La Salut - Santa Magdalena (532 m)

Dimecres 6 de desembre de 2023 (26 anys de maifemcim)Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.  Temps aproximat: 4 h (10,2 km)  Desnivell: 450 m (acumulat)  Dificultat (1): Normal.Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Passat Girona, seguirem fins a la sortida 3. Anirem en direcció Llers i Terrades. Un cop a Terrades, anirem a la dreta en direcció Boadella i a la collada anirem a l’esquerra per una pista fins el santuari de la Mare de Déu de la Salut.  Itinerari: El punt de partida és el santuari de la Mare de Déu de la Salut (312 m), on hi ha molt d'espai d'aparcament. Cal dirigir-se a la font, sota l'església (275 m), per anar a trobar un sender que està marcat amb marques grogues horitzontals i que hi seran durant tot el camí. Després de passar diverses escales de pedra, de seguida agafarem el sender que baixa amb intensitat durant una bona estona fins que acaba en una pista. En aquest punt, cal girar a l'esquerra, es passen les ruïnes del mas Xec i es continua per la pista, que planeja bastant, fins que desemboca en una altra pista principal on hi ha diversos rètols. Cal dirigir-se cap a l'esquerra, cap a Sant Llorenç de la Muga. Aquesta pista sí que té més desnivell, tant de pujada com de baixada, i va durant molta estona, paral·lel al pantà de Darnius-Boadella. Poc després del trencant es passa pel costat del mas Perafita (210 m), també enrunat. Aquest és un camí senyalitzat pel Ministeri de Medi Ambient com a Camí Natural de la Muga. A més d'indicadors, també hi ha fites quilomètriques. S'arriba a un pla on caldrà deixar la pista principal i agafar un corriol que surt a l'esquerra. En un primer moment puja de manera considerable, després es suavitza més, fins que acaba planejant. Des d'aquest punt es tenen unes vistes espectaculars del pantà, de les muntanyes de les Salines i el Canigó, també de Sant Llorenç de la Muga i de molts altres pobles de l'Alt Empordà, sobretot quan el camí passa del vessant nord al vessant sud d'aquesta serra. Aviat, també veurem l'ermita de Santa Magdalena, que tot i semblar molt encimbellada, després de passar el coll de Vellís, es començarà la darrera ascensió que és més suau del que es pot pensar.Aquesta ermita (532 m) és un dels millors miradors sobre el pantà de Boadella, que domina el paisatge cap al nord. Cap al sud la vista es perd indefinidament entre camps, turons i planures, paisatge habitual de la meitat meridional de la comarca.La baixada es fa pel camí tradicional per ascendir-hi des del santuari de la Salut. Queda poc tros i la baixada és ràpida, primer entre pedra calcària i garrigues, per passar després a dins del bosc i creuar algunes pistes.Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/la-salut-santa-magdalena-155075600 Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/65706bee9318d9703416ebfc  Observacions: El santuari de la Salut de Terrades és un espai molt concorregut per als alt empordanesos i que ofereix, a més d'una àrea recreativa, diverses possibilitats excursionistes. La més coneguda és l'ascensió a l'ermita de Santa Magdalena. Us proposem una ruta alternativa al camí clàssic, que si que es farà servir per la baixada. És una ruta relativament fàcil de fer, però que compta amb la dura pujada a la serra de Santa Magdalena. Pel que fa a l'orientació, és molt senzill seguir-la, per les marques grogues que es troben i també pels diferents pals indicadors. Camí de muntanya sense dificultats remarcables. Cal evitar els dies de tramuntana forta. En aquest recorregut tindrem la oportunitat de veure i conèixer les tres especies de pi presents en aquesta zona: pi roig (Pinus sylvestris), de escorça vermellosa i fulles blavoses; pinassa (Pinus nigra) d’escorça gris fosc i fulles verd fosc; i el pi blanc (Pinus halepensis) de escorça gris clar i fulles verd clar.  Tornarem...

Cova de santa anna vella

Sí Baixem des del pla de les Taràntules pel camí de la drecera de l'ermita de santa Anna,a peus de Gorros,una mica abans d'arribar al torrent de Santa Maria, podem...

Via Walt Disney a la Magdalena Inferior.

Una més de Gorros!per gaudir dels patatals típics de l'indret sempre que no ens faci res xapar espits que comencen a ser vellots. M'ha semblat que en algun moment...

Font-romeu i santa maria de bell-lloc

Seguim amb un febrer sec, amb poca pluja i poques nevades. Un gran misteri, més enllà dels canons de neu, és com s'ho fa Font-Romeu per tenir neu a pistes orientades a...

Rambla Santa Mònica

11-11-2023MontserratCollbatóTorrent de Santa CaterinaLa Cova GranVia: Rambla Santa MònicaRessenya del Joan Asín (amb el seu permís)Dissabte de bona temperatura, pronòstic...

Escalada a la Salut (Collbató)

A prop de Collbató, al costat de l'area recreativa de la Salut i al final del Torrent de la Font Seca, hi ha una petita zona d'escalada on s'han obert diverses...

Santa Magdalena de Cambrils

Fantàstica excursió a la població de Vallfogona de Ripollès amb la Carme Freixa. L'objectiu, arribar fins a Santa Magdalena de Cambrils.   Vallfogona de...

Avui coneixerem : La Font del Portal de Santa Magdalena de Berga

La Font del Portal de Santa Magdalena, esta situada en un dels costats del Portal del mateix nom de Berga. Actualment es una font relativament moderna, esta feta d’obra,...

Avui coneixerem : La Font de Santa Eulalia de Berga

Santa Eulàlia de Berga és una església situada en la  Plaça de Sant Pere de Berga. En un dels costats i adossada a una paret, hi ha la font. Font molt senzilla, feta...

La Magdalena Superior

MontserratMonestirGorros La Magdalena Superior 1Aproximació : Situats en l'estació superior del Funicular de Sant Joan, en el que s'anomena “El Pla de les...

Mina – Font de les Hortes de Santa Maria d’Oló

La Font de les Hortes és situada al costat de la carretera local d’Oló a Sant Joan d’Oló, a la zona anomenada de les Hortes perquè antigament hi havia un bon...

Avui coneixerem : La Font  del Barri Vell de Santa Maria d’Oló

La Font d’avui esta adossada en la paret d’un edifici del Barri vell (o de dalt) a prop de l’església vella de Santa Maria d’Oló. Construïda d’obra amb similitud a...

Terra Lliure a la Magdalena Superior.

Jo he escalat molt poc per la zona de Gorros a Montserrat i encara no puc dir que m'he l'ha conegui, per això, avui hem anat a fer la Terra Lliure a la Magdalena Superior (el...