*** Alpinisme de Secà (255m, 6a), Sòcol del Montroig, Camarasa

Dimecres, 15 de febrer de 2023Hi ha parets que semblen esperar l'oportunitat. De tan a l'abast que estan mai trobes el dia per anar-hi, fins que algun imprevist sincronitza el temps de l'encontre. Pluja o fred, circumstàncies sobrevingudes que em fan donar per bona una muralla d'aparença discreta i dubtosa continuïtat. Les bones sensacions, però que en el seu dia em va deixar la Indis de Ponent em fan tornar al Sòcol del Montroig.Escullo una línia on els diedres i la ferralla manen, Alpinisme de Secà. Ens rep una roca que mossega, aspra com si estigués per estrenar encara i amb les febleses que això comporta. Negociem fissures magnífiques, tot un espectable en aquest pedestal inconclús. Contínues feixes fragmenten un caràcter altiu que malgrat el desgavell no es doblega.Quedeu-vos amb el diedre central, potència que per fi pot expressar-se, una joia sense polir que qualsevol via voldria. Avui no podem parlar de línia, ni d'ambient, però les tirades són bones, despullen la brusca bellesa d'aquests murs eixuts. Al cap i a la fi que és ser alpinista sinó descobrir el que s'amaga rere l'obvietat de la mirada. Improvisant parets que no són tal.Notes d’interès vertical: Alpinisme de Secà (ressenya Luichy), via de caràcter aventurer i factura selvàtica, alterna tirades esplèndides amb d’altres de tràmit en una navegació contínua que fa sorgir la línia en el contrafort. Pols a la fermesa de la muralla que ens permet entendre-la des d’una visió clàssica de l’escalada.Oberta el juny del 2018 per Oriol Beà i Xavi García amb un mínim d’expansions, demostra criteri i bon ull a l’escollir fissures i diedres com a eix central de l’itinerari. Així doncs, podem dir que estem davant d’una ruta pràcticament desequipada. Tan sols trobem bolts a les reunions i no totes (R2, R5 i R8 a muntar/arbre).Les tirades són d’una netedat estricte, només queda espai pels bolts a la placa de la tercera tirada i a l’inici del cinquè i vuitè llargs on un bolt solitari defineix camí, ponts de roca mal comptats completen l’escàs equipament. Els flotants faran bon servei en aquesta contrada, de material necessitem setze cintes, tascons, joc de Tòtems/friends(des de Tòtem negre fins C4) i repetir friends mitjans (C0,5 fins C2).La roca és un calcari aspre i adherent on predominen regletes, bons cantells i fissures que tot i evidents no sempre són obvies d’equipar. Als trams difícils la roca és digne d’elogi, però quan la dificultat baixa hem de negociar amb trams trencats i vegetació. La norma però, és parar atenció, estem en terreny d’aventura. Grau ben posat, si estem avesats a fer treballar la ferralla amb un V+/6a categòric resolem els passos.Orientació sud, clar reducte d’hivern amb sol des de bon matí. La vista (foto) de la paret no dóna pistes del traçat, cal navegar-lo per descobrir la tremenda lògica oculta en fissures i diedres impossibles d’intuir en la distància. No hi ha línia clara, es difumina en feixes que li resten la personalitat i elegància que la via es mereix, però les tirades per separat són bones, algunes fins i tot espectaculars.El diedre del quart llarg mereix un punt i a part, salvatge, sostingut i de bellesa ferotge, és una tirada montrebeniana que per si sola justifica la via. La cinquena tirada també puntua, pedestal d’arrencada atlètica rematat per un diedre d’angle perfecte. Interessant i peculiar xemeneia la del setè llarg que cal saber interpretar, té el seu toc de picant.En conjunt l’escalada resulta variada, atlètica i per moments intrigant, sap trobar el seu lloc en el Sòcol. El niu de voltors que trobem a la meitat de la cinquena tirada sembla abandonat.Accés, des de Camarasa seguim per la carretera C-13 en direcció Tremp i un cop creuem el pont sobre el Segre trobem a mà dreta una explanada on aparcar (enllaç maps). Aproximació, el Sòcol es desplega complert davant l’aparcament, la referència per situar la via és la segona línia de la xarxa de protecció que hi ha a la part baixa de la paret. El...

Via Diedre Central al Sòcol del Montroig.

En Parce tot sol i en tres atacs obre aquesta via tota ella tipus "sendero limite" al Sòcol del Montroig.No en trobarem cap ferro homologat si no es perquè...

Nova via. Diedre Central al Sòcol del Montroig.

Després de la bonica pluja d'aquest cap de setmana i que ho ha deixat tot nevat per sobre de 1200m. calia buscar una paret a cotes més baixes i llavors s'ha m'ha encès la...

