Tossal de l'Alzina. Serra de la Mar. 100 cims.

17 de desembre de 2023 Nova visita al Baix Camp. Aquesta vegada l'objectiu es troba a la Serra de la Mar, l'estrep sud de les Muntanyes de Tivissa i Vandellós.: el Tossal de l'Alzina. Una punta de roca de 697m. que forma part del nou llistat dels 100 cims de la FEEC. Un bonic itinerari circular que a mi m'ha recordat moltíssim la vessant marítima de la serra del Montsià. Som-hi!Tossal de l'AlzinaAproximació: A l'alçada del circuit de  Calafat, al Km 1121 de la N-340 trobem la rotonda de l'accés a l'Almadrava. Prenem la sortida de cara a la serra i per pista asfaltada, recorrem uns 600 metres. Trenquem a la dreta per pista de terra, paral·lels a un barranc en direcció nord-oest. A una cruïlla seguim rectes i el camí passa a tocar de diferents masets per un camí ben estret. Ara la pista pren direcció nord i comença a baixar cap al fons del barranc de Lleriola. A un fort revolt de la pista, a la mateixa llera del barranc, cruïlla de camins, podem deixar el cotxe a un apartador de la mateixa bifurcació. Estem a la zona dels Acampadors.Dificultat: Moderada. Pel desnivell acumulat i algun tram a la carena dels Avencs on es desdibuixa el sender.Desnivell: 1300 m. acumulats.Durada:  9,3 Km. Unes 4h 30’.Itinerari. A la mateixa cruïlla trobem un indicador que ens porta a recórrer el sender que va per dins del barranc de Lleriola, fins a retrobar la pista , que per la dreta resseguirem uns 500m. A una corba a la dreta de la pista, just sota la caseta del Paco Bou, prenem un sender marcat amb una fita a la esquerra que comença a remuntar el fil carener, directe cap al Tossal de l'Alzina, entre els barrancs de la Mola, a la dreta i el de la Fou de la Figuerassa a l'esquerra.Guanyem un primer collet des d'on ja gaudim d'una excel·lent panoràmica del barranc de la Fou de la Figuerassa, amb curioses coves penjades a les faixes dels alterosos cingles. La banda sonora de la jornada és el brogit de les motos que giravolten desenfrenades pel proper circuit de Calafat. Cadascú a la seva...Els Acampadors. Sender pel barranc.Moleta de l'AmuntSender a l'esquerraMoleta i els Avencs1er collet de la carenaTossalCingleres de la Fou de la FiguerassaBarranc de la MolaSense deixar el fil carener, i amb algun pass que ens porta a fer petites grimpades seguim fin a un nou coll des d'on veiem una gran cinglera rogenca, amb un sorprenent paregut al cingle Roig del Montsià però més petit. El sender trenca una mica cap a la dreta per remuntar el cingle per la seva dreta, de cara a un potent congost de la barrancada de la Mola. A l'altre costat del barranc s'aixeca imponent la Moleta de l'Amunt i les cingleres dels Avencs.Dalt del Cingle Roig del Tossal de l'Alzina, em prenc la llibertat de batejar-lo, trobo una lloma més planera que em permet agafar alé per afrontar la pala final de la carena. Arribo a la base d'una punta de cinglera que em talla el pas, amb alguna fita de pedres a tots dos costats. Agafo l'opció de l'esquerra que flanqueja el cingle per guanyar una petita tartera que em permet accedir al collet que queda sota el cim del Tossal. Ja s'entreveu el vértex geodèsic. Segueixo remuntant i prenc la pala pedregosa cap a l'esquerra per guanyar el collet final que em deixa al capdamunt de la planera carena de la Serra de la Mar, on trobo també el traçat del GR-192.Moleta de l'AmuntCollet del Cingle RoigCongost dels AvencsCingle Roig del Tossal de l'AlzinaPuntes de la FiguerassaPetites grimpadesFlanqueig del cingle RoigTartera capçalera barranc de la FiguerassaCollet avantcimCarena Serra del MarTossal de l'Alzina des del GR 192El prenc cap a l'esquerra per pujar al proper cim del Tossal de l'Alzina.  El vértex a 647m és una espectacular balconada al litoral: La serra del Torn, la nuclear, El Cap de Salou, Calafat, el Golf de Sant Jordi, el delta de l'Ebre i el Montsià... Cap a ponent identifico espais conquerits: La serra de Llaberia, la Mola de Genessies, La serra de Cardó i el Boix, el proper Molló Puntaire... Un espectacle a 360º que la bonança del dia convida a...

