La Caramella i Forat de l'Aire. Els Ports

4 d'agost de 2021Aquest estiu finalment he rescatat aquesta preciosa ruta dels Ports de la carpeta de pendents, i no m'ha decebut.És un traçat imprescindible que puja fins a la capçalera del barranc de la Caramella, i per senders "alpins", molt aeris, dóna la volta per sota de la Mola Castellona, pel mític Forat de l'Aire, per tornar a baixar a trobar la Caramella pel Coll de la Selleta. Podria fer un llistat d'adjectius, però ho resumiré: espectacular!Forat de l'AireAproximació: per la carretera que remunta cap al Port des de Roquetes, un cop passat el canal Xerta-Sènia, prenem per l'esquerra el camí dels Garroferets, seguint l'asfaltat fins a trobar un entrador de pista de terra indicat cap a la Caramella. Al final de la pista trobem un aparcament.Dificultat: Difícil, pel fort desnivell a superar i el traçat molt aèri dels senders, poc apte per a nens i gent poc avesada a les alçades.Desnivell: Uns 1700 metres acumulats.Durada: Unes 4 hores, 8 Km.Itinerari: Des de l'aparcament passem una barrera i seguim la pista que s'interna cap al cor del barranc. A la dreta veiem les restes de diferents casetes de camp i al davant ja s'ens obre la immensa panoràmica del circ que conforma la Caramella, coronat per la Mola Castellona. Un entramat de cingles, grans parets verticals, que remunten vertiginoses fins a la carena de Caro i la Barcina.Inici de rutaPanoràmica de la CaramellaCaseta a la CaramellaCasa de CarvalloDeixo enrera la caseta de Carvallo, antiga estació de bombeig de l'aigua de la Caramella cap a Tortosa. El sender remunta per darrera de la caseta i s'interna a la muntanya resseguint el llit del barranc.Un primer toll al barranc on es comença a canalitzar l'aigua des d'una gran surgència, ens fa creuar el barranc i remuntar per la seva part esquerra per un corriol empinat que guanya força alçada.Surgència i captació d'aiguaEn poca estona i a l'esquerra veiem una altra canalització que recull l'aigua d'una altra surgència que deixa escolar l'aigua de les entranyes del massis per sobre d'una gran roca.2a surgènciaA partir d'aquí i al llit del barranc trobem una successió de petites basses que van recollit i canalitzant l'aigua, i que tot i estar prohibit, conviden a fer un irressistible bany a les seves aigües maragda. Més amunt una altra bassa recull l'aigua d'un espectacular salt partit. Per la dreta de la presa d'aquesta bassa remunta un corriol que ens fa guanyar alçada fins a la base d'un cingle per on el corriol remunta cap a la capçalera de la part baixa del barranc.A partir d'aquí el corriol, sempre molt enganxat a la dreta, es perd i es troba, seguint l'instint perquè no hi ha fites, entre grans blocs de roca, i puja fort per la dreta per trobar la base de l'imponent salt de la Cua de Cavall. A aquestes alçades d'estiu apenes raja aigua però el paratge és salvatge i preciós a pesar de tot. A l'altre costat s'aixeca imponent el salt del Racó de la Gralla, amb grans coves obertes als escarpats cingles.Cua de CavallRacó de la GrallaBarranc de la CaramellaTorno endarrera, desfent camí per trobar novament el salt abans esmentat aigües avall, però procuro no perdre molta alçada per trobar el corriol, marcat en pintura roja, que remunta, ara per l'esquerra cap al Racó dels Degotalls.El corriol puja molt fort per una pendent molt herbosa que ens fa perdre el corriol sota els nostres peus i el fa invisible. Pujant cap al gran cingle-visera que ens barra el pas, i per la dreta, s'obren grans boques de coves que li donen un aspecte aspre i ferèstec a la raconada.Pujada al Racó dels DegotallsCoves dels DegotallsCapçalera del barrancRacó dels DegotallsPer sota del grans cingles i cap a l'esquerra, quasi a peu de cingle, retrobo el corriol que segueix guanyant alçada remuntant empinades lloses de roca, en un ambient cada vegada més aeri, que ens fa creuar un estret pas, a la vora de l'abisme, i guanyar la part superior de la Cua de Cavall.Sender aeri al capdamunt de la Cua de CavallBarranc superior de la CaramellaMola CastellonaAquí el sender creua la...

