Tordera

Excursió a Tordera el passat 17 d'octubre de 2023 amb en Víctor Ligos. Preparats per una nova ruta on destaquem l'ermita de Sant Ponç on precisament és el punt tant de sortida com d'arribada on hi ha un petit aparcament. De seguida doncs ens topem amb la capella de Sant Ponç. És d'origen romànic i reconstruïda després d'un incendi. Encara avui conserva dels seus inicis, l'absis semicircular i la nau de volta cilindrica. L'ermita ha sofert diverses reformes que també han contrubuït a aquestes modificacions de l'original edifici. La última d'aquestes obres va ser l'any 1729 on es va seguir l'estil barroc i s'hi afegí un notable cobert porxat sostingut per dotze columnes de pedra tallada. Un espai molt lligat a l'agricultura i l'ofici del bosc ja que antigament era el punt de trobada. Encara s'hi realitza un cop l'any l'Aplec de Sant Ponç on no hi falta l'ofici, una processó i una bona arrossada.Seguim el nostre camí que ens porta a passar per Can Ferrer, una espectacular masia. I continuem tot seguint la riera de la Mina d'Or que rep aquest nom per les mines que hi havia a la zona, que eren de Coure. Van arribar a produïr el 85% de Coure d'Espanya a principis del segle XX.  Deixem la pista principal i agafem un camí a la dreta i començem a pujar una mica més pronunciadament. A mida que guanyem alçada començem a veure el mar al fons. Unes vistes de postal. Un com hem superat la part més alta hem aprofitat per fer un bon esmorzar. La ruta segueix cap al Volcà de Sant Corneli i començem a trobar pedra volcànica. Veiem també unes columnes en forma d'aforaments basaltics que deixen testimoni del volcà. L'explotació de l'aflorament es remunta a més de 200 anys. Antigament l'extracció de basalt era manual, utilitzat com a llambordes. Les pedres extretes i tallades eren transportades en carro fins a Hostalric, on eren distribuïdes en tren fins a diferents punts del territori. Amb els anys l'explotació es va anar industrialitzant i en l'actualitat continua l'activitat, però només sota demanda.Ara el recorregut és de baixada que ens portarà fins al punt de sortida. Una plantació de caquis donen color entre els camps de conreu on hi destaquen les oliveres. També veiem magranes i altres fruïts. La vinya també és present quan arribem a la bassa de can Saboia. I una mica més avall, la bassa de Can Ferrer, de la casa que ja hem vist al principi. És semi-natural ja que té una petita presa i sembla un petit pantà. I ja només ens queda arribar fins als cotxes per completar aquesta ruta senzilla amb punts realment interessants. Haurem fet uns 7 quilòmetres i uns 200 metres de desnivell.

SL-C 79: La vall d’Olzinelles (329 m)

Dissabte 13 de gener de 2024Matinal – Primera sortida de l’any 2024Hora de sortida: 2/4 de vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.  Temps...

Avui destaquem : La Font de la Rata de Berga

La Font de la Rata és una de les moltes fonts que es poden trobar a Berga, està situada al nucli antic, concretament  en el carrer Castellar del Riu, 16 d’aquesta ciutat....

Btt-la tordera.

Descripció de la ruta; passejada mediterrània, que ens portarà vora mar des de Calella a l'entrada de Blanes. Entremig passarem per Pineda de Mar, Santa Susanna i Malgrat de...

Turó de l'Home amb bicicleta de carretera

Sant Esteve de Palautordera, La Costa del Montseny pel Mortirolo, Plana del Coll (Font Martina), Mirador de les Goitadores, Turó de l’Home, Coll de Santa...

Tourdera: la Batllòria - Fogars de la Selva

El Tourdera és un GR que ressegueix el curs de la Tordera des del seu naixement a la Font Bona, a prop de Sant Marçal, fins a la seva desembocadura a prop de...

BTT Montseny - Pujada al Sui (100 cims)

Sant Esteve de Palautordera, Càmping les Piscines, pista del Molar, el Molar, Collet de la Ventosa, el Sui, Coll del Pou d’en Besa, Font Fresca de Samon, el...

Embassament de vallmanya.

Descripció de la ruta; ens aproparem a Sant Esteve de Palautordera, un municipi de la comarca del Vallès Oriental, per fer una volta circular d'uns 10 quilòmetres, amb un...

Explosió de colors, tardor al Montseny

Dimecres 16 novembre 2022 Sant Esteve, Ermita de Santa Magdalena, Mosqueroles, Estany d’en Viada, Mirador Goitadores, Font del Profit, Cabana de Carboners, Can Riera de...

De Sant Bernat a Sant Marçal (1.124 m)

Dijous 10 de novembre de 2022Matinal Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.  Temps aproximat: 5 h (11,4 km)  Desnivell:...

Castell de Montsoriu (622 m)

Dissabte 8 d’octubre de 2022Hora de sortida: 2/4 de vuit del matí.  Ubicació: Comarca de La Selva.  Temps aproximat: 4 h amb la visita al castell inclosa (6,4...

Avui coneixerem : Les dos Fonts de La Costa de Montseny

La Costa del Montseny es un Poble (620 m alt.) del municipi de Fogars de Montclús (Vallès Oriental), al vessant meridional del turó de l’Home (Montseny), damunt la Tordera....

Avui coneixerem : La Font Seca de Vilanova de Sau

La Font Seca de Vilanova de Sau està situada en la cruïlla de la pista asfaltada entre Vilanova de Sau, el càmping el Pont de Malafogassa i la pista asfaltada de can...

BTT – Volta al Massís del Montnegre

Dijous 5 maig 2022 Sant Celoni , Sant Martí de Montnegre,  Coll de Can Benet, Hortsavinyà , Turó Gros , Coll Blanc, Olzinelles,  Sant Celoni...

Matagalls (1.697 m)

Dilluns 6 de desembre de 2021Hora de sortida: 2/4 de vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.  Temps aproximat: 3 h 15 min (7,8 km)  Desnivell:...

Un dia de Calma

Pla de la Calma 17,9 kms. 3-30-52 11-50 x km. 442 m+ En la revista Vèrtex del passatmarç/abril (Núm 294) hi havia una proposta que va cridar la meva atenció: “Romànic al...

La Font del Parc de Freixeneda de Sant Antoni de Vilamajor

El Parc de Freixeneda esta al final del carrer de Freixeneda on segueix com carretera de l’Alfou amb carrer de la Tordera de Sant Antoni de Vilamajor. És un petit Parc,...

El Gorg Negre o Pantà de la Brinxa de Sant Celoni

La Riera de Fuirosos discorre per la vall del mateix nom, que neix a Tordera i que passa pel nucli habitat de Fuirosos, entitat de població de Sant Celoni. En aquest indret, de...

Via verda tordera (vallgorguina)

... dons no sabía rés d´aquest projecte !! Avui, direcció cap a Arenys de Munt a la meva sala d´escalada GOLEMM .. vaig decidir para a Vallgorguina, posar-me les bambes i...

GR92: Sant Feliu de Guíxols - Tossa de Mar

El GR92, el camí del Mediterrani, va ser el primer GR que vam fer amb el grup de caminadors. Es va iniciar el 2008 i va durar tres anys. Justament el dia que es va fer...