Tardor al País Basc, 2

26-28.10.22  Avui dimecres 26 d’octubre hem quedat per sortir més tard ja que el desplaçament en cotxe és molt més curt perquè el Mont Ernio el tenim molt a prop. Així que, després d’esmorzar, passem una bona estona veient com la família que porta la casa rural baixen les cabres al camp per ensenyar l’ofici a un nou gos pastor, en Lassie, que no sap controlar-les i només fa que perseguir-les amunt i avall… Encara té molt per aprendre. Agafem els cotxes i baixem a la carretera que seguim amunt fins trobar al coll d’Iturrioz (593m), on aparquem i ens retrobem també amb la Marina que avui ens acompanyarà en aquesta sortida. Itinerari del Monte ErnioComencem a caminar per una pista que de seguida abandonem a l’esquerra per un camí en forta pujada enmig d’un bonic bosc. Avui fa un dia esplèndid i amb molt bona llum. Un cop superat el bosc, arribem a un coll on comença la zona de pastures. El camí va carenant i després fa un llarg flanqueig ascendent amb magnífiques vistes. Així arribem al coll Zelatun (864m), on hi ha una “venta” molt freqüentada pels caçadors ja que fins aquí arriba una pista cimentada des del poble d’Errezil. Inici de la pujadaMonte Ernio des del coll ZelatunAl coll es queden en Xavier i l’Àngels i la resta continuem amunt per un camí en diagonal ascendent que va guanyant alçada i, en uns 30 minuts, arribem a un petit refugi on hi ha una creu i quatre anelles metàl·liques. La tradició diu que si passes el cos per entre les anelles tindràs sort i salut, i així ho fem… per probar que no quedi. Passem el cos per les anelles màgiques d’ErnioSeguim amunt l’últim tram de pujada fins al cim, al qual arribem en pocs minuts. Al capdamunt de l’Ernio (1078m) és ple de creus i la més alta de totes, amb la força del vent, es mou una mica. La vista des d’aquí dalt és bestial, dominant totes les valls fins a la costa cantàbrica. Fem moltes fotos i divertits selfies. Arribant al cim de l’ErnioFotogrupVistes des del cimDesfem el camí de pujada fins a la “venta”, on prenem uns “pinchos de chistorra” amb sidra i cervesa, però jo, que anava amb un got a la mà, ensopego amb una fusta del terra i faig un aterratge d’allò més aparatós. Per sort no m`he fet massa mal, només un morat a la cuixa. Es veu que a mi no m’ha fet l’efecte el passar per l’anella… però això sí, el got no s’ha trencat! Abans de tornar a la casa d’Asteasu encara tenim temps de visitar l’espai natural de Pagoeta, un bonic jardí botànic amb diverses espècies d’arbres i flors. Jardí botànic de PagoetaL’endemà dijous ens reunim a la cuina per esmorzar i a les 8.30 sortim per trobar-nos amb la resta del grup i dirigir-nos tots plegats a Oiartzun, a l’aparcament de les mines d’Arditurri on tenim feta una reserva per una visita guiada. Centre d’interpretació de les mines d’ArditurriLa visita comença amb un audiovisual on ens donen tot tipus d’explicacions de les mines i de la seva història, que resulta que ja van ser explotades pels romans i potser molt abans i tot. Les mines van estar actives fins al segle passat i l’any 2008 van ser obertes al públic sempre amb visita guiada de 45 minuts. Entrem a la minaEn acabar l’audiovisual entrem per una de les galeries, equipats amb casc i frontal, que penetra horitzontalment un bon tram mentre el guia ens explica quins minerals s’hi extreien (ferro, plom, coure i també plata) i de com es treballava a la mina en època dels romans, on tot es feia manual, de la posterior introducció de la dinamita i dels moderns martells hidropneumàtics. Dins de la minaEscoltant les explicacions del guiaEn sortir fem un tomb pels voltants de la mina on admirem la famosa escultura d’Imanol Marrodan Plenitud y Vacio: Centro. A través d’ella es pot veure Donosti i el mar, per un costat, i les Peñas de Aia per l’altre. Avui fa una calor que no és normal per aquesta època i en aquestes contrades, ja que pel matí el termòmetre marcava 30ºC! Dinem al mateix aparcament i anem al...

Arantxa al País dels Sons Trobats

30-09-2020SolsonèsVilamalaVia :  Arantxa al País dels Sons TrobatsAproximació amb CotxeA PeuAgafem una pista a la nostre esquerra, Mirant al sud,...

Boscos de tardor a Vallgorguina

A vegades no cal anar molt lluny per gaudir d'un racó on la tardor es mostra amb tot el seu cromatisme de colors, i el bosc que hi ha al costat de la riera de...

