La fossa del mas de santa magdalena - la picossa (100 cims)

Una sortida excepcional que permet combinar a la perfecció la Memòria Històrica amb l'excursionisme clàssic de "qualitat" amb un pas de corda i un parell de grimpades ben dignes. Al mas de Santa Magdalena havia hagut un hospital de guerra. Darrera hi ha la fossa amb 177 cossos enterrats que estan essent desterrant darrerament. Per anar de la punta de la Picosa a la roca de l'Estel cal fer un flanqueig protegit per una corda i després una grimpada per arribar al cim amb una excepcional vista. FITXA TÈCNICA VALORACIÓ: Recorregut ben interessant que ens permet combinar Memòria històrica amb excursionisme (100 cims de la FEEC). DIFICULTAT: Moderada. Hi ha un pas equipat amb una corda i algun altre que ens exigeix grimpar. TEMPS: 2 hores 9 minuts LONGITUD: 4,8 km – 8,2 (si decidir fer la pista des de la carretera) DESNIVELL: 320 metres Descripció de l'itinerari:Com arribar? Agafo la carretera N-420 entre Corbera i la Mora d'Ebre. En el Coll Roig, passat el km 815,1 hi ha un trencall a l'esquerra (nord) on prenem una pista - que no està en bon estat - durant 1,8 km. - fins arribar al Mas de Santa Magdalena (no hi ha cap indicació). Vaig aparcar una mica abans d'arribar-hi (veure el track). La casa està en un estat penós. Ja ha caigut part del teulat. Les entrades estan tapiades amb totxanes encara que es pot entrar a la part baixa. Abans d'entrar hi ha una pista de terra pendent que segueixo. Hi ha un faristol informatiu.2 min 0,1 km Fossa. També hi ha un faristol informatiu. Coordenades UTM: 31T  x=296335  y=4552695Des de l'extrem més oposat de la fossa - es poden veure les exhumacions que s'han fet colgades de terrea gris - vaig sense sender vaig planejant i cercant el millor pas mantenint el nivell i pujant segons em permet la vegetació.8 min 0,2 km Em trobo un sender que puja de la pista inferior i que segueixo amunt. En la part superior travesso un cofoi grau picat en la roca que supera una llastra de roca.25 min 1 km Surto a una pista i segueixo per l'esquerra. Vaig trobant dreceres que em permeten evitar la pista.32 min  1,4 km Arribo al cim de la Santa Magdalena (399 m.) però una reixa m'impedeix accedir a l'ermita. Volta la tanca fins un extrem sobre el cingle on exposant-me una mica puc passar amb relativa comoditat i arribo al cim i a la bella ermita romànica.42 min 1,8 km Baixo pel camí d'anada fins la pista. Abandono el camí de pujada i vaig ara a l'esquerra per la pista cap a una ampla collada on trobo diferents masos.45 min 1,9 km Cruïlla de camins amb cartells informatius. Bassa. Vaig recte.45 min 2,2 km Nova cruïlla amb cartells. Anem a la dreta. Als 50 metres, passat el mas del Peixer, agafo un cartell indicatiu a l'esquerra que m'indica el camí cap a la Picossa i  l'ermita de Sant Jeroni. El camí puja ferm. Anem pel camí dels Geganters.56 min 2,7 km Fem cap a la carena que seguirem. Durant aquest t ram podrem gaudir d'una bella panoràmica. 1 h 10 min 3,1 km Cim de la Picossa (499 m.) dins de la llista dels 100 cims de la FEEC amb el vèrtex geològic. Cal destacar la visió sobre Camposines, Corbera, el campanar de l'església de Gandesa, la serra de Cavalls, serra de Tivissa, els Ports... Baixem la cresta enllà en direcció est. Aresta amb algun pas aeri.1 h 13 min 3,2 km Corda per superar una feixa estreta. Un tram de la corda està massa cedida i cal agafar-la amb cura. Al poc baixo fins un coll. Tiro amunt i als pocs metres he de fer una grimpada poc evident i sense cap indicació.1 h 22 min 3,3 km Assoleixo l'Estel (489 m.) - bastit l'any 1988 - i que ha donat nom a aquest contrafort de la muntanya. Visió panoràmica excepcional. Retornem al coll.Baixo cap al vessant meridional de la cinglera. Hi ha un parell de passos que m'exigeix anar amb cura.El sender tira cap a llevant (est).1 h 40 min 3,5 km Abandono el sender prou evident i agafo un carrerany, poc evident, que tira recta avall. Tram pendent que poc a poc es va veien més clar.1 h 49 min 3,9 km Surto a una pista. Cartell...

Cova de santa anna vella

Sí Baixem des del pla de les Taràntules pel camí de la drecera de l'ermita de santa Anna,a peus de Gorros,una mica abans d'arribar al torrent de Santa Maria, podem...

Via Walt Disney a la Magdalena Inferior.

Una més de Gorros!per gaudir dels patatals típics de l'indret sempre que no ens faci res xapar espits que comencen a ser vellots. M'ha semblat que en algun moment...

Turó de montgat (100 cims).

Descripció de la ruta; curta passejada d'una mica més de set quilòmetres, on pujarem al Turó de Montgat (40 metres d'altitud), catalogat dins de la Llista dels 100 Cims de...

Font-romeu i santa maria de bell-lloc

Seguim amb un febrer sec, amb poca pluja i poques nevades. Un gran misteri, més enllà dels canons de neu, és com s'ho fa Font-Romeu per tenir neu a pistes orientades a...

La Salut - Santa Magdalena (532 m)

Dimecres 6 de desembre de 2023 (26 anys de maifemcim)Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.  Temps aproximat: 4 h (10,2 km) ...

Rambla Santa Mònica

11-11-2023MontserratCollbatóTorrent de Santa CaterinaLa Cova GranVia: Rambla Santa MònicaRessenya del Joan Asín (amb el seu permís)Dissabte de bona temperatura, pronòstic...

Santa Magdalena de Cambrils

Fantàstica excursió a la població de Vallfogona de Ripollès amb la Carme Freixa. L'objectiu, arribar fins a Santa Magdalena de Cambrils.   Vallfogona de...

Avui coneixerem : La Font del Portal de Santa Magdalena de Berga

La Font del Portal de Santa Magdalena, esta situada en un dels costats del Portal del mateix nom de Berga. Actualment es una font relativament moderna, esta feta d’obra,...

Avui coneixerem : La Font de Santa Eulalia de Berga

Santa Eulàlia de Berga és una església situada en la  Plaça de Sant Pere de Berga. En un dels costats i adossada a una paret, hi ha la font. Font molt senzilla, feta...

La Magdalena Superior

MontserratMonestirGorros La Magdalena Superior 1Aproximació : Situats en l'estació superior del Funicular de Sant Joan, en el que s'anomena “El Pla de les...

Mina – Font de les Hortes de Santa Maria d’Oló

La Font de les Hortes és situada al costat de la carretera local d’Oló a Sant Joan d’Oló, a la zona anomenada de les Hortes perquè antigament hi havia un bon...

Avui coneixerem : La Font  del Barri Vell de Santa Maria d’Oló

La Font d’avui esta adossada en la paret d’un edifici del Barri vell (o de dalt) a prop de l’església vella de Santa Maria d’Oló. Construïda d’obra amb similitud a...