El tossal de les bruixes: perdent memòria

Mirant pel mapa del voltant de Sunyer (veure racons desconeguts i caminada popular) veig un tossal de les Bruixes. Es disparé el meu sentit de descoberta. Què amaga aquest...

Trescant per la serra de l'Obac

Aquest divendres vàrem anar a caminar a la serra de l'Obac, un lloc poc conegut per nosaltres tot i estar a prop de casa, i vàrem poder fer una excursió curta però...

Corriols per la Serra de Marina

Badalona, Cartoixa de Montalegre, Coll de Montalegre, Santa Maria de Martorelles, Fundació Pere Tarrés, Coll del Turó d’en Galceran, Coll de la Font de la...

14/01/2024 Serra de Castelltallat (Bages)

Per poder assistir a la excursió és obligatori estar federat LLOC DE TROBADA: a les 6h 30' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes /  Muntaner...

Via URGELL. SERRA DE LES CANALS.

3/01/24. Primera ascensió de l'any 2024. La primera intenció era anar a Canalda però un cop a Solsona les condicions climatològiques ens fan desistir i anem cap a...

L'Àliga i la Talaia. Terra Alta. 100 cims.

30 de desembre de 2023Començava l'any 2023 en l'ascensió al Pic de l'Àguila, a la Ribera d'Ebre, i el tanco pujant a l'Àliga, un cim vehí de la Terra Alta. Passo de...

16/12/23 Serra de Rubió (Anoia)

Sortida de NadalPer poder assistir a la excursió és obligatori estar federat LLOC DE TROBADA: a les 6h30' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes...

Serra dels Pinotells i el Morralàs

Powered by Wikiloc Ruta circular des d'Estellencs passant per: refugi coma d’en Vidal (1.9 km), coll serra des Pinotells (3.1 km), cim serra des Pinotells (3.6 km), es...

Tossal de la Baltasana. Serra de Prades.

26 de juliol de 2010.Un altre dels imprescindibles, al mig de la Serra de Prades i ben prop del poble trobem el Tossal de la Baltasana de 1200m. d'alçada. A més de ser...

Puig de Sant Antoni. Serra de Bonastre.

7 de gener de 2011Fàcil ascensió a un modest, però bonic, cim del massís de Bonastre, a tocar del municipi d'Albinyana.Dificultat: fàcil.Desnivell. 400 m....

Per la serra de Picancel, 1

Pont del Climent - Portell de l'Ovellar - Serrat de Migdia - Font dels Colletons14.05.22  La serra de Picancel, a l’Alt Berguedà, està formada per tot un conjunt...

Volta a la serra de Gia

var Latitud_sortida = 42.533665; var Longitud_sortida = 0.462238; var Mapa_defecte = 'IGNE'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Via Verda del Mar. Orpesa- Benicàssim.

17 de juny de 2023A mitjans del S.XIX es va fer el traçat de la linia fèrria entre Barcelona i València,  no es va tenir en compte el litoral, llavors estava...

Les Càrcoles. Serra de Tivissa. 100 cims

juny de 2023Una nova i interessant sortida de descoberta i de proximitat. Aquesta vegada us suggereixo apropar-nos a la Serra de Tivissa. Concretament al seu extrem més...