Via Rat penat (135 m. 6a/A1) a la Paret de Sant Jeroni (Montserrat)

Sempre m'ha resultat interessant descobrir itineraris que per una raó o altra són menys coneguts i, per tant, poc escalats. No obstant, una vegada ascendits te n'adones que són injustament oblidats. És el cas de la via Rat penat, un curt i aeri itinerari que de manera intel·ligent ressegueix un lògic sistema de fissures de la cara oest de la Paret de Sant Jeroni, i que culmina elegantmennt en el mateix cim de Sant Jeroni (1.236 metres). Trobarem roca regular en algun tram, i més d'un pas exigent que ens farà suar.Aproximació: des del refugi de Santa Cecília s'ha d'agafar el camí de l'Arrel direcció Can Massana, i l'anirem seguint fins trobar una desviació a l'esquerra que porta al coll del Migdia (per la Canal del Llum). Pujarem fins aquest i baixarem per l'altra vessant fins a una nova desviació cap a l'esquerra (marques grogues). Passarem per sota de la Talaia Gran, i una mica més endavant deixarem el camí per agafar a l'esquerra una marcada torrentera rocosa fins assolir el peu de paret (trobarem alguna corda fixa). Anirem seguint més o menys a prop del peu de paret, sempre cap a l'esquerra, i poc després d'un tram en baixada trobarem el peu de via. El terreny és força salvatge i no trobarem una traça ben definida. (Aproximadament 1 hora 15/30 minuts).DESCRIPCIÓ DE LA VIA:1r. llarg: Pujarem per l'esquerra d'una fissura poc equipada. Trobarem roca discreta i delicada (6a/Ao). Llarg que t'agafa en fred i on haurem de parar atenció per assegurar-nos correctament.2n. llarg: Seguirem amb la mateixa tònica, escalant per la placa del costat de la fissura, la qual es va arquejant a poc a poc cap a l'esquerra (6a/Ao). La roca, respecte el primer llarg, millora.Escalant un tram del segon llarg (V+/6a)3r. larg: Continuarem seguint la fissura, escalant per la placa se sota. Arriba un moment que la fissura esdevé totalment horitzontal (Vº/V+). Flanquejarem cap a l'esquerra (V+/Ao) fins arribar a la reunió, a la base d'un diedre.A l'inici del flanqueig del tercer llarg (Vº/V+)4t. llarg: Escalarem el diedre, poc equipat (V+), en la seva totalitat. Quan  aquest s'acaba trobarem una placa equipada i aèria (A1e), i anant en tendència cap a la dreta arribarem a la reunió.Començant el diedre del quart llarg (V+)A l'aèria placa del quart llarg (A1e)5è llarg: Sortirem recte per una placa (Vº/V+) a buscar una fissura. Seguirem per l'esquerra d'aquesta (al principi V+/A1e, i després IV+) fins arribar a l'aresta, on s'acaben les dificultats de la via.En un tram del cinquè llarg (Vº/V+)Des d'aquest punt farem una curta grimpada per assolir el cim de Sant Jeroni (1.236 m.), punt culminant de Montserrat.Descens: Des del cim de Sant Jeroni baixarem per les escales en direcció el Monestir. Finalitzat el primer tram d'escales i en una zona planera (a uns 5 minuts del cim) haurem de deixar el camí principal i desviar-nos cap a l'esquerra a cercar la Canal de Sant Jeroni, la qual ens retornarà al refugi de Santa Cecília. Trobarem algun tram equipat amb cables. (Aproximadament 45 minuts).Material utilitzat: aliens groc, vermell i lila, un camalot (el 0,5), mig joc de tascons i 4 pitons variats (2V, 1U i 1 universal).Horari: poc més de 5 hores.Ressenya de la via: (de l'Armand Ballart):RESSENYA DE LA VIA RAT PENAT

Sobaos Pasiegos a la Paret d'Escales.

Ens ha fet gaudir molt,escalada plaquera on sempre hi ha canto,més gran o més petit però mai et deixa tirat!. Homogènia en el seu grau,sostinguda i amb algun tram de...

A la paret dels Presoners

***M'expliquen que aquest tram de carretera furgat a la roca el van fer a pic i pala els presoners republicans o contraris al règim o aleatoris, a cop de fuet, d'un...

El Pati Vertical. Sant Fruitós de Bages.

Avui el temps era rúfol i no animava per anar a escalar a les parets, així que hem optat per anar al rocòdrom que fa poc s'ha obert en un polígon industrial de Sant Fruitós...

Pedró del Tubau des de Sant Jaume de Frontanya.

Ruta feta el 04/02/2024. Descripció de la ruta.El Pedró del Tubau, de 1.543 metres,  és el cim culminant dels Rasos del Tubau, petita serralada prepirenaica situada...

Via Xustiyou a la paret de la Ruïra

Desde fa mes de 30 anys que hi pujo per la pista de Fontalba a fer ski de muntanya o a escalar a la Dent d'en Rosell sempre em fixava en aquesta paret i no entenia com no hi...

Eroles, Sant Adrià i Claramunt

var Latitud_sortida = 42.173220; var Longitud_sortida = 0.816259; var Mapa_defecte = 'ICC'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Itziar a la Paret del Temps.

Després de la tempesta ve la calma i, després de la mona ve el mono. Així, que amb reserves suficients per passar una setmana, he anat a la tranquila paret del Temps a...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Via PA BA. PARET DEL DEVESSÓ. MALANYEU.

28/02/24. Després de fer la via Independència, encara ens dona temps de fer un altre via. Escollim la vai PA BA. La via té quatre llargs de corda, un primer per...