Indis de Ponent al Sòcol del Montroig.

El sol de Desembre sempre fa el ronso i li costa de sortir, però mica en mica ho va fent. Com de mica en mica, també vaig repetint vies al Sòcol del Montroig, avui, la ja...

Via del Diluvi al Sócol del Montroig.

El penúltim llarg és molt ben parit i la primera tirada també és bona, a la resta de la via s'alternen trams xulos amb els rostolls i caminades de rigor. De molt bon...

Via del jaumet al sòcol del mont roig

DIMECRES, 22 DE NOVEMBRE Sortim de casa amb l' intenció d'anar a escalar a la Paret del Doll però arribem al Coll de la Font llonga i en el camí trobem la barrera...

Via CHARLYE 10. SÒCOL DE NARIEDA.

25/10/23. Teníem varies opcions i ens decidim per anar al Sòcol de Narieda a fer la nova via equipada. L'Agustí i el Juli què no ha escalant en aquest racó fan les vies...

Via BROWNIE. SÒCOL NARIEDA.

5/09/23. El Miquel Garrell hem va passar la Ressenya de la nova via oberta al Sòcol de la Roca Narieda. Un cop publicada ja s'ha repetit força vegades, avui hi anem amb la...

La Font de Carlets de Rellinars, esta totalment seca !!!

En aquest bloc, amb data 15/08/2017, us vaig presentar la Font de Carlets, i us deia en la descripció, “Per arribar a la Font de Carlets, us dirigiu al quilòmetre 13,6 on...

Alpinisme de Secà al Sòcol del Montroig.

Setmana de carnaval però que amb aquests dies tant bons que fa no podem deixar escapar l'oportunitat de fer una escaladeta abans de l'anunciat canvi de temps i, abans de la...

El jardin de keleden + socol coll de porta

DIUMENGE, 29 DE GENER DE 2023Les temperatures per aquest diumenge segueixen baixes, però les ganes d'escalar poden més que el fred i quedem amb la colla de Vilafranca...

Via DIAMANT. SÒCOL COLL DE PORTA. MONT-ROIG.

30/11/22. Després de fer la via del Lluís, com encara hi ha temps, anem a la via Diamant al Sòcol del coll de Porta, que el Ramir i el Felip no han fet i que en tinc bon...

Petita Àneu al Sòcol del Montroig.

Després de la necessària i sempre minsa pluja d'ahir, busquem el sol i la roca seca a la bonica Petita Àneu al sòcol del Montroig. Aquest com sí, en un dia ben assoleïat,...

Maruja Clean, 6b (165 m), Sòcol del Mont-Roig

El duet Montse/Emili continuen treballant i té a tota la padrinada a rebufo, sense donar l'abast. A la darrera sessió de control de lo Gall es va proposar crear un crowfunding...

Via DEL DILUVI. SÒCOL DEL MONT-ROIG.

27/09/22. La via Del Diluvi, és una nova via oberta al sòcol del Mont-Roig. Una via pràcticament des-equipada, amb una dificultat de V+ a equipar amb 7 llargs de corda. Via...

Avui coneixerem : La Font Seca de Vilanova de Sau

La Font Seca de Vilanova de Sau està situada en la cruïlla de la pista asfaltada entre Vilanova de Sau, el càmping el Pont de Malafogassa i la pista asfaltada de can...

Matamala al Sócol del Montroig.

De totes les vies que he fet al Sócol aquesta és la que m'ha semblat més exposada.Aixó no vol dir que sigui exposada només que nosaltres no n'hem sapigut prou,uns...

La Matamala al Sòcol del Montroig.

Fa molt anys ja m'havien dit de l'existènsia de vies al sòcol del Montroig, però la nula informació i l'aspecte de la paret sempre m'havien fet girar la mirada cap altres...

Alpinisme de Secà al Sócol del Montroig.

Bons díedres i alguna placa ben parida pagant l'habitual peatge del Sòcol en forma de relleigos i herbes diverses. A mi personalment és de les que m'ha agradat més del...

Alpinisme de Secà a la Paret de Riu Lacó.

La paret de Riu Lacó sempre té sorpreses amagades i, certament, mai em canso d'escalar-la. Avui he repetit l'Alpinisme de Secà una via molt poc divulgada que m'ha fet ballar...

Petita Àneu al Sócol del Montroig.

Guapa via,amb les inevitables feixes i transicions típiques de la paret.Les tirades 1,2 i 4 són bones,totes de díedre,però els moviments són variats.S'endevina una...

La Perla Negre al Sócol del Montroig.

Bona escalada d'autoprotecció on només s'ha sucumbit a la temptació d'expansionar per fer més cómodes alguns relleus.El recorregut és ben variat ja que transita per...