**** Esportiva tradicional, Roquer del Penitent, Montblanc

Dijous i divendres, 4-5 de març de 2021Quan algú et parla d'un lloc amb passió, la descoberta està servida. Converses amb matisos que delaten intensitat i engranen els mecanismes de la imaginació. Més d'un any ha hagut de passar per poder constatar si la imatge mental que m'havia fet del Penitent es corresponia a la realitat. I no, a la simplicitat de les fissures que havia conjurat li mancava la dimensió barroca de l'espadat.Alces la vista i perceps una palpitació a frec de pell, els dits intueixen els camins que dibuixa la roca sense necessitat de mirar cap ressenya. Immersa en la calma del bosc, escullo línia i comença la veritable coneixença. Defujo la intriga de les plaques, seduïda per la tosca arquitectura de les fissures... comença l’aprenentatge.De sobte l'equilibri té regles noves i l'evidència dels encaixos no resol els passos en aquesta verticalitat permeable. T'hi has d'endinsar per retrobar la calma que t'obri la ment i amb ella comences a entendre el llenguatge de fissures i diedres vertiginosos en la puresa dels seus angles.I et deixes atrapar pel magnetisme d'aquesta escalada esquerpa que trenca motllos, seduïda pel que la roca suggereix i aïllats en l'espessor del verd d'aquest racó on el temps es mesura en els detalls. Hi tornaré, l'instint m'empeny a perseverar en la descoberta!Notes d’interès vertical: Sorprèn la joventut de les vies del Penitent, la primera ruta d’aquesta esvelta cinglera calcària orientada al sud-est data del 2005, la prodigiosa fissura d’Abd el Karim (6a+) de bellesa i evidència irrefutable, com bona part de les línies de l’escola.Espadat amb un centenar llarg de línies, la majoria ronden la trentena de metres i es belluguen entre sisè i setè grau, ben equipades amb bolts o químics a distàncies raonables, tot i que et fan anar ben concentrat. L’escalada alterna entre murs, fissures i diedres sempre tècnics, sempre verticals, el que ens brinda varietat de dificultat i intensitat.Val la pena aprofitar les magnífiques i sostingudes fissures per practicar encastaments de tota mena, és poc habitual trobar-ne un ventall tan ben assortit. Bona part dels itineraris tenen placa o inscripció amb el nom i grau a peu de via, però els escaladors locals hi estan fent feina i un grapat de noves rutes amplien l’oferta ja de per si atractiva convidant a investigar aquests panys esquerps.Croquis i ressenyes escadusseres a les xarxes, però al Vèrtex 244 (setembre-octubre 2012) en trobeu un bon recull. A les tardes d’hivern el sol s’amaga aviat degut a l’orientació sud o sud-est de les parets. El roquer del Penitent s’alça al Capdamunt del Barranc de la Pasquala mentre la vila de Montblanc s’estén als seus peus.Per arribar-hi aparquem al final del carrer de Josep Maria Tosas de Montblanc, al nostre davant el carrer dóna pas a una pista de terra en direcció a uns turons coberts de boscos. Caminem primer entre vinyes i ametllers, passem per davant un dipòsit d’aigua i quan la pista fa marcat gir a esquerra per creuar el torrent la deixem i prenem un marcat sender que enfila sempre pel marge esquerre del barranc de la Pasquala. Ignorem els trencants que ens surten al pas i després de pujar uns 20min arribem de nou a la pista principal.Seguim la pista cap a la dreta en pujada suau atents a trobar a l’esquerra un sender (rètol) que marca Mas de la Pasquala i sector d’escalada. Prenem el sender que planeja per bosc i un cop a la Fontdel Penitent trenquem a la dreta fins plantar-nos a la base de la cinglera, som a l’extrem més oriental de l’espadat (45min), tan sols resta resseguir-lo i decidir quina de les vies que ens surten al pas resulta més apetitosa per encetar la coneixença.He quedat sorpresa per la brusca elegància d’aquesta escalada, itineraris savis i amb caràcter guerrer que contrasten amb la serenitat de l’indret on impera la tranquil·litat pròpia dels espais encara per descobrir. Gegants adormits arrenglerats al mig del bosc, fissures perfectament ordenades i plaques dreçades amb tenacitat són el...

