Travessa pel dolmen de la casa encantada (cadolla - pinyana)

El dolmen de la Casa Encantada és un dels exemplars megalítics més impressionants que conec, amb una panoràmica superba. De fet va ser dels primers que van ser estudiats. En aquell primer estudi es parlava que en la seva pedra superior s'havien fet sacrificis humans ja que en el seu interior s'havien trobat una calavera. Ja veiem com va canviar la interpretació de la història.Tinc una descripció d'aquesta ruta en el llibre Serra de Sant Gervàs i muntanyes veïnes.però aquí tenim una actualització del recorregut.Descripció de l'itinerari:Aparquem en el punt que la carretera, a tocar a Cadolla (938 m.), creua la barrancada del Vedat del Solà. Coordenades UTM: 31T  x=326561  y=4688657. Venint de Senterada - Naens.no hi ha un punt on aparcar deixant prou amplada.Reculem per la pista, en direcció a Senterada. 2 min Pal indicador que ens indica el camí de pujada, a l'esquerra. 6 min Abandonem el sender i agafem un trencall a l'esquerra. Pujada.43 min Trencall a l'esquerra. Hi ha algun indret on cal anar amb cura seguint les marques grogues ja que el camí no sempre és evident.1 h 12 min Esplanada. El camí cap a Pinyana va a l'esquerra. No està senyalitzat. A l'esquerra hi ha una pedra plana per on passa el camí a Pinyana. Observar la fotografia anterior.1 h 20 min Pal indicador. Anem a la dreta.1 h 23 min Dolmen de la Casa Encantada (1396 m.) La llegenda ens parla d'una geganta que duia casa seva damunt. Una pedra agafada a cada braç i una altra al cap. Arribada a aquesta contrada es va sentir esgotada i va morir en el que ara coneixem com la casa encantada.Amb una panoràmica excepcional:  Al nord-oest apunta l'Aneto, les muntanyes de Cerler, Vallhivierna, Cassamanya, el Corrunco de Durro, la pica Cervi, port d'Erta, pic de Filià, pic de la Costa, Montsent de Pallars, tuc de la Cometa (serra d'Altars), la Torreta de l'Orri (Portaine) amb els pobles de Sarroca de Bellera, Vilella, Xerallo, Erdo, Santa Coloma d'Erdo, la Bastida de Bellera. A l'est, Les Piques a la serra de Taús, Sant Corneli, Carreu, Cingles de Pessonada, Montsec, Camporan, Creu de Ferri, Avedoga, el Portús i la Pala del Teller. Coordenades UTM: 31T  x=326248  y=4690051Retornem al pal indicador.1 h 26 min Anem a l'esquerra per anar a la necròpolis de Comillini.1 h 46 min Necròpolis de Comillini. No espereu aquí grans elements megalítics sinó que es tracta de petits cercles de pedra que correspondrien a antics enterraments. N'hi ha una cinquantena de túmuls. Dificultat de localització. Anem trobant túmuls escampats.1 h 55 min Cruïlla indicada per un pal indicador. Hem d'anar a l'esquerra. No hi ha un sender marcat però anem tirant per una ampla lloma. El nostre corriol no sempre és evident. Anem buscant el millor pas entre els boixos. Coordenades UTM: 31T  x=325126  y=4690029.2 h 25 min Menhir del General o del Serrat del Reboll on em va dir un veí de Pinyana estava enterrat un general. Coordenades UTM: 31T  x=325620  y=4689564. Per l'esquerra s'incorpora el camí que ve directament del dolmen de la Casa Encantada que hem deixat en el punt 1 h 12 min.1 h 31 min Cruïlla de camins. Deixem el llom i girem a la dreta però abans anem uns metres avall. Cartell indicador.1 h 33 min Dolmen del Serrat del Reboll. Es tracta d'un dolmen malmès però encara es poden observar les lloses que el formaven. Cartell informatiu. Coordenades UTM: 31T  x=325823  y=4689372. Reculem a la cruïlla i agafem un sender cap a Pinyana.1 h 52 min Abandonem el camí i fem cap a uns camps abandonats i anem tirant cap a l'esquerra i la pista que tenim propera. Abans agafem un sender que ens duu a una corva molt clara de la pista.2 h 04 min Revolt del Bago. Seguim la pista avall.2 h 10 min Trencall a l'esquerra que agafa l'antic camí a Cadolla que fa drecera.2 h 17 min Sortim a la pista que seguim.2 h 21 min Nou trencall a l'esquerra que agafem.2 h 32 min Sortim a la pista a l'entrada de Cadolla. Seguim la pista.2 h 36 min Aparcament on hem començat...

