Esperó Voll-Damm a La Meda Gran . La Mora Comdal. El Sàlzer. 26-02-2022.

Remuntant la vall, La Mora Condal.  La vall de La Mora Comdal quan la veus per primer cop t'en fas creus....quina geologia mes semblant al massís de Montserrat;   Una munió d'agulles escampades aquí i allà i de formes ben capricioses ens afalaguen la vista.  Pertany al municipi d'Odèn, Solsonès, però la part mes baixa a Oliana, Alt Urgell.Aquest febrer, per fí ! aconsegueixo lligar caps per escalar-hi alguna via;  amb l'amic Josep Coll fem cap a la zona a veure que ens decidima  fer una vegada allà.Aproximació:Nosaltres ho vam fer per Oliana, seguim la C-14 direcció La Seu i passat la rotonda per on aniríem a la Valldan agafem el primer trencall a la dreta que mena a la ferrata de la Serra de les Canals, seguim la carretera finsa trascollar la Serra i començar a baixar direcció l'embassament , s'acaba l'asfaltat i comença pista de terra.  Immediatament després de passar un pont girem per la pista de la dreta que continuarem uns 5kms, aleshores trobem un trencall a l'esquerra: La Mora Comdal,continuem recta fins a trobar una granja i uns grans prats, aleshores aparquem mirant de no destorbar el pas de la maquinària agrícola.També podem anar-hi per Solsona :  carretera asfaltada de Solsona - Montpol - Cambrils (pel pont del Clop). A 4,6 km de Montpol i 6,4 km de Cambrils es troba el coll Pregon, a la carena de Serra Seca (42° 06′ 31″ N, 1° 23′ 09″ E). D'allí surt la carretera que deriva cap a ponent en direcció Oliana que s'ha de prendre. Als 2 km s'arriba a la collada del Sàlzer (42° 06′ 25″ N, 1° 22′ 24″ E) on s'agafa la pista de la dreta.La més alta, La Meda Gran, a la dreta el Morrot i la Meda Xica.El Josep a peu de via.Ja amb l'objectiu a  la vista reculem una mica per anar a buscar un camí/pista per sota la granja, abans d'arribar-hi anem a l'esquerra per vorejar-la, travessem alguns vaïlets i ja encarem el camí fins a un gran revolt a la dreta, la seguim fins que gira de cop a l'esquerra, a l'alçada de la Meda gran pugem per una canal molt inestable fins a peu de via amb intuició.Avui no l'hem encertat gaire, ja que la via triada és cara oest i estarem a l'ombra....som en un febrer no massa cru, però renoi quina gelor als dits al començar.Delicada, per la humitat, primera tirada.  Som a una cara oest.Primera reunió.La primera tirada no engresca, vertical i trencada d'entrada...tanmateix es va deixant fer i mira per on serà, juntamente amb la cinquena , on més escalarem car el grau et deixa anar sense tocar ferro...Recuperant la primera tirada i començant la segona.La segona tirada ja comença a apretar i si l'hi afegim el fred i la roca delicada...ens agafarem més del que voldríem, tanmateix cal escalar entre assegurances i es gaudeix.  El company a la reunió ja s'escalfa amb una mica de solet!   Tirada potent on no et pots relaxar....Segona reunió, ja ens toca el solet, sort! I inici de la tercera on cal tibar de cintes.La tercera tirada segueix la tònica de verticalitat amb el que m'agafo a les cintes per anar reexint, per sort a mesura que t'enlaires baixa la dificultat i e spot escalar mes tranquil.  L'entrada a la reunió és en flanqueig a la dreta on t'ho has de guanyar, sort que aquí la roca acompanya. Des de la tercera reunió, gaudint del paisatge.Recuperant la tercera tirada amb un flanqueig vibrant per entrar a reunió.La quarta és la tirada clau!  ja només sortir de la reunió ens ensenya les dents, presa petita i sorrenca que obliga a anar de bolt a bolt, entrem en un diedre terrós que es va redreçant, aquí cal apretar, car les assegurances no són a tocar.   En decantem a l'esquerra a buscar una fissura que es guanya pel pany de l'esquerra en un petit però continuat desplom, per mí aquest tram és el mes exigent.   S'arriba a la reunió en un flanqueig a l'esquerra, reunió ben airejada i airosa.La quarta...

Avenc gran de les alzines

Avenc Gran de les Alzines (-70 m) El Avenc Gran de les Alzines es una cavidad ubicada en el macizo del Garraf en el término municipal de Vallirana, tiene una profundidad de -70...

Puigsacalm, esperó dels llops

L'esperó dels llops és d'aquelles vies d'escalada, que més que una via d'escalada és una gran excursió amb un tram on s'escala una estona. A mi la via em va agradar prou,...

Avenc gran de les alzines

Fa temps que no vaig a fer cap avenc, més que res perquè últimament estic poc entrenat a l'esforç que exigeix remuntar verticals, malgrat això en Rafel i la Sónia...

