Recuperar el camí del castell de pegà (bonansa - ribagorça)

Hi ha dies que tinc la sensació de treballar a jova (treballar de franc per la comunitat). Aquest cap de setmana hem tornat a fer Centre i hem arranjat l'interessantíssim camí que puja de Bonansa al castell de Pegà. Al matí esmorzant al bar del poble observo dos grups socials: gent del poble que volen recuperar els seus camins i sòcies del CEL que treballaran durant tot el matí per recuperar un bell/vell recorregut. Gràcies als 37 participants.Primer caldria entendre que aquesta modest turó té un espectacular visió sobre les valls. Lògicament durant l'edat medieval fou ocupat per una fortificació militar. Ara en resta ben poca cosa - per no dir, res. Segurament algun noble va castigar al seu enemic destruint-li (capant-li) el castell. Els carreus van restar al peu del castell formant una curiosa tartera artificial. Moltes de les cases nobles de Bonansa van aprofitar d'aquests carreus escairats.Però quan tresqueu pels boscos capfiqueu-vos en les bruixes locals que pujaven al Clot de Pegà a fer els seus aquelarres, o jo, prefereixo encabirar-me en la memòria dels maquis. En aquest indret es van aplegar a la tardor de 1944 quan va entrar una columna de defensors de la IIa República. Era  una acció disuasoria per mitigar/desorientar l'exèrcit franquista que no sabia quina era l'entrada ferma. Fou, finalment la incursió per la Vall d'Aran la que va reeixir. Parlen de 500 maquis que van romandre en els voltants del Clot, pràcticament un mes; esperant els esdevenir de l'acció del Vall d'Aran. Davant del fracàs militar aranés no sé si van continuar endinsar-se cap a la península o van retornar cap a França. No puc traure'm del cap aquestes lluitadors de l'inútil. Els més oblidats entre els oblidats. Ja veieu estem trepitjant país farcit d'història. Entre les llegendes us explicaria que podria ser que Pegà fos una derivació de paga (pagament). Els habitants de la vall havien de pagar el delme als nobles feudals. Així abans de la destrucció del castell per les seves rodalies s'hauria amagat un gran tresor que encara no hem sabut localitzat. A veure si amb una mica de sort el podem trobar desbrossant el camí. El camí estava força perdut però els habitants de Bonansa s'han entestat en voler donar-li una nova vida, ara turística. Nosaltres com amants de la natura i la seva difusió no podem estar-nos d'ajudar-los. Quan acabem la feina es fa un dinar popular que aplega els treballadors matinals. Tenim la sensació d'haver fruit una bella jornada amb l'escalf dels veïns de Bonansa. Ara falta posar algun cartell indicatiu ... i com no treballar en nous projectes com una ruta Joaquim Maurin (autocar del CEL) o recuperar un nou camí cap a l'Espluga, o l'exploració de l'Avenc de Curicau del Puso. FITXA TÈCNICA VALORACIÓ: Travessa molt interessant que ens permet ascendir al castell de Pegà amb una panoràmica excepcional. Pugem pel camí tradicional. Descendim per una pista en mig del bosc de faigs i pins. DIFICULTAT: Baixa. TEMPS: 3 h 09 minuts LONGITUD: 9,5 km DESNIVELL: 440 metres ITINERARI CIRCULAR Descripció de l'itinerari:Sortim de l'aparcament del  Pllano de Navarcue (Pla de Navarcue - 1360 m.) que l'oficialitat allunyada del territori ha batejat com a Alt de Bonansa. Hi ha qui diu que aquest nom es va posar quan va passar per aquí la Vuelta a España. Agafem una pista que s'enfila amunt. Deixem més amunt a la dreta, una bassa.7 min Trencall de pistes. Anem a la dreta pujant pel barranc de la Mola. Fita indicativa. Anem per un camí carreter costerut.14 min Deixem el camí carreter. Travessem el barranc i fem un sobtat coster que ens duu a l' antic camí tradicional que fou escapçat per l'obertura de la pista. Anem flanquejant la barrancada. Trobem algun tram esllavissat on cal anar amb cura. Anem seguint les fites i les cintes posades als arbres.58 min Bassa que indica l'inici del Clot de la Pegà. Sortim de l'esponerosa vegetació i fem cap a un prat obert. Recordeu capfiqueu-vos en...

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

En BTT pels dominis del Castell de Mur

Distància: 42 km.Desnivell: 1400 m.Dificultat tècnica: mitjana, puntualment alta. Durada total: 6 h.Punt de sortida: Cellers (Hotel del Llac). Bonica pedalada al...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...

Cardedeu ... bon día, de cami a la feina !!!!

El HASHTAG #CAMIALAFEINA és un recull d´imatge i videos en el entorn de CArdedeu qualsevol día entre setmana de casa a la feina realitzat amb una BMW F650 GS ... camins,...

Font de l’inici del camí vell a Collbató en El Bruc

Aquesta Font es situada al costat del carrer de l’Església on hi ha un aparcament, que des d’allí s’inicia el camí vell del Bruc a Collbató. Es d’obra molt senzilla,...

La Serra de Tramuntana: Camí de S'Arxiduc

El Camí de S'Arxiduc es correspon amb una obra de pedra seca extraordinàriament ben treballada que l'arxiduc Lluís Salvador d'Àustria-Toscana (1847-1915) va manar...