Masies del delta del Llobregat

Itinerari molt fàcil, sense desnivell i circular. Durada: 2 hores - Distància: 7,8 kmWIKILOC: ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/masies-del-delta-del-llobregatEn el Parc Agrari del Baix Llobregat descobrirem masies, conreus d'horta i arbres fruiters. El Parc Agrari es va crear l'any 1998 per preservar un espai de conreus situat entre el delta i la vall baixa del riu Llobregat. El parc compte amb 3.332 hectàrees, és un delta de tradicional riquesa agrícola.L'itinerari ressegeuix les diferents ramificacions del canal de la dreta del riu del Llobregat, una obra construïda al segle XIX que encara avui serveix per regar centenars d'hetàrees de cultiu.La ruta comença al terme municipal de Cornellà del Llobregat. Seguirem el carrer Verge de Montserrat en direcció al riu Llobregat. Travessarem una passera de vianants decorada amb grafits que creua el Llobregat i porta directament al camí del Riu. El sender és molt agradable amb arbres de ribera a una banda i l'altra i que ressegueix el traçat del Llobregat. Quan hem passat la passera girarem a l'esquerra en direcció al mar. Continuarem endavant fins trobar el desviament cap al camí de la Ribera, en direcció a cal Parellada.Cal Parellada i cal MissesEl camí continua vorejant algunes de les ramificacions del canal de la dreta. Construít al segle XIX, forma part d'un dels tres sistemes principals de reg del Baix Llobregat, que permet que els camps de cultiu de la zona es puguin regar durant tot l'any. Seguint el recorregut es passa primer per cal Parellada, una elegant masia de finals del segle XIX, de planta rectangular i amb unes golfes decorades amb tres arcs de mig punt. Tot seguit es passar per cal Misses, una masia construïda a mitjan segle XIX, envoltada de diverses palmeres i  camps de conreu.La masia can ComasContinuant pel camí de la Ribera s'arriba a Can Comas on hi ha el Centre d'Informació i Gestió del Parc Agrari. L'edifici es va construir el 1878 i està format per una planta baixa i dos pisos, amb diferents elements arquitectònics d'interès, es va restaurar l'any 2004Aquí es pot visitar l'Arborètum, on es conserven exemplars de fins a 62 varietats tradicionals d'arbres fruiters, algunes d'elles ja desaparegudes al Baix Llobregat. Com a elements patrimonials destaquen la galeria d'arcs de mig punt del primer pis, el cobert agrícola restaurat, el safareig, l'abeurador, el pou i una pedra on apareix la inscripció "Barca sem Boi. 1739". Antigament aquest era el senyal que indicava el punt de creuament en barca del riu Llobregat a Sant Boi.Cal XagóLa masia cal Xagó té planta baixa, pis i golfes. Destaca la seva galeria lateral amb arcades i compte amb diversos coberts agrícoles i un entorn arbrat.Cal MonjoDes de can Comas, la ruta continua pel camí de la Ribera fins trobar la masia de cal Xagó i el camí de can Piques, que deixarem a mà esquerra. Una mica més enllà trobarem cal Monjo, que és la masia més antiga de la zona, construïda al segle XVII. Tot i que avui en dia està abandonada, encara destaca per les formes sinuoses de la teulada.Camí de la BombaUns passos més endavant trobarem el camí de la Bomba, un pas elevat que transcorre sobre els camps agrícoles i que antigament servia per protegir-los de les crescudes del riu. Avancem entre camps de carxofes, coliflors, bledes, enciams, escaroles, tomàquets..., fins arribar a un camí paral·lel al tren. En aquest punt, cal seguir les indicacions, enllaçar altra vegada amb el camí del Riu i arribar finalment al pont sobre el Llobregat, el punt d'inici on hem començat l'itinerari.Links d'interès:view.gooltracking.com/dibaparcs/pages/itineraris-10parcs.diba.cat/web/baixllobregatCal respectar la natura i mantenir-la neta

Camí Ral de Sant Boi de Llobregat (289 m)

Dimarts 30 de gener de 2024MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 3 h 15 min (6,5 km)  Desnivell:...

Bassa de les olles al delta de l'ebre

Aquesta setmana toca platja amb la família. El nostre destí és el poble de l'Ampolla. Pel matí, malgrat la calor, decidim el meu gendre, el meu net (3 anyets) i jo anar...

Per les Ribes del riu Llobregat en El Prat del Llobregat

Són molts els recorreguts per on podem circular a peu o amb bicicleta per les Ribes del riu Llobregat, i que avui us presento dins del municipi del Prat de Llobregat, front a...

Roques Roges - Torrelles de Llobregat (360 m)

Dimecres 30 de desembre de 2020Darrera sortida de l’any 2020Hora de sortida: 2/4 de vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 4 h 15...

Parc natural del delta de l'ebre.

Descripció de la ruta; El Delta de l'Ebre és la zona humida més gran de Catalunya i una de les més importants de l'Europa Occidental, amb una extensió de 7.736 hectàrees....

Guia recomanada : GR 270 – EL CAMI DEL LLOBREGAT – ALPINA

DE CASTELLAR DE N’HUG AL DELTA DE LLOBREGAT – SENDERS GR Fitxa Técnica Autors : HUGUET, POL / PUJOL, FERRAN Editorial: ALPINA, EDITORIAL Any de l’edició : 2018...

Llibre recomanat : Els ocells del Delta del Llobregat

Fitxa Técnica : Autors : Ricard Gutiérrez, Pau Esteban, F. Xavier Santaeufemia Dibuixos : Francesc Jutglar Editorial:  Lynx Data de l’edició: 1995 Lloc de l’edició: ...

GR92: Sant Climent de Llobregat - Garraf

Quan amb el grup de caminadors del GR vam recórrer el GR92 em va quedar pendent, entre altres, l'etapa de Sant Climent de Llobregat a Garraf. No recordo per quin motiu vaig...

El Remolar-Filipines, zones humides del Delta del Llobregat

Avui us presento dos articles L’estany del Remolar i les maresmes de les Filipines constitueixen una de les principals zones humides del Delta del Llobregat, situades en...

Singladura del Delta de l'Ebre

16 i 17 de juliol de 2019Després de la muntanya, la mar és una altra  de les meves passions. I entre les moltes coses que es poden fer a la mar la navegació a vela és...

En piragua pel delta de l'ebre

A vegades els bons moments apareixent quan menys t'ho esperes, de sobte allo que no t'esperaves pero que ben segur desitjaries, es fa realitat, i això és el que ens ha...

De Lleida al delta de l'Ebre en BTT

Crec que pocs qualificatius podríem afegir al delta de l'Ebre. Per sí sol és un dels llocs més atractius del país, ja que la combinació de conreus, vistes, l'amplada de...

Tot passejant pel delta del riu Llobregat

Anem al delta del Llobregat per conèixer l’espai natural format pel riu Llobregat i els estanys de Cal Tet i Ca l’Arana. Són gairebé 90 hectàrees situades...

Del Besós al Llobregat amb bicicleta

27.09.14  Un bon dia, cercant pels annals del wikiloc, la Isabel Salvia va trobar un itinerari força interessant: la connexió entre les valls del Besós i del Llobregat...

Volta per les masies de Sant Pere de Ribes

6 d’abril: Vilanova – Sant Pere de Ribes – Vilanova La sortida anul·lada la setmana passada per mal temps, es farà finalment aquest diumenge. Esperem que...