Taillón, cara oest. Goulotte Quintana.

Divendres passat, amb el Moi, vam marxar cap a la vall de Bujaruelo per dormir una estona al refugi i, l'endemà, anar cap al Taillón. No teníem gaires referències però pensàvem que la cara oest podria estar en condicions. La cara oest del Taillón és més petita que la seva cara nord, però bastant més vertical, i està creuada per 3 bons corredors de neu i gel.La goulotte Quintana, situada a la dreta, és una línia que tenia al cap des de que la vaig veure baixant de la cara nord del Taillón, fa ja més de 20 anys... A sobre podem veure la bona ressenya que n'han fet els de Via clásica.Així que podem el despertador a les 3, i en 20 minuts ja estem caminant amb els frontals per l'agradable camí que puja pel mig del bosc en direcció al coll de Bujaruelo. La temperatura no és gaire freda, però la neu està dura. Així que quan comencem els flanquejos, ens calcem els grampons.Al coll de Bujaruelo comença a clarejar i, quan enfilem la gelera dels Gabietús, el sol ja toca els cims més alts.De moment estem sols, amb la putada d'haver d'obrir traça sobre un pam de neu nova que devia caure dimecres... Passem el primer sòcol rocós i arribem al replà superior. Des d'aquí la paret es veu molt seca, però amb gel a les canals.Després d'un darrer tram molt pesat per la neu i el pendent, ens encordem al peu de la goulotte, i ens assegurem a la base de la cascada inicial amb dos cargols.Els primers metres són el gel viu, i bastant verticals, després la dificultat es normalitza, però gairebé tot el llarg el fem damunt d'un gel gruixut però trencadís. Munto una reunió a la roca, després de 55 m de recorregut.El segon llarg manté la tònica del primer, gel, gel i més gel. Costa assegurar-se a la roca, de molt mala qualitat, així que aprofitem bé la mitja dotzena de cargols que hem portat.La reunió la torno a fer a la roca després de tornar a apurar la corda.Al tercer llarg, el gel s'aprima, però encara podem cavalcar-hi fins un replà on s'acaba. Aquesta tirada deu tenir uns 30 m, i ens permet arribar al tram més sec del corredor.Tret d'un pas desagradable on un sostre et desequilibra, també hem pogut gaudir intensament el llarg. Amb aquestes condicions i sense tenir ningú per davant que ens apedregui, tot i el fred, reconec que va ser una bona escalada fins aquí.El tram següent és gairebé sec. Comença ben senzill, em penjo els piolets de la cintura i començo a grimpar per tot de roques trencades. Però de cop, un tram desplomat, curt de pocs metres, em barra el pas. Hi ha un clau, però amb la nosa de tot el material i sense neu, costa de superar. Cal trobar la postura, la manera i el pas, i clavar una bona estrebada cap amunt, sense guants.Finalment me'n surto i munto reunió. Uff!Des de la reunió ja veiem el sol a la carena. Per arribar-hi només caldrà una tirada de gairebé 60 m sobre neu dura i prou de bon fer.Per fi arribem al sol i la seva escalfor! Tota la pujada ha bufat aire gèlid i ara agraïm la millora de la temperatura.Deixem les motxilles i el material i pugem en poc més de 5 minuts fins al cim del Taillón. La vista és espectacular!Ara cal pensar en la baixada. El pas pels pendents del coll de Gabietús no és senzill, i menys amb la neu sobreescalfada pel sol. Però almenys hi ha traça!Passem pel peu del corredor i fem tota la baixada fins al coll de Bujaruelo enmig d'una neu pesada i desagradable. Un tros més avall ens podem treure els grampons, i a primera hora de la tarda ja som al refugi amb una cervesa als dits, satisfets del primer tres mil de l'any, i fet per una via tan bona!

A la Tosa d'Alp per la cara sud

Distància: 16,5 km.Desnivell: 1250 m.Dificultat tècnica: baixa.Durada total: 5 h.Punt de sortida: cota 1800 carretera Coll de Pal. Fantàstica volta per la...

Sakrilegi a la cara Oest de Sant Jeroni.

El primer llarg comença per una característica fissura diagonal que va de dreta a esquerra. Per a mi aquest és el tram clau de la via. Hi trobarem un parell de pitons, i...

Via Aire a la Cara Oest de Sant Jeroni.

La via ens ha semblat molt xula, amb molt bon ambient i d'escalada ben atlètica en un mar de còdols. La roca és bona però compte que no és un recorregut molt repetit i...

Via Excelsior a la Cara Oest de Sant Jeroni.

Molt bona proposta de placa montserratina, sobre bona roca i en una paret prou tranquila i allunayada de la carretera. A la primera tirada hi trobem una escalada més...

Pene Sarriere, clàssica de la cara est

El quart dia, finalment fa bon temps per escalar al vessant nord, així que abans de tornar cap a casa anem a fer la gran clàssica de la cara est del Pene Sarriere. La número...

La Cara del Mico, via Infidel

Hem fet una matinal d'escalada montserratina a la regió de La Plantació, una zona que hem visitat poques vegades però on fa molts anys vam fer un parell de vies al...

MONTSERRAT. CARA DEL MICO. Via INFIDELS.

El Monestir sense gent26/06/20. Els dies de confinament ens vam trobat amb el Josep Solé a la carretera de les aigües i teníem pendent una escalada post-confinament. Avui hem...

Cresta de Corbera, cara est.

La paret est de la Cresta de Corbera és un dels llocs més còmodes per anar a escalar de tot l'entorn de Berga: aproximació 0, vies equipades i grau baix. Així que ha estat...

Josephine a la cara sud de la Dent d'Orlú

En el vessant sud de la Dent d'Orlú hi trobem vies realment molt llargues, algunes amb un caràcter ben diferent de les de la cara est, com per exemple la que vam fer fa 12...

La Cara de Mico, via Xavi Sampietro

19.07.19  Pel juny del 2017, i en el decurs de l’escalada a la via Pere Navalón de la Gorra Frígia, vam veure una cordada a una agulla que teníem just a sota nostre, i...

Gronsa Sud, cara oest

23.06.19  Després d’haver “tastat” la roca dels Estrets d’Arnes a la via Tintin a les Moles, ara toca anar a l’altra banda del riu on s’aixequen les Gronses,...

Rundfjellet (803 mts.) per la cara nord.

Tercer dia d'activitat a Lofoten, avui volem anar a fer un clàssic de la zona: el Rundfjellet (803 mts.) però pel seu vessant nord. Aquest cim es pot fer pel nord i pel sud,...

Comabona, cara nord. Ruta Mendizale.

Aquest hivern tan curiós que està fent, amb poca neu però amb els corredors en condicions prou bones, ens ha permès d'anar a la paret nord del Comabona pujant en cotxe fins...

Perles a la cara nord del Montsec d'Ares

Distància: 18 km.Desnivell: 1200 m.Dificultat: fàcil.Durada total: 6 h.Punt de sortida: Molí de Carrió o Collet de la Cova de Sant Miquel; per arribar-hi cal prendre un...