trobar ressenyes de Vingrau, però aquesta via del Petit Dru em va fer el pes des del primer moment. Ens apropem a les parets amb ulls de descoberta. La muralla modesta, però retallada, s'alça enmig de vinyes com una provocació.Un llampec de roca clara on hi destaquen plaques monolítiques d'una elegància que supera expectatives. El vessant nord ens rep, murs d'aspecte sever i austers en assegurances, vibrarem. Endinsar-s'hi és un acte de fe que es veu retribuït per unes regletes que et donen ales quan les trobes.L'equilibri sembla diferent en aquest calcari de tacte ambigu i ferma verticalitat. Aquí les fissures demanen gestos nous i l'adherència és anar per nota. Tres llargs tan sols, però bons, te'ls has de guanyar. L'escalada demostra caràcter i estil pioner. En el cim l'amplitud del paisatge ens ve a trobar de nou. Geografia de cel. Crec que hi tornaré!Notes d’interès vertical: La Noire, línia breu i ben perfilada amb un caràcter que crea escola. Si el Petit Dru ja destaca amb identitat pròpia en la muralla diàfana de Vingrau, vies com aquesta el doten d’envergadura. Directa, intrigant i de sòbria elegància, et fa navegar per la paret.Estem davant d’un itinerari semi-equipat, a les tirades trobem químics, espits i alguna baga. Totes les reunions són muntades amb químics. Algunes ressenyes parlen de la Noire com una via equipada, però amb les assegurances existents i sense afegir flotants hi ha trams que resulten exposats. La seva austeritat en equipament obliga a llegir la paret i fer cas de la lògica.De material necessitem dotze cintes, joc de tòtems/friends (de tòtem negre a C3), tricams o tascons i baguetes per ponts de roca, estrep opcional.Roca amb pedigrí, un calcari que destaca per la seva blancor, segell de vessant nord amb el que això comporta, un tacte en el que cal confiar. Malgrat semblar absolutament compacte des de la proximitat descobrim magnífiques regletes de canto tallant que ajuden a compensar la manca de preses de peus, adherència de la fina. Predominen murs de marcada verticalitat i les fissures justes perquè la línia tingui varietat.Tirades sostingudes en dificultat i grau francès de l’antiga escola, és a dir, collat. Parlem doncs, en el conjunt de la via de 6a ben obligat. Assegurances justes i alguns passos en que equipar no resulta senzill donen cert compromís a la via. Orientació nord-oest, ombra i roca fresca durant la major part del dia, tan sols espurnes de sol a la tarda.Traçat que no dóna pistes, a primer cop d’ull la via sembla enfilar-se per un mur impenetrable, cal plantar-se al peu per començar a intuir una lògica que requereix del tacte més que de la vista. La línia està resolta en tres tirades d’estil clàssic i minimalista.La placa d’entrada ja avisa que l’escalada serà tècnica i de passos poc evidents. Segona tirada, la més dura i obligada, hi trobem desplom i fissura que contrasten amb el diedre final de parets llises i vertical a rabiar. El tercer llarg, tot i ser el més senzill segueix sent aeri i de gest. Una via en que cada tirada suma.Accés, des del poble de Vingrau anem en direcció Opul-Perillós per la carretera D9. A 1,4 quilòmetres de la sortida de Vingrau trobem un aparcament per quatre o cinc cotxes en una corba l’esquerra (enllaç maps).Aproximació, a l’aparcament mateix neix un sender que puja en direcció a les parets, el Petit Dru és un dels darrers sectors de la carena (panoràmica blog Mi Terapia Vertical). Hem de vorejar per sota la muralla fins un coll, per tant seguim pel sender principal prenent els trencants a l’esquerra, sense pujar mai a la base de les parets. Des del coll baixem pel sender (marques vermelles i alguna groga) i flanquegem de nou fins arribar sota el Petit Dru, se’l distingeix per un característic arc foradat al vessant nord.Uns metres abans d’un refugi lliure prenem un sender que pugi cap a la seva base. Remuntem una...

Via de la Sabina al Molló Petit (Gros)

Fot un dia ben rufol i fem rapidament aquesta elegant via. En Toni Vila-seca ens explicà per on va, però entrem un xic mes a l'esquerra per un esperonet molt maco.A...

*** La Noire (110m, 6a), Petit Dru, Vingrau

Pou i safareig petit de la Mare de Déu en El Bruc

El Pou i el safareig petit es a tocar a la llera del torrent de l’Illa, enmig dels horts a sota del veïnat del Bruc de la Parròquia en El Bruc. De fet esta format per el...

