Escalades a la Gorra Frígia, 2

Després d’haver descrit les vies de l’Adrià i la variant Montpart, dues vies ben diferents que recorren la part del davant de la Gorra Frígia, ara toca fer el mateix a la part del darrera, a les cares oest i sud a les quals s’accedeix per un corriol que surt del camí de Sant Jeroni, molt a prop del mirador carener. La cara oest de la Gorra Frígia sobre les agulles de La PlantacióEl recorregut de la via Lo tio gosComençaré per la via de Lo tio gos, una línia de 160 metres, repartits en quatre llargs, oberta el 2007 per en Guillem Arias, molt ben equipada amb xapes de color groc i d’un grau molt amable, si exceptuem el darrer llarg que té el pas més difícil de la via però que no és obligat. Ressenya (extreta del blog El col·leccionista de vies)Els primers metres de la viaAssegurant des del peu de la viaEls primers metres surten verticals però amb suficients preses d’on agafar-se. En Pau, però, hi posa algun “flotant” per a reforçar la seguretat fins que, prop de la reunió, dibuixa una diagonal ascendent a l’esquerra. Des de la primera reunió ja comencem a gaudir de les vistes cap al cim de Sant Jeroni i la regió d’Ecos. Vistes des de la primera reunióA la segona tirada, en Pau continua fent la mateixa diagonal ascendent a l’esquerra fins a un punt on la placa s’ajeu i puja vertical cap a la segona reunió situada damunt el fil d’una carena molt laxa. Inici del segon llargAssegurant des de la primera reunióProp de la segona reunióRecuperant el segon llargEl tercer llarg continua pujant per aquesta ampla carena fins a tocar d’una característica canal que hi ha entre la Gorra Frígia i un contrafort i que tenim a mà dreta. Arribant a la segona reunióCamí de la tercera reunióAssegurant des de la tercera reunióPer aquí m’enfilo jo, seguint el rastre de les xapes, fins que entro a la citada canal on trobo la quarta reunió al peu d’un poderós desplom. Quan estem de nou reunits, en Pau surt d’una revolada pel desplom amunt, sense estrep ni res... Jo, però, ja me l’estic buscant amb la mirada. Contundent sortida del quart llargAssegurant des de la quarta reunióJo, després de sortir de la quarta reunió amb els estreps posats, continuo enfilant-me per la dreturera placa, qualificada de IV grau i amb vistes al Serrat de les Lluernes d’on sobresurt, ara sí, el Cavall Bernat. Així arribo a la cinquena i última reunió sota el cim, moment en que ens fem l’obligada foto i ens felicitem per tan lluïda escalada, tot abans de rapelar per la cara sud. Arribant a la darrera reunióFotocimRapelant amb la Magdalena superior a l’esquenaA finals de la tardor vaig tornar a la Gorra Frígia, aquest cop amb en Jaume, per fer la via GEDE, una clàssica entre les clàssiques, de 180 metres repartits en cinc llargs, oberta l’any 1961 (i tornada a equipar el 1994), i que recorre el vessant sud. Malgrat que la variant Blava evita els trams més compromesos de la via original, les poques assegurances que hi ha la fan una via “d’aventura controlada” pels escaladors experts. Recorregut de la via GEDERessenya (extreta del blog El col·leccionista de vies)Per estalviar-nos la primera tirada (de 40 metres), pugem, des del camí de Sant Jeroni, per la dreturera canal entre la Magdalena superior i la Gorra Frígia que, si hi ha sort, està equipada amb una corda fixa. Des del capdamunt de la canal baixem per l’altra banda fins a l’alçada de la balma-ermita de Sant Martí, des d’on ens desplacem un xic a l’esquerra per situar-nos en la vertical de la via. La balma-ermita de Sant MartíEn Jaume comença a enfilar-se recte amunt per una placa inclinada, a tocar d’una llastra, on encara hi toca l’ombra i fa un fred que pela, i com que està desequipada hi posa alguns “flotants”. Quan en Jaume arriba a la primera reunió, amb alegria veig que ja li toca el sol. Primers metres de la via GEDEEn Jaume a la primera reunióRealment, aquesta primera tirada es fa força dura amb la roca tan gelada, però quan arribo a la primera reunió,...

Escalades a la Gorra Frígia, 1

La Gorra Frígia és l’agulla més alterosa del grup de les “gorres i magdalenes” que dominen la plaça del monestir de Montserrat i que molt sovint, a primera hora del...

Buen amigo a la Gorra Marinera.

Els entesos diuen que és una via forçada,creada a cop de trepant i esquivant la Sultains of Swing que ja era oberta a priori seguint la lògica d'aquest pany de paret. Jo com...

Montserrat - Gorra Frígia - Via Free Light -

Avui anem a repetir una via, que la darrera vegada ja la vàrem trobar força difícil, amb un grau ajustat. Ens ha anat bé, però ens ha costat, fet que al final ens ha deixat...

La Gorra Frígia, via Pilar Martínez

Una nova matinal d'escalada a Montserrat, aquesta vegada a la Gorra Frígia, una de les roques més característiques del massís, que ja havíem pujat moltes...

Via GUZMAN-SILVA a la Gorra Frígia. Montserrat

Dilluns 27 de juny de 2022 Sempre que baixes de la Gorra Frígia o puges per la canal, crida molt l'atenció la gran llastra que hi ha adossada a la gran roca. El 2009 vaig...

Via PERE NAVALÓN. GORRA FRÍGIA. MONTSERRAT.

9/06/22. Avui anem a la cara oest de la Gorra Frígia cercant l'ombra. Quan arribem ja hi ha una cordada a la via Lajarín, la Carmen i el Josep Solé que ja estan a la primera...

La Gorra Marinera, via del Davant

30.03.16  Ha arribat l’hora de “rescatar” una altra d’aquestes vies que no van veure la llum al seu dia. Aquest cop li toca el torn a la via del Davant, una...

Camins i escalades als Ecos

Una singular jornada montserratina amb una mica de tot: excursió pels Ecos, fotografies de Montserrat, camins equipats, vols de dron i dues petites escalades, en una sortida...

Joc anagonístic a la Gorra Frígia

“Nietzsche deia que qui té caràcter viu una sola experiència que sempre es repeteix, viu en un temps consumptiu. Charlot o Carpanta són personatges de caràcter, ni...

Via joan marc a la gorra frigia

Crec que la Gorra Frigia és una de les agulles de Montserrat que més vies la volten. N'he pujat per 10 llocs diferents i no crec que hagi fet la meitat de les vies.A la paret...