GR 331. Camí de Conquesta. Etapa 9 Morella- Herbeset

3 de gener de 2024 Nova etapa del GR 331. Etapa que fa incís en el patrimoni històric i arquitectònic dels voltants de Morella. En el trajecte podrem gaudir tant d'aquesta vessant històrica com del riquíssim patrimoni etnogràfic que envolta tot el GR en forma de grans masades, assagadors... i en el marc d'un particular i "aspre" entorn natural. Aqüeducte MorellaEns endinsem també a les "denes" de Morella, una altra singularitat del territori. Les denes són les subdivisions administratives del terme de Morella. “Dena", vé de deu, el número de subdivisions, tot i que actualment n'hi ha 12 en afegir-se les de Herbeset i la Pobleta d'Alcolea. Cada dena té la seva "capital" en una de les masades, i a la vegada té el seu "alcaldillo", que té l'obligació de difondre i comunicar als habitants de la zona els edictes i avisos de l'ajuntament. Un món particular...Aproximació: L’etapa s'inicia a Morella. En ser un itinerari lineal, com la resta d’etapes del GR 331, caldrà combinar dos vehicles. Un al principi i l’altre al final de cada etapa.Dificultat: fàcil.Desnivell: 460m. positius. 314m. negatius.Durada: 13,6 km. Unes 4 h.Itinerari: Després de fer un caferet a Morella sortim de la vil·la per l'espectacular portalada de Sant Miquel, l'accés Nord-est de la ciutat. Al davant el preciós peiró de Sant Miquel i a l'esquerra la també imponent Torre del Racó o del Trinquet, que tanca la potent murada de la vil·la closa per l'est. Encimbellat al turó el castell de Morella, testimoni de guerres i civilitzacions que han deixat empremta al pas del temps.Murada de MorellaPorta de Sant MiquelPeiró de la Porta de Sant MiquelCastell de MorellaAl costat dels cartells de l'etapa del GR prenem un sender que baixa uns metres i transcorre paral·lel a la carretera d'accés a un nivell més baix per anar a trobar la joia de l'etapa: l'Aqüeducte, un complex sistema de canalització d'aigua des de la font de Vinatxos, que més tard visitarem, per abastir a la població. Adosat a aquest primer tram d'aqüeducte està la petita ermita de Santa LLúcia. Ermita de Santa LlúciaCreuem la carretera d'accés a Morella i deixem a l'esquerra la que va cap a Xiva, seguint per un tram de carretera secundària que ens portarà a un altre tram d'aqüeducte. De camí, i a la dreta podem veure les restes del sofisticat sistema de conducció de l'aigua, la Séquia Reial.En tornar a guanyar el tram d'aqüeducte dels Arcs de la Pedrera, el GR trenca cap a l'esquerra i començá a remuntar, envoltant-lo en sentit horari, el turó de Sant Pere.Turó de Sant pereSéquia ReialArcs de la PedreraPassem alguna portera, trescant per un preciós camí entre grans margenades. Al fons de la Vall per l'esquerra destaca el Mas de Romeu. Per dalt a la dreta les restes del Mas del Bessó.Mas de RomeuMas del BessóArribats al Collet de Sant Pere, fem una darrera ullada des del mirador a la imponent Morella que es retalla sota un cel carregat d'hivern. Per la dreta la vista es perd cap a Morella la Vella, la Mola d'en Camaràs i el Forcall.Mirador del Mas del BessóAl fons el ForcallCollet de Sant PereDe camí i per l'esquerra deixem el maset del Collet de Sant Pere i seguim en direcció nord-oest cap al Mas de la Torre del Posso. Dalt del turó de l'esquerra també deixem enrera el Mas del Pou. Al coll de la Serra de l'Aljub i a la cruïlla prenem l'opció de la dreta que per ample camí ens baixa fins a les cases del Mas de l'Aljub i la carretera del Port de Torre Miró, que creuem per un pas soterrat. Maset del Collet de Sant PereMas del PouTorre del PossoCollet Serra de l'AljubMas de l'AljubRemuntem per l'altre vessant per anar a trobar el Peiró de Sant Antoni i Santa Bàrbara, i uns metres més endavant ja trobem també l'abeurador, completament sec de la Font de Vinatxos, des d'on suposadament es canalitzava l'aigua per l'aqüeducte per tal d’abastir Morella, donació del rei Jaume I l'any 1273.Mas de l'AljubPeiró de Sant Antoni i Santa BàrbaraFont de VinatxosAra prenem per la dreta la pista asfaltada que...

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

CAMÍ DE CAVALLS: etapa 1: DE MESQUIDA A ES GRAU

Ja hem fet tot el tomb de Camí de Cavalls però trobem a faltar la primera etapa de Maò a Es Grau, així que ens va semblar prou interessant refer aquest recorregut, però hem...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 5

15/10/23. Darrer dia de trekking, avui serà de baixada des del Low Camp 3050m a Sidhing 1850m. Arribem a mig dia on ens esperen uns tot terreny què ens portaran a...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 4

14/10/23. Aquesta és l'etapa estrella del Trekking, ens espera un llarg dia. Sortim del High Camp 3580 i arribem al punt més alt 4200m, amb bones vistes al Machapuchare,...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 3

13/10/23. Jornada curta del LOW CAMP (3050m) al HIGH CAMP (3580m). Seguim pel bosc espès, mica en mica l'anem deixant endarrere fins a Badal Danda, on ens trobem de cop unes...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 2

12/10/23. La segona etapa és llarga, sortim de Deurali a 2232m i arribarem al Low Camp 3050m, passant per Forest Camp. Al matí ens trobem amb el Regal de veure l'Annapurna sud...

Trekking mardi himal-machapuchare. etapa 1

6/19/23. Marxem cap a l'aeroport ben carregats, quan arribem per facturar ens diuen què hi ha "overbooking", Turkish Airlines, no entenem res.....Un grup què anava al trekking...

Artà a Sóller. Tercera etapa Volta a Mallorca.

L'itinerari sencer de la Volta a Mallorca 2023 amb aquesta tercera etapa.Itinerari marcat amb el ciclocomputador Hammerhead Karo II.Altimetria del dia d'avui.Tercer i últim dia...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...