Colors de tardor al Montseny

Una volta en bicicleta per les fagedes del Montseny La Costa del Montseny, Coll de Sesferreres, Coll de Te, Pantà de Santa Fe, Coll de Santa Helena, Llac d’en...

Tardor al País Basc, 1

24-28.10.22  Novament anem al País Basc a la tardor. I és que el paisatge d’aquestes terres ens encanta, s’assembla molt a les valls suïsses. La part baixa de les...

Un tomb pel País Valencià

El País Valencià era una assignatura pendent com moltes d’altres. Em venia de gust passar-hi uns dies i donar un tomb per algunes de les seves ciutats i pobles, així...

Explosió de colors, tardor al Montseny

Dimecres 16 novembre 2022 Sant Esteve, Ermita de Santa Magdalena, Mosqueroles, Estany d’en Viada, Mirador Goitadores, Font del Profit, Cabana de Carboners, Can Riera de...

Els paisatges de tardor a la Vall d’en Bas

Una nova excursió a la Garrotxa, aprofitant que la tardor està començant. Començant des de Sant Privat d’en Bas, resseguim la riera de les Gornes, amb uns magnífics...

5 dies de tardor a La Cerdanya

Dos dies dels Pirineus a Bellver de Cerdanya Mitja  2,4 km. 12 fites Errada en targeta 3.6 km. 1-07-32 126 metres de desnivell positiu Llarga 4 km. 17 fites 5.7 km....

Flor de Tardor a la Roca del Corb.

Tot i ser primavera, està fent el típic temps d'estiu: sol i calor al matí i, tempesta i refrescada a la tarda. Jo, m'adapto a les circumstàncies com bonament puc, no només...

Un tomb pel país verd

Anar a Queralbs sempre és un èxit. És el nostre país verd i humit. L’aigua és per tot. La primavera està aquí al seu màxim esplendor. I com sempre, els paisatges...

Montgrony, Coll Roig, via Tardor Calenta

6.05.21  Amb el desconfinament arriba el retorn a les muralles, i per començar anem al Coll Roig, un sector situat darrera el santuari del Montgrony, i que en Pau havia...

Arantxa al pais dels sons trobats

DIVENDRES, 25 DE SETEMBRE Tot i que les prediccions per avui divendres son dolentes, no volem renunciar a fer la nostre escapada per escalar. Hem quedat a les 7,30 del...

La tardor de nebjeperura

DIJOUS, 17 DE SETEMBRE Tenia aquesta via a la llista de pendents des de l’any 2013 . Aleshores amb el company VISA varem anar-hi però a la segona tirada ens equivocarem i...

3 Vies: Derzu Usala, K i Tardor calenta

Aquest dissabte tornem a coll Roig amb en Jordi i el Joanet, ells volien fer les vies K i Tardor calenta i nosaltres ens decidim per la Derzu Usala, que en Pany encara no havia...

Plaques d'orgasme: tardor calenta

En Toni Vilaseca obra una via damunt de Coll Roig (Santuari de Montgrony) i em diu que m'animi a fer la segona repetició de la via. Una idea que abans tenia certa...

Via TARDOR CALENTA a Coll Roig. Montgrony

Dissabte 9 de novembre de 2019La via que proposem aquest cop està total equipada amb parabolts, escalada de poc compromís i discontínua però molt divertida i ràpida....

RIPOLLÈS. COLL ROIG. Via TARDOR CALENTA.

6/11/19. Quan vam repetir la via Malalts de roca al Coll Roig, recent re-equipada per Santi Sanz vam coincidir amb ell, li vaig preguntar per unes plaques de...

VILAMALA Arantxa al país dels sons trobats

Dimecres 9 d'octubre em trobo amb el Cesc a Solsona per anar a Vilamala. La nostra sorpresa és que a la famosa corba, no ens deixen aparcar, perquè han de fer un rodatge. Anem...

Via llarga al país basc

El viatge per Euskal Herria que hem fet durant la tardor del 2017  ens ha deixat molt bon gust de boca . Tot el que vam fer, veure, escalar, conèixer… Ens va semblar...

Fageda, tardor 17

29 d'octubre de 2107Ja és tot un ritual. A la tardor se'm fa necessari fer la visita de rigor a la fageda del Port. És una mena de bany màgic i purificador que any rera any...

Pedalant la tardor de la Conca Dellà

Distància: 40 kmDesnivell: 1600 mDificultat: mitjanaDurada total: 7 hPunt de sortida: IsonaEns ajuntem els Ermassos per fer una volta a l'extrem est de la Conca Dellà. Així...