La Cogulla i Punta del Curull. Serra de la Llena.

4 d’agost de 2023.Torno a Les Garrigues per “corregir” un altre sostre comarcal. La Punta del Curull fins fa poc es considerava el cim comarcal de les Garrigues amb 1021m. d’alçada, però darrerament s’ha trobat que hi ha una altra punta ben propera, a la mateixa Serra de Llena i amb 4 metres més d’alçada: La Cogulla, que s’ha de considerar en endavant el cim comarcal d’aquesta comarca. Torno després de 13 anys, però plantejo un traçat més llarg, molt més divertit, amb visites incloses a dos punts emblemàtics de la Serra de la Llena: Els Calaixos de l’Ereldo i l’ermita de Sant Miquel de la Tosca, propera al Vilosell, i de tornada passant també per la Punta del Curull.La CogullaAproximació: Des del poble de Vilanova de Prades on es pot deixar el cotxe.Desnivell: 1040 m. acumulats. Dificultat: moderada.Durada: Unes 4 h. comptant parades.Itinerari: Des de l’entrada del poble, al davant del camping on podem deixar el cotxe, creuo el poble pel carrer Major en direcció oest fins a l’esglèsia de Sant Salvador.Pel costat dret puja un carreró que acaba convertint-se en sender i que remunta per l’esquerra un turó rocós que fa recer al poble, la Roca Sentinella. Creuo els bancals dels Solans i el sender segueix pujant cap a les cingleres coronades d’antenes de comunicació, cingleres també clivellades de parabolts per a fer escalada. El sender ressegueix per sota els cingles de roca cap a l’est i passo per la Cova de les Bigues, una petita balma fumada que s’obre a la paret rogenca.Carrer Major de Vilanova de PradesSant SalvadorEl Solà de la Roca SentinellaCova de les BiguesCarena de la LlenaUns metres més endavant el sendr gira cap al nord i ens deixa a la pista que recorre la carena de la Llena.Un indicador  m’assenyala els Calaixos de l’Ereldo. Un estret sender amb marques grogues hem baixa cap a la cara nord de la carena on trobo la curiosa escletxa o fractura del cingle que ha format aquest singular laberint de passos estrets, gateres i algun pas subterrani que conformen els Calaixos, o també anomenada Cova de l’Home Fe. Entrant per l’est vaig per una zona més laberíntica que acaba en passos molt estrets, gairebé gateres. És millor tornar enrera quan la cosa s’estreteix molt. Un sender recorre tota la zona dels Calaixos per la seva part externa, el segueixo fins a les marques grogues que em porten a la boca oest. Aquí un pas estret dóna pas a un carreró encaixat entre grans blocs, i al final trobo indicada la Cova de L’Ereldo. Un pas estret i baix dóna pas a una gran galeria d’uns 15 metres de llargada que va guanyant alçada cap al final. En ser una fractura no presenta apenes cap tipus d’espeleotema, però la cova té la seva especacularitat. Una bona i divertida troballa!!Sortint un altre cop per la boca oest ressegueixo encara uns metres en la mateixa direcció el sender que ara voreja el cingle, fins que unes marques em porten a remuntar per l’esquerra, per una petita canal, i guanyar la cinglera. Un cop dalt i per un corriol pujo fins a la pista que careneja la serra a l’alçada de les grans antenes de comunicació.Boca estBoca oestCova d'EreldoCanal de sortidaCarena de la LlenaCal seguir la pista cap a la dreta de cara al proper objectiu: un petit turó rocós que s’aixeca al davant coronat per una alta torre de vigilància forestal: La Cogulla.Un cop als peu de la torre i al costat d’uns petits repetidors trobo el punt més elevat de la Cogulla, amb 1026,5m. , i en endavant Sostre Comarcal de les Garrigues, desbancant la propera Punta del Curull d’aquesta distinció.Bon moment per fer una pausa i gaudir de les panoràmiques d’aquesta punta oriental de la Serra de Llena.La CogullaCim comarcal GarriguesLes GarriguesMontsantPunta del CurullSegueixo, baixant de la Cogulla i retrobant la pista carenera per la dreta, en direcció a la punta de la Penya Alta. Abans arribo al Coll de l’Abella on un indicador em marca el sender que baixa cap al Barranc de Sant Miquel. Els sender fa de bon seguir traçant una gran...

Pa Siempre a la Punta Trini Climb.

Aquests del Trini Climb la van ben encertar amb aquesta via. Es tracta d'una línia fissurada de dalt a baix, en general molt franca d'escalar si ens va el tema atlètic malgrat...

Trescant per la serra de l'Obac

Aquest divendres vàrem anar a caminar a la serra de l'Obac, un lloc poc conegut per nosaltres tot i estar a prop de casa, i vàrem poder fer una excursió curta però...

Corriols per la Serra de Marina

Badalona, Cartoixa de Montalegre, Coll de Montalegre, Santa Maria de Martorelles, Fundació Pere Tarrés, Coll del Turó d’en Galceran, Coll de la Font de la...

14/01/2024 Serra de Castelltallat (Bages)

Per poder assistir a la excursió és obligatori estar federat LLOC DE TROBADA: a les 6h 30' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes /  Muntaner...

Via URGELL. SERRA DE LES CANALS.

3/01/24. Primera ascensió de l'any 2024. La primera intenció era anar a Canalda però un cop a Solsona les condicions climatològiques ens fan desistir i anem cap a...

16/12/23 Serra de Rubió (Anoia)

Sortida de NadalPer poder assistir a la excursió és obligatori estar federat LLOC DE TROBADA: a les 6h30' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes...

2790- punta est pla del carlit

Agafant mapes en paper i dedicant un temps personal que avui en dia no és molt apreciat a descobrir per un mateix racons interessants pots trobar vida més enllà del Carlit si...

Serra dels Pinotells i el Morralàs

Powered by Wikiloc Ruta circular des d'Estellencs passant per: refugi coma d’en Vidal (1.9 km), coll serra des Pinotells (3.1 km), cim serra des Pinotells (3.6 km), es...

Healing Soul, 6b (130 m), Punta Camarasa

Em diu Gerard que és una via de diumenge de ressaca i que ens quedarem amb ganes de més. I a mi que m'estranya. Com ja anem amb les expectatives no gaire altes, ens acabarà...

Tossal de la Baltasana. Serra de Prades.

26 de juliol de 2010.Un altre dels imprescindibles, al mig de la Serra de Prades i ben prop del poble trobem el Tossal de la Baltasana de 1200m. d'alçada. A més de ser...

Puig de Sant Antoni. Serra de Bonastre.

7 de gener de 2011Fàcil ascensió a un modest, però bonic, cim del massís de Bonastre, a tocar del municipi d'Albinyana.Dificultat: fàcil.Desnivell. 400 m....

Per la serra de Picancel, 1

Pont del Climent - Portell de l'Ovellar - Serrat de Migdia - Font dels Colletons14.05.22  La serra de Picancel, a l’Alt Berguedà, està formada per tot un conjunt...

Volta a la serra de Gia

var Latitud_sortida = 42.533665; var Longitud_sortida = 0.462238; var Mapa_defecte = 'IGNE'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Les Càrcoles. Serra de Tivissa. 100 cims

juny de 2023Una nova i interessant sortida de descoberta i de proximitat. Aquesta vegada us suggereixo apropar-nos a la Serra de Tivissa. Concretament al seu extrem més...

Mi Agüita Amarilla a la Punta Camarasa.

Les refrescades estivals són tant (o més) benvingudes que l'aigua de maig, tot i que en els temps que corren no sabria amb quina quedar-m'he. Sigui el que sigui, avui a...