Racons del montsec: dolmen de montado

L'altre dia vaig poder llegir un article referent al dolmen de Montado i aviat va aparèixer en mi la necessitat de descobrir aquest monument megalític. Val a dir que és una...

Casa Sayrach - Casa Montserrat

La Casa Sayrach és una edifici d'habitatges situat a l'avinguda Diagonal xamfrà carrer Enric Granados. Va ser edificat l'any 1915 i projectat per...

Pou i Safareig de la casa del Terme de Sant Pere de Ribes.

Sortint de Sant Pere de Ribes per la carretera BV-2112, en la petita barriada del Castell, hi ha a un costat del carrer aquest Pou i el Safareig, a pocs metres de l’antiga...

La Casa Sagnier

El Turó de Monterols, als afores de la ciutat, es va anant construint Sant Gervasi de Cassoles, una vila principalment agrària amb població molt dispersa. Durant la...

Pica en una casa en Sant Pau d’Ordal de Subirats

En el carrer de Sant Pau hi ha l’església de Sant Pau d’Ordal, front mateix es troba l’antiga masia de Can Mata de la Plaça (cognom documentat des de 1497) i té el...

El pou de la casa de Santa Maria de Cornet de Sallent

Una vegada situats en l’església de Santa Maria de Cornet de Sallent, us cal que pugeu unes escales que hi ha en la casa del costa, allí trobareu una font i un pou. El Pou,...

Pou de la Casa Gran de Sant Llorens d’Hortons

El Pou de la Casa Gran, s’arriba per la pista que va a les Bodegues Sant Joannes de Sant Llorens d’Hortons, on hi ha l’ermita de Sant Joan Samora, concretament, el pou...

El dolmen amagat de colldarnat

Diumenge, 9 d'agost de 2021Feia més de 20 anys que l’havia visitat i pensava que estaría indicat amb un cartell. Error. Està com estava - sense cap altra indicació que les...

Piz Palü, travessa de les crestes

El tercer dia de la travessa no serà ni de bon tros el menys interessant, serà una jornada d'una llarga travessa per la capçalera de les geleres del Vadret de Morteratsch, i...

Clàssics alpins: Travessa Chamonix- Zermatt

Una proposta de travessa alpina per l'estiu, amb vuit jornades del camí entre Chamonix (França) i Zermatt (Suïssa), una de les travesses clàssiques que es poden fer als...

Una travessa pel Vercors

A finals de juny vaig marxar tot sol 5 dies cap al Vercors amb la intenció de fer una travessa pel massís. Reconec que hi vaig donar moltes voltes... Primer vaig descartar...

45a Travessa del Montseny

Fa només uns mesos semblava increïble que poguéssim anar tornant a la normalitat d'abans de la pandèmia. Potser és aviat per saber si aquesta recuperació serà completa, o...

Sant Mateu i el dolmen de Can Gurri

El confinament ens obliga a limitar les nostres activitats de muntanya a les zones més properes. Sense saltar-nos gaire les prohibicions, només tenim a l'abast la Serra de...

Jardins de casa Alegre de Sagrera de Terrassa

Avui us presento dos articles Els Jardins de casa Alegre de Sagrera de Terrassa, estan situats a la part posterior de la finca,una gran reixa de ferro forjat que casi sempre...

Arbres – Pi pinyer front antiga casa Salvans de Terrassa

Com cada dissabte us presento dos articles Aquest Pi pinyer  està situat en el carrer de Salmerón de Terrassa, entre el numero 21 i el 23, on hi ha com una placeta amb...

Que es un Dolmen ?

Un dolmen és una construcció megalítica, pròpia del neolític o calcolític. El mot “dolmen” prové de l’expressió taol maen, que significa...

**** Travessa Cabo de Gata, camins del sud

Quatre dies de màgia, 8 - 11 de maig de 2019 Sempre m’he preguntat d’on venia aquest nom, doncs els gats no els faig gaire mariners, també és veritat que la meva...

Pirin. Travessa nord-sud

var Latitud_sortida = 41.873523; var Longitud_sortida = 23.426968; var Mapa_defecte = 'OCM'; var doc_track =...

El dòlmen del miracle

Avui he hagut de pujar a Tuixent a fer un encàrrec.  A la tornada he decidit passar un moment pel Santuari del Miracle. Feia temps que havia llegit que al turó de davant...