Pel Camí de Sant Jaume a la Cerdanya (I)

El Camí de Sant Jaume per la Cerdanya és una via secundària del camí principal català (de la Jonquera i del Port de la Selva a Montserrat i Alcarràs), antigament transitada pels pelegrins provinents dels colls de la Perxa i de Pimorent, dues rutes que confluïen a Sant Jaume de Rigolisa, prop de Puigcerdà. El camí unificat creuava la Cerdanya al costat del riu Segre, i continuava des de Martinet resseguint aquest riu per la Seu d’Urgell i Balaguer, des d’on seguia per Alcarràs, Montsó i Jaca, on hi confluïa finalment amb el Camí Francés provinent de Roncesvalles; també es podia continuar més al sud per Lleida i Alcarràs, per seguir el Camí de l’Ebre o Xacobeo. Els pelegrins seguien bàsicament el traçat de l’antiga via romana coneguda com Strata Ceretana, que des del coll de la Perxa passava per Julia Lybica(Llivia) i anava seguint el riu Sícoris(Segre) fins a Ilerda (Lleida). Aquest estiu ens hem proposat fer aquest Camí de Sant Jaume per la Cerdanya en dues etapes: del coll de la Perxa a Llívia a peu, i de Llívia a Martinet amb bicicleta. En la primera d’aquestes etapes, d’uns 14 Km de recorregut, 150 m de desnivell positiu i 520 m de desnivell negatiu, ens dirigim des de Llívia, amb un dels cotxes, cap a Sallagosa, des d’on continuem per la carretera N-116 fins al coll de la Perxa (15 Km des de Llívia); a l’alçada d’aquest coll, girem a la dreta per la D-33 per deixar tot seguit el cotxe en una zona d’aparcament a la dreta de la carretera.Des del coll de la Perxa (1579 m), seguim uns 50 m per l’esmentada D-33, amb marques del GR 10 que deixem tot seguit per continuar a la dreta per un camí ample, a l’entrada del qual trobem el primer plafó informatiu de l’etapa sobre el Camí de Sant Jaume, senyalitzat a partir d’aquí amb estaques de fusta amb el símbol de la petxina groga sobre fons blau; també hi trobarem en aquest primer tram les marques grogues i vermelles corresponents al GRP Tour de Cerdagne.Plafó a l'inici del Camí de Sant Jaume a la CerdanyaAnem avançant en direcció sud, amb una gran vista sobre el massís del Carlit i la plana cerdana, amb les poblacions de Bolquera i Font-romeu, i flanquejats a l’esquerra per un bosc de pi roig que més endavant també ens envolta per la dreta.La plana cerdana i el massís del Carlit des del CamíAnem travessant un bosc de pi roigAnem pujant suaument, i al final d’aquesta pujada el camí gira a la dreta i poc després surt del bosc. El sender, ara ja un camí carreter, travessa un rierol i poc després, en una bifurcació, conflueix amb el Circuit arqueològic d’Eina, senyalitzat com a PR 16, que vam seguir fa uns anys; deixem en aquesta cruïlla el GRP, que continua a l’esquerra en direcció a Eina, i seguim recte pel PR, mentre veiem, elevat uns metres a la nostra dreta, el dolmen de Pasquerets. Ens apropem al dolmen de PasqueretsDeixem de moment el camí per apropar-nos, mitjançant un corriol a la dreta, a aquest sepulcre megalític, erigit probablement durant el Calcolític o Edat del Coure (2000-1800 a.C.), que té com a elements originals la llosa de capçalera i les dues lloses laterals, mentre que la coberta i una petita llosa lateral que la equilibra són modernes, corresponents a la restauració de 1987. Des d’aquí es domina una gran panoràmica, amb el massís del Carlit a un costat, i el Cambradase i la serra dels Clots flanquejant l’entrada a la vall d’Eina, a l’altre. Dolmen de PasqueretsVistes al Cambradase i l'entrada a la vall d'EinaEl corriol continua per l’altre costat i baixa tot seguit al camí, pel qual anem baixant suau en direcció oest, tot observant les curioses flors en forma de bec de l’herba esquellera (Rhinanthus mediterraneus), una planta semiparàsita que, quan s’asseca, les llavors que estan dins el calze, en ser mogudes pel vent, fan un so com una esquella.El camí es troba ben senyalitzatHerba esquelleraDesprés d’un parell de revolts, arribem al tram on es fa visible la via romana. Malgrat que que la vegetació cobreix gran part de les restes de...

El Pati Vertical. Sant Fruitós de Bages.

Avui el temps era rúfol i no animava per anar a escalar a les parets, així que hem optat per anar al rocòdrom que fa poc s'ha obert en un polígon industrial de Sant Fruitós...

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

Pedró del Tubau des de Sant Jaume de Frontanya.

Ruta feta el 04/02/2024. Descripció de la ruta.El Pedró del Tubau, de 1.543 metres,  és el cim culminant dels Rasos del Tubau, petita serralada prepirenaica situada...

Eroles, Sant Adrià i Claramunt

var Latitud_sortida = 42.173220; var Longitud_sortida = 0.816259; var Mapa_defecte = 'ICC'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Aresta del Violí a la Miranda de Sant Benet.

Molt guapa via en el seu grau, amb una pedra de primera divisió i un traçat súper xulo. Fins l'any 2013 es trobava equipada amb parabolts i és considerava una escalada de...

GR3: Àger - Sant Esteve de la Sarga

Avui hem fet la que podríem considerar l'etapa reina d'aquesta temporada del GR. L'etapa d'avui ens ha portat a saltar el Montsec per un dels passos més alts,...

Gavà- La Carrerada- Sant Climent- Gavà.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Vertical.Altimetria del dia d'avui.La idea inicial d'avui era agafar la bicicleta (ja ho teníem tot preparat), però veient el vent fort...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Camí Ral de Sant Boi de Llobregat (289 m)

Dimarts 30 de gener de 2024MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 3 h 15 min (6,5 km)  Desnivell:...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...