Via tritinder al forat de l'olla

DIUMENGE, 08 D'OCTUBRE Aquesta setmana com de costum he quedat amb la colla de Vilafranca, i com sempre, no tenim decidit on anar.          ...

Oden: bany al forat colomer

Estem en plena onada de calor. Cal cercar noves propostes refrescants. Avui decidim baixar a banyar-nos al Salt del Forat Colomer situat al peu del poble d’Oden (al Port del...

Via Tritinder al Forat de l'Olla . Ulldeter.

Fa molt poc que en Grau i la Núria obrien en escalada neta aquesta vieta. Al cap de poc temps l'arreglen una mica i afegeixen alguns parabolts i llaçades en arbres...

Un plataner i el seu forat curiós a Ullastrell

Ja ens em referit varies vegades dels plataners de l’entrada de Ullastrell tot venint per Terrassa. Es una filera de plataners com aviant en moltes carreteres de fa uns dos...

Forat de l'Or i Forat la Bou

Hem fet una sortida de dos dies al Pallars per fer excursionisme subterrani. L'objectiu principal, programat per demà, és l'Avenc del Barbuixell però avui hem...

El Forat de la Bruixa

27-07-2022 Ripollès Montgrony Coll RoigVia : El Forat de la Bruixa Avui hem matinat i a les 10 h sortíem del cotxe, això si després d'esmorzar i entre l'esmorzar i la...

El forat de la pera

DIMECRES, 23 DE MARÇAquesta setmana no ens cal pensat amb un objectiu, el Joan va dir que pujava al Peladet amb en Xavier i com que fa temps que no coincidim, ens hi...

ELS PORTS Lo Paller via Superman

Abans que ens tornin a confinar anem amb el Jordi als Ports, per fer una via que sempre hem volgut fer, però com és una via curta, mai n'hi ha ganes a l'acabar les...

El Forat de Bóixols i la ferrada Naireda

Aquesta vegada hem reprès la nostra antiga afició pels barrancs amb el descens del Forat de Bóixols, un barranc curt però intens, que ja vam recórrer l'any 2008 i és...

Vies forat de la bruixa + via k

DIMECRES, 05 D’ AGOST Aquesta setmana vull seguir amb el mateix plantejament de fer vies suaus i equipades per anar recuperant  les sensacions i la proposta de Joan...

Es Forat de Mallorca

Hora Inicio: 8:41 23 jul. 2020Hora Fin: 17:55 23 jul. 2000Distancia recorrida: 8,5 km Tiempo en movimiento: 02:21Velocidad media: 1,15 km/hVel. en Mov.: 3,62 km/hAltura Mínima:...

El Forat de les Bruixes

15-07-2020 Montgrony Coll Roig Via :  El Forat de les Bruixes El dia  esta núvol , encara que la temperatura es perfecte, alguna boira baixa i se esta tant be al...

Barrancs: descens del forat del buli

Una altra proposta que podem relazar-los una estona veient com baixen els meus amics Toni i Anna el Forat del Buli. Segur que us agradarà, encara que aquesta vegada portava...

ELS PORTS PARET DE LA GRONSA via Caspa i Caries

Decidim baixar als Ports perquè el Jordi no hi havia escalat mai. Triem la Gronsa sud, doncs encara fa una mica de calor i al matí hi toca força ombra. La via a mi m'ha...

El forat del buli: recordant a l'antoni satorra

Amb l'Antoni Satorra havíem parlat molts cops de muntaria una excursió col·lectiva per ensenyar-me el Forat del Buli que tant li agradava. Tristament ha marxat i no m'hi ha...