Cremar torrons: esportiva al mirador del montsec

Amb la colla decidim anar a cremar els torrons després dels dinars opípars i copiosos del Nadal. Error vam decidir que dinaríem allí mateix al peu de les vies... coca de...

Escalada esportiva a valdellou (sector skas, derecha)

Dons si, després de 10 anys torna a Valdellou repetint company, en Ramón !!! Aquesta vegada em fet una mica de inspecció per tota la escola i m´he quedat meravellat del seu...

*** Esportiva de benvinguda, Montserrat Sud

Dissabte i diumenge, 4 i 5 febrer de 2023És bo tornar a casa...I més quan la lluna neix.- Penso que estar viu és respondre -Mark Strandcompanydeviatgeiatzars:Lauπ

Escalada esportiva a gredos

La verita és que he dubtat una mica en si escriure aquest post, o no. I per què? Doncs perquè les zones d'esportiva que vam visitar per Gredos, són...

Escalada esportiva a batet, la lleixa (ripollés)

Dons si, un altre sector d´escalada esportiva que no había trepitjat i aquesta vegada, aprofitant el nostre aniversari 13 geamm i que estem al Ripollés ... ens arribem fins...

*** Esportiva reincident, Penya Roja, la Riba

Dimecres, 27 de març de 2022Ens cal color, en el format que sigui i sense mesura, tot i que a vegades cal acotar-ne la intensitat. Tornem a la Riba, vers el record latent de...

Escalada esportiva a solius: roca ponça

Com arribar-hi?  Agafem la carretera a Platja d'Aro per la carretera C-35. Passat el km 100 i un magatzem de mobles agafem una carretera asfaltada perpendicular amb...

*** Esportiva incipient, Montplà, Montgrí

Dijous, 18 de març de 2021Per més que les Medes i la plana empordanesa temptin la mirada, resistim, la vista clavada a la breu cinglera del Montplà i la imaginació escollint...

*** Esportiva amb solera, Penya Roja, la Riba

Diumenge, 7 de març de 2021Hi ha racons que passen de moda, víctimes d'una popularitat ja en desús i és en aquest oblit voluntari, quan recuperen un atractiu que no...

*** Esportiva des del record, la Mussara (Prades)

Dissabte i diumenge, 20-21 de febrer de 2021Ho confesso, sovintejo el nord relegant les parets del sud a un paisatge fet de records d'un temps en el que l'escalada no era encara...

*** Esportiva de proximitat, Cèllecs, Maresme

Diumenge, 27 de desembre de 2020En època de confinaments comarcals tota roca és bona i si és granit encara millor. A Céllecs no sembla importar-li massa que faci un munt...

*** Esportiva íntima, Os de Balaguer

Dijous i dilluns, 10 i 14 de desembre de 2020Racons petits, estranyament serens on refugiar-se del món. A Os de Balaguer s'hi arriba des de la calma, tot al seu voltant dorm....

**** Esportiva des del desig, Solarium, Camarasa

Dissabte i diumenge, 5-6 de desembre de 2020Solarium, contrafort salvatge que t'empeny amunt amb energia ferotge, un autèntic festí de roca, golós més enllà de la sacietat....

Via desconeguda i esportiva a l'Abella.

Aquest dissabte hem pujat a l'Abella de la Conca a investigar per on va una via que fa temps que teníem ganes d'escalar. La via comença a on acaben les vies d'esportiva del...

Nou sector d'escalada esportiva a fórnols

Farà un parell d'anys en Pep Puig de l'Arp i algú més que desconeixem van equipar un petit sector a la vora del poble de Fórnols (entre la carretera de La Seu d'Urgell i...

COLLEGATS Esportiva a la Agulla de les Morreres

Avui més que escalar anàvem a fer temps i entretenir al company abans de la festa sorpresa d'aniversari, així que l'enganyem i li diem de fer esportiva a la zona de l'Agulla...

*** Esportiva marinera, Montgrí

Diumenge, 03 de març de 2019De petita estar de cara a la paret era un càstig, en canvi ara s’ha convertit en un impuls que et porta a recórrer els indrets més diversos...