Avenc Gran de les Alzines

L'Avenc Gran de les Alzines és una de les cavitats més conegudes de la zona del Garraf. Té una profunditat de 70 metres, encara que la part més interessant...

Charco Azul. El Risco. Gran Canaria

8 de desembre de 2023 Fent de turistes en familia per Gran Canaria, dediquem el dia a conèixer la part oest de l'illa, la més escarpada i espectacular, que compta...

Roque Nublo. Gran Canaria.

7 de desembre de 2023Les voltes de la vida m'han portat a visitar l'illa de Gran Canaria aquest desembre passat. Com no podia ser d'altra manera, aprofitem per visitar les...

Cova gran de sant valero

Cova Gran de Sant Valero en Formentera La Cova Gran de Sant Valero o Cova de Sant Valero se encuentra en la isla balear de Formentera al norte de la Punta de...

Cova Gran de Sant Valero

He tornat a Formentera per recórer les cavitats més importants de l'illa. Aquesta vegada no he vingut sol sinó que he programat una estada de quatre dies a...

Via: Esperó dels Records (1a part)

03-11-2023CamarasaVia: Esperó dels Records (1a part)És el relat d'una bona decisió, però sobretot, té la intenció que els propers que vagin puguin trobar l'inicií de la...

Estellencs - Bosc Gran de Planícia

Fem una caminada agradable i sense complicacions pel terme d'Estellencs amb el límit de Banyalbufar. Sortim dels rentadors d'Estellencs pel camí Reial d'Estellencs a...

Esperó M.T.V. a la Roca Gran d'en Ferrús.

Per treure's el barret amb l'estil i saber fer de l'aperturista que ha obert aquesta via en solitari. Molt ben trobada i resolta: ens ha semblat una via ben guapa!.Alterna...

El jardi de les mentides + gran diedre

DISSABTE, 02 DE SETEMBRE DE 2023 Aquest dissabte he quedat per sortir amb la colla i com sempre faig alguna proposta que pugui engrescar-los. No és gent de marxar gaire...

Pic Negre d’Envalira. Esperó nord

1 de setembre de 2023Poc ens pensàvem diumenge passat que podríem realitzar aquesta sortida just cinc dies més tard. Un front de nord va deixar una coberta blanca sobre...

Roure gran de Castellnou del Bages

Esta aquest Roure a peu de la carretera o camí que va de Santpedor a Castellnou passat can Coll. Es un Gran Roure, amb un destacat tronc i gruixut, Com així mateix per les...

Arbres – El Pi gran front de l’Àrea d’estada de l’Arrugada

L’Àrea d’estada de l’Arrugada forma part de l’Anella verda de Terrassa, esta situada entre la finca de l’Arrugada i La Finca de Santa Magdalena de Puigbarral,...

Arbres – El Pi gran de Santpedor (Bages)

El Pi gran de Santpedor esta en la cruïlla de la carretera BV- 4511 amb el Torrent Bo, de Santpedor, a prop d’un camí o sender, es molt freqüentat per ciclistes. Des de la...

Bassa gran de can Canadell de Calders (Bages)

La Bassa gran de Canadell esta situada en un extrem al nord de la masia de can Canadell de Calders, al costat de l’Alzina gran i cruïlla de camins. Aquesta Bassa era per...

Avui visitem: La Bassa gran de can Vidal de Santa Eulalia de Ronçana

La Bassa gran de can Vidal cal situar-se al carrer Rossinyol on fa una corba el carrer, D’allí surt un caminoi a l’esquerra que baixa al torrent on es situada aquesta...

Puigsacalm, esperó dels Llops

Aquesta via que puja pel vessant sud del puig dels Llops, és una magnífica excusa per pujar al Puigsacalm escalant una mica i caminant bastant. Tan aviat com la vaig veure...

Arbres – L’Alzina Gran de Collbató

L’Alzina Gran esta al costat del camí de can Migrat, a 300 m del carrer Pau Bertran de Collbató. És situat al mig del torrent del Clot del Lladerns que baixa de la...

Via Espero del Txupi . Cala Ginesta

Fa uns anys i per recordar el nostre Joan Victor Txupi, li vaig dedicar aquesta curta i asequible via.Va ser un caos anar sol i sense material. Sort del meu estimat...

Via GEDE a l'Agulla Gran del Pas del Príncep.

Probablement ens trobem davant d'un dels itineraris més clàssics i repetits del vessant sud dels Frares. De motius no en falten: molt d'ambient, línia elegant i una roca...

Pèlag Gran de Vilobí del Penedès

Per anar al Pèlag Gran deixareu el Parc dels Talls, seguiu el carrer Talls, tot passant entre vinyes i bosc, veureu a l’esquerra una zona habilitada com aparcament, on es...