La monumental blada de cal coma de fornols per l’ermita de sant jaume

Xafardejant per internet localitzo informació sobre un arbre monumental a Fórnols. Ves per on. Veig que està a tocar del poble i decideixo pujar des del riu de Lavansa i fer un itinerari circular ben interessant encara que la tornada exigeix una mica d’aventura i descendir sense sender per la Costa de la Solana que és ben dreta. Si us fa cosa, baixeu pel camí d’anada. Cal afegir el valor que el camí passa per l'ermita de Sant Jaume que és ben interessant originalment romànica, però molt transformada. FITXA TÈCNICA VALORACIÓ: Proposta prou interessant que ens permet descobrir l'arbre monumental de la blada (auró) de cal Coma de Fórnols. Pugem des de l'ermita romànica de Sant Jaume de Montargull. DIFICULTAT: Baixa (pujada) – Baixada, exigent ja que anem sense sender amb trams finals molt drets. Hi ha la possibilitat, racional, de pujar i baixar pel mateix recorregut. TEMPS: 2 hores 29 minuts LONGITUD: 9,8 km DESNIVELL: 400 metres ITINERARI CIRCULAR Descripció de l’itinerari: Aparco a la carretera del Molí de Fórnols a Sorribes a 2 km del Molí, aigües avall. Exactament 100 metres abans d’un cobert que hi ha a l’esquerra de l’asfalt. Per la dreta puja una pista que seguim. Incomprensiblement no hi ha cap cartell indicatiu vers a l’ermita de Sant Jaume i Fórnols. Anem fent ziga-zagues per un bell bosc de roures amb pins. 18 min A la dreta ens queda a l’esquerra l’ermita de Sant Jaume que pràcticament no veiem. Cal agafar una drecera a l’esquerra.21 min Ermita de Sant Jaume de Sant Marc o de Montargull on antigament es feia el 25 d’abril (diada de Sant Marc) una fira i un aplec entre els habitants dels pobles del voltant. Especialment entre el joven que aprofitaven per coneixença. L’edifici de l’ermita és molt interessant amb un absis que sembla ser l’original mentre que es veu ampliada posteriorment modificant el traçat romànic. Panoràmica excepcional. Per l’esquerra puja un sender del llogarret de Montargull. Coordenades UTM: 31T  x=376040  y=4677592. Retornem al camí i el seguim. Hi ha un bell tram entre marges, senzillament encisador. Anem entre marges de pedra a l’esquerra i obert sobre la pista a l’esquerra. Hi ha un tram perdedor que no tinc clar si vaig o no pel camí, vaig trobant alguna fita espersa. 35 min Surto a la pista en una barrancada per un tram dret. Sembla ser que cal creuar la pista i continuar. No veig el trencall i pujo per la pista.40 min Abandono la pista i agafo un trencall a l’esquerra. 50 min Surto de nou a la pista, però en un revolt proper torno a deixar-la. Hi ha algun tros del sender que manté l’empedrat original. Surto a la pista de nou. 59 min Surto de  nou a la pista en l'indret anomenat la Creu del Pujol. Segueixo per la pista.1 h 09 min En un revolt molt marcat a l’esquerra, amb el llogarret de Fórnols davant decideixo abandonar la pista i dirigir-me directament a la blada que intueixo sota del poble. Travesso la torrentera de la Carrera i faig cap a un camí que segueixo amunt.1 h 16 min Blada de cal Coma. Impressionant. Recomanen visitar-la a la tardor però jo ho vaig a l’hivern sense fulles i igualment és captivadora. El tronc té unes rugositats sorprenents. És un arbre protegit com arbre monumental, amb una alçada de 13,5 metres, un contorn de tronc de 3,13 cm i una capçada de 16 metres. Coordenades UTM: 31T  x=377385  y=4678812 Tiro amunt. 1 h 21 min Faig cap a un camí planer (Gr-7) que segueixo a la dreta i arribo al poble de Fórnols que visitaré. Cal observar que la localitat té l’estructura de vila closa (tancada per muralles amb unes portes d'entrada que s'intueixen) en la part central havia hagut un castell, actualment totalment destruït. Hi ha una plaça amb el seu nom on havia estat ubicat.. En aquest indret durant la 1ª Guerra Carlina es van refugiar un grup de soldats lliberals que foren envoltats i incendiats. En un plafó que hi ha a l’església de Sant Climent parla que fou en...

El Pati Vertical. Sant Fruitós de Bages.

Avui el temps era rúfol i no animava per anar a escalar a les parets, així que hem optat per anar al rocòdrom que fa poc s'ha obert en un polígon industrial de Sant Fruitós...

Pedró del Tubau des de Sant Jaume de Frontanya.

Ruta feta el 04/02/2024. Descripció de la ruta.El Pedró del Tubau, de 1.543 metres,  és el cim culminant dels Rasos del Tubau, petita serralada prepirenaica situada...

Eroles, Sant Adrià i Claramunt

var Latitud_sortida = 42.173220; var Longitud_sortida = 0.816259; var Mapa_defecte = 'ICC'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Aresta del Violí a la Miranda de Sant Benet.

Molt guapa via en el seu grau, amb una pedra de primera divisió i un traçat súper xulo. Fins l'any 2013 es trobava equipada amb parabolts i és considerava una escalada de...

GR3: Àger - Sant Esteve de la Sarga

Avui hem fet la que podríem considerar l'etapa reina d'aquesta temporada del GR. L'etapa d'avui ens ha portat a saltar el Montsec per un dels passos més alts,...

Gavà- La Carrerada- Sant Climent- Gavà.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Vertical.Altimetria del dia d'avui.La idea inicial d'avui era agafar la bicicleta (ja ho teníem tot preparat), però veient el vent fort...

Camí Ral de Sant Boi de Llobregat (289 m)

Dimarts 30 de gener de 2024MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 3 h 15 min (6,5 km)  Desnivell:...

Pump track a sant pere de vilamajor

Ja tenim una nova instal.lació de Pumt track al Valles Oriental i molt aprop de casa meva ... a SANT PERE DE VILAMAJOR i més concretament a la urbanització de CAN...

Off road sant celoni a cardedeu

MOTOS: BMW F 650 GS / HONDA HRF 450 /YAMAHA T700 TENERÉCurt tram de conexió entre CArdedeu amb Sant Celoni amb dos trams interesant, un curt però tènic i un segón, la pista...

Off road vallgorguina a coll de sant benet

MOTOS: BMW F 650 GS /HOND HRF 450 /YAMAHA T700 TENEREPreciosa ruta circular fàcil sortint de Vallgoruina i trepitjant del MONTNEGRE !!!Sortim de Vallgorguina, i més...

Pui de lleràs per la carena de sant salvador

Ara fa uns mesos vàrem venir a pujar el Pui de Lleràs, en aquella ocasió ho fèiem des de La Terreta, vessant Noguera Ribagorçana i concretament des del poble...

Vies " Campions" i "El clau de Sant Felix"

Aquest divendres ens tornem a trobar en Rafa i jo per fer una matinal a la Codolosa, i hem escalat la via Campions i El Clau de Sant Félix.Les vies estan equipades i si...