GR 331. Camí de Conquesta. Etapa 6. Todolella - Forcall

12 de febrer de 2024  Poc a poc ens apropem a aconseguir el repte del GR 331, Camí de Conquesta. Aquesta etapa de tant sols 9 km. i que es pot considerar com a fàcil l'enllacem amb l'anterior, d'Olocau del Rei a la Todolella, sumant en total 21 km. que la fan moderada per la distància recorreguda i el desnivell acumulat. També ens ha cridat l'atenció que possiblement és l'etapa més mal senyalitzada de totes, acostumats com ens tenien a un marcatge impecable a tota la resta del recorregut, hem trobat a faltar alguna indicació més en algun encreuament, tot i què en conjunt no presenta cap dificultat d'orientació.  Palau de les Escaletes. ForcallL'etapa 6, de la Todolella al Forcall, i dedicada a la guia a l'Arqueologia, ens torna a convidar a recorrer vells camins ramaders i a la descoberta de les grans masades que esquitxen tot el territori dels Ports, i en aquesta etapa, a més, passem pel costat de la Moleta dels Frares, considerat el jaciment més important d'orígen iberoromà de la província de Castelló. Al capdamunt de la Moleta hi ha les restes de la ciutat romana de Lesera, punt de connexió de la Via Augusta. L'indret mereix una visita exclusiva que deixem per una altra ocasió. Som-hi!  Aproximació: Al ser un recorregut lineal, cal fer una combinació de cotxes, deixant-ne un al principi i l'altre al final de cada etapa de l'itinerari. Dificultat: fàcil. (Etapes 5 i 6 juntes: moderat) Desnivell: 310m. positius, 390m. negatius.Itinerari: Sortim per la part alta de Todolella no sense haver visitat els sues carrerons d'orígen musulmà. La població fou conquerida per Jaume I i la seva carta pobla data del 1242. A la placeta de Sant Bartomeu veiem l'entrada de l'església  i un bonic peiró coronat amb una creu. Més amunt encara, a la part més alta del poble s'aixeca el seu característic castell. Construït al segle XVI sobre les restes d'un altre castell del segle XIII, on destaquen les torres i les seves finestres gòtiques orientades al sud. El castell és de propietat privada i no es pot visitar… una llàstimaEsglésia de Sant BartomeuCreu de Sant BartomeuDetall porta Sant BartomeuCastell de la TodolellaSant BartomeuPer un camí a l'esquerra del castell sortim de la població i passem per davant del poliesportiu on retrovem el traçat del GR 331.Uns metres més amunt el camí ens deixa a una cruïlla amb el peiró de Santa Caterina, als peus de la Mola Sebastiana. Prenem el camí de la dreta que circumval.la la Mola. Aviat per la dreta tenim una bona panoràmica del Barranc del riu Cantavella al seu pas sota la immensa arcada del pont gòtic de 13 metres d'amplada.Peiró Sta. Caterina i Mola SebastianaPont gòtic de la TodolellaA l'altre costat de la mola, passat un collet, ja tenim unes bones vistes de la moleta dels Frares i d'un petit mas al seu vessant sud. El camí deixa la seva amplada i segueix per sender per la dreta. Ja tenim també una bona panoràmica de la imponent façana sud del Mas de Sebastiana, amb els característics llindars de porta i finestres pintats en "blavet".Mola dels FraresMaset a la Mola dels FraresMas de la SebastianaEl sender baixa a creuar el petit barranc del Mas de Marianet. Al fons hi ha un petit salt d'aigua provocat per una gran roca. Remuntem per l'altra vessant i el sender ens porta fins a la façana nord del Mas de Sebastiana. Corrals i pallises es superposen amb la vivenda per formar la gran masada.Barranc del Mas de MarianetLa SebastianaUn indicador ens marca el camí carreter que en direcció nord-est ens deixarà a l'ampla collada que separa la Mola dels Frares del Tossal de Marianet. Al coll trobem uns panells d'informació que expliquen la situació de l'antiga ciutat romana de Lesera al capdamunt de la Mola. Ocupava pràcticament la totalitat de la Mola i estava enmurallada. Va ser habitada fins al segle III d.C.  Ja portem molts quilòmetres a les cames i encara ens en queden uns quants per fer, per tant deixem la visita a Lesera per una altra ocasió.Camí de LeseraPujador de la Mola...

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

CAMÍ DE CAVALLS: etapa 1: DE MESQUIDA A ES GRAU

Ja hem fet tot el tomb de Camí de Cavalls però trobem a faltar la primera etapa de Maò a Es Grau, així que ens va semblar prou interessant refer aquest recorregut, però hem...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 5

15/10/23. Darrer dia de trekking, avui serà de baixada des del Low Camp 3050m a Sidhing 1850m. Arribem a mig dia on ens esperen uns tot terreny què ens portaran a...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 4

14/10/23. Aquesta és l'etapa estrella del Trekking, ens espera un llarg dia. Sortim del High Camp 3580 i arribem al punt més alt 4200m, amb bones vistes al Machapuchare,...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 3

13/10/23. Jornada curta del LOW CAMP (3050m) al HIGH CAMP (3580m). Seguim pel bosc espès, mica en mica l'anem deixant endarrere fins a Badal Danda, on ens trobem de cop unes...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 2

12/10/23. La segona etapa és llarga, sortim de Deurali a 2232m i arribarem al Low Camp 3050m, passant per Forest Camp. Al matí ens trobem amb el Regal de veure l'Annapurna sud...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 1

6/19/23. Marxem cap a l'aeroport ben carregats, quan arribem per facturar ens diuen què hi ha "overbooking", Turkish Airlines, no entenem res.....Un grup què anava al trekking...

Artà a Sóller. Tercera etapa Volta a Mallorca.

L'itinerari sencer de la Volta a Mallorca 2023 amb aquesta tercera etapa.Itinerari marcat amb el ciclocomputador Hammerhead Karo II.Altimetria del dia d'avui.Tercer i últim dia...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...