Mare de Déu del Coll - Sant Benet (1.149 m)

Dimarts 14 de març de 2023MatinalHora de sortida: ¾ de set del matí. Ubicació: Comarca da la Selva. Temps aproximat: 2 h 40 min (6,6 km) Desnivell: 314 m (acumulat)  Dificultat (1): Normal.Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny.  Després seguirem fins a la sortida 9-A i agafarem la C-35. Tot seguit passarem per Vidreres, seguirem en direcció a Anglès i Osor. Passat el poble hi ha un trencant a la dreta cap al Santuari del Coll, en el Pont dels Soldats. Seguirem aquesta carretera fins al Coll de Nafré (carretera GI-542) i seguirem fins al santuari de la Mare de Déu del Coll, on aparcarem.   Itinerari: Des de el Santuari de la Mare de Déu del Coll començarem a caminar, seguint la traça adjunta, en un principi en el sentit contrari a les agulles del rellotge i desprès fent un “8”.  Començarem a caminar seguint la pista asfaltada amunt. Acabat l'asfalt ja trobarem un indicador a la dreta cap a Sant Benet.Anirem seguint aquesta drecera fins arribar al cim. Anirem creuant la pista diverses vegades, però no té pèrdua per les marques de pintura blanca i groga que ens acompanyen durant tot el camí.  El camí és de pujada continuada però és un trajecte curt, (tan sols uns 2 km des del Santuari fins el cim).  Un cop a dalt la vista és espectacular, ningú ho diria per tenir tan sols 1.149 metres, però podrem veure Montserrat, el Pedraforca, el Pirineu nevat encara, (Puigmal, Canigó...) el Bassegoda, el Golf de Roses, Girona, Sant Miquel de Solterra, i a sota, Sau i Susqueda amb les cingleres del Far i de Tavertet.  En el cim hi ha una creu de ferro, gravada amb "Sant Benet 1.144m" en una punta uns plafons orientatius i a l'altre punta del cim una antena de telecomunicacions.Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-benet-osor-128374745   Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/64105644d318b317fa48a4ca  Observacions: El cim de Sant Benet està inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC.   El Santuari de la Mare de Déu del Coll, és un antic priorat benedictí que depenia del monestir de Santa Maria d'Amer. L'església està documentada des de l'any 1184, època de construcció de l'edifici romànic que encara podem contemplar.   El santuari de la Mare de Déu del Coll és al municipi d’Osor, però l’hostatgeria i la plaça que té al davant és al municipi de Susqueda.   Així doncs, ens trobem en un santuari que és situat al límit entre dos municipis, cosa que, com veurem més endavant, històricament va arribar a comportar alguns problemes entre ambdues poblacions. Començarem per veure d’on ve el nom d’aquest santuari: Osor té tres parròquies una de les quals és la de Nostra Senyora del Coll, que està establerta en el santuari de Nostra Senyora del Coll, molt venerat en tota la comarca i que la tradició suposa fundat per un imaginari Benet de Cabrera, arran mateix de la expulsió dels moros del territori català. Havia sigut un priorat benedictí, propietat del monestir d’Amer.   El nom del Coll ve del coll natural i geogràfic entre les dues muntanyes de Sant Benet i de Sant Gregori on es troba situat, però tot seguit es creà una llegenda que explicava que els moros havien ferit al coll a un noble de nom Benet de Cabrera, i que aquest es va curar per haver invocat a la Mare de Déu.   Sempre va ser dependent del monestir de Santa Maria d’Amer, que al seu torn havia estat fundat per uns monjos que venien de Sant Medir, a Girona. El priorat és documentat des final del segle XII en sortir citat en una butlla del papa Climent III, tot i que hi ha constància que el lloc del Coll ja era propietat dels monjos d’Amer al segle IX.   La comunitat de Santa Maria del Coll sempre va ser petita, de fet, en algunes èpoques el prior del monestir era un monjo que residia a Amer. Al segle XVI només hi residien un monjo i un sacerdot. I a final...

El Pati Vertical. Sant Fruitós de Bages.

Avui el temps era rúfol i no animava per anar a escalar a les parets, així que hem optat per anar al rocòdrom que fa poc s'ha obert en un polígon industrial de Sant Fruitós...

Pedró del Tubau des de Sant Jaume de Frontanya.

Ruta feta el 04/02/2024. Descripció de la ruta.El Pedró del Tubau, de 1.543 metres,  és el cim culminant dels Rasos del Tubau, petita serralada prepirenaica situada...

Eroles, Sant Adrià i Claramunt

var Latitud_sortida = 42.173220; var Longitud_sortida = 0.816259; var Mapa_defecte = 'ICC'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Via Cisco al Ninet. Mollo de la Mare de Deu

Fa uns mesos feiem la Cresta del Ninet però sense pujar aquesta bonica i altiva agulla.No teniem ni coneixement ni informació.Ara si amb un bon guia local i...

Aresta del Violí a la Miranda de Sant Benet.

Molt guapa via en el seu grau, amb una pedra de primera divisió i un traçat súper xulo. Fins l'any 2013 es trobava equipada amb parabolts i és considerava una escalada de...

GR3: Àger - Sant Esteve de la Sarga

Avui hem fet la que podríem considerar l'etapa reina d'aquesta temporada del GR. L'etapa d'avui ens ha portat a saltar el Montsec per un dels passos més alts,...

Gavà- La Carrerada- Sant Climent- Gavà.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Vertical.Altimetria del dia d'avui.La idea inicial d'avui era agafar la bicicleta (ja ho teníem tot preparat), però veient el vent fort...

Camí Ral de Sant Boi de Llobregat (289 m)

Dimarts 30 de gener de 2024MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 3 h 15 min (6,5 km)  Desnivell:...