Puigmal i Petit de Segre

Distància: 14 km.Desnivell: 800 m+/1300 m-.Dificultat tècnica: ME, S2 (S3).Punt de sortida: estació Puigmal 2900.Durada total: 4.30 h. Des de l'aparcament de...

Amb esquís al Pic Petit de Segre

Distància: 8 km.Desnivell: 800 m.Dificultat: mitjana-baixa, S2-S3.Durada total: 4 h.Punt de sortida: estació Puigmal Err (aparcament cota 2000).Dia: 27 de...

Pèlag Petit de Vilobí del Penedès

El Pèlag Petit està dins del Parc dels Talls de Vilobí del Penedès, s’accedeix pel carrer Talls. Tal com el seu nom indica, és de dimensions reduïdes. A l’entrada al...

Gra de Fajol Petit

Curta matinal al pic de Gra de  Fajol Petit (o de Baix), al circ d'Ulldeter.És una circular amb pujada per la tartera/canal N-W del bloc muntanyós del Gra de ...

Crònica d’un petit descobriment

A quatre passes de Collbató, com aquell que diu, hi ha aquest indret sorprenent per inesperat: els gorgs de la riera de Guardiola. Entre els municipis de Sant Salvador de...

Aresta peygeret fins al petit midi i retorn

El Midi d'Ossau és una muntanya que impressiona des de totes les seves vessants. Et captiva i tens desig boig de pujar-lo. He pujat dos cops per la seva via normal i un cop per...

Via le petit dru

DIMECRES, 26 DE JUNYAquesta setmana estem en plena onada de calor i caldrà filar prim per no quedar fregits.La darrera setmana vàrem quedar de pujar fins a Vingrau i nosaltres...

Un petit tomb per lo Pallars: patrimoni i paisatge

Ja fa temps que m’agrada instal·lar-me en un apartament d’un petit poble de qualsevol comarca del meu país i des d’allà voltar amb el cotxe per pobles, poblets i pistes...

Le petit Dru, a Vingrau

Dissabte passat vam començar una setmana de vacances alpines amb el Pep. Però de camí cap als Ecrins volem aprofitar el dia i parem a Vingrau. Suposem que no hi farà massa...

ViAnOvA, Petit gest, 25m V+ (Mola de Lord)

***Minúscula nova via a la nord de la Mola de Lord, poquet abans de la Xemeneia de la divines, sobre el mateix corriolet que ressegueix la vessant N de la mola des de...

165 - La cova Roja de Míner Petit 29-11-2016

Feia temps que l'amic Biel Miró havia ullat una gran clotada no massa lluny de les cases de Míner Petit, més enllà del Mal Torrent de Massana. La depressió es pot apreciar...

VIaNoVa! Petit Koala, 65m 6b (Busa sud)

***Enllesteixo aquesta bonica i sentida escalada, discreta i ben gaudida. Recórrer el pany més llarg del cim de la Guàrdia, a l'extrem O de la vessant sud. El pany es ben...

Des del Petit Vignemale estant

Passen pocs minuts de dos quarts de set del matí i ja som camí de l'Horquette d'Ossue per ascendir el Petit Vignemale. Hem sortit ben aviat del refugi de Baysellance,...

Le Petit Bombon a Sant Roc.

-Cordada: Roger Canals i Busquets.-Accés:  Venint de Santa Coloma de Farners, just abans d'arribar a Amer, surt una pista asfaltada a la nostra dreta, hem de seguir en...

PUIGSOLER PETIT (471,2 m.)

Foto: WikipediaCIM:Puigsoler Petit (471,2 m.)COMARCA:BagesHORARI:1h 10 min. (1h35 min. + 22 min.)DESNIVELL:297,7 m.DIFICULTAT:FàcilEl Cim del Puigsoler és el sostre de la...

Esperó Sud al Petit Dru de Vingrau.

-Accés: Des de l'Empordà prenem l'AP-7 en dirección Nord i sortim a la sortida 41: Perpinyà-Ribes Altes. Només sortir ens trobem una rotonda amb cartells que indiquen...

El Torn, Mar i Muntanya en petit format

El dia anterior a Nadal, en un dia rúfol, vam fer una sortida per la platja...i per la muntanya, o sigui un matxembrat d'aquests que només ens pot